TrekStor duo w.ub 1TB Review

danielsrje 10 april 2008, laatste update op 10 april 2008, 1.120 views

TrekStor duo w.ub 1TB

Pluspunten

• Veel ruimte
  • Stevige behuizing

Minpunten

• Geluid vh fannetje
  • Aansluiting stroomsnoer

Vanwege dichtslibbende ruimte op mijn harddisken maar eens rond gaan kijken voor een uitbreiding. Gezien de huidige prijzen geen verkeerd moment.
Ik zat te twijfelen tussen een interne schijf erbij plaatsen of een externe om (weinig gebruikte) gegevens op te parkeren en backups op te maken. Toch maar voor de externe variant gegaan. Mijn criteria: groot, niet te duur, geen lawaai en een aan/uit knop zou ook niet verkeerd zijn.
Het toeval wilde dat mijn zus rond die tijd een mailtje doorstuurde met een aanbieding van Pixmania, en daar stond deze Trekstor in. Na deze on-line besteld te hebben kwam deze aan in een obscure doos voor printerpapier. De eigen verpakking is niet gewatteerd of zo, wat een beetje vreemd is omdat dit zeker geen ‘draagbaar’ exemplaar is, maar gelukkig heeft de schijf het transport overleefd!

Uitrusting en vormgeving
Het apparaat voelt redelijk zwaar en degelijk en oogt wel stoer. Er zitten (denk ik) 2 schijven van Western Digital in, de WD50 00AAVS-00ZTB0 volgens Windows, die zich presenteren als 1 enkele schijf. Op zich niet zo mooi natuurlijk: als 1tje kuren krijgt is het hele apparaat de klos… we zullen zien.
De schijven zitten in een zwarte metalen behuizing die is afgedekt met een zwarte plastic kap die aan de voorkant bovenaan iets afgerond is. Ook aan de voorkant de gewenste aan/uit knop, met een blauwe LED die mooi kleurt bij mijn SonataII kast ;), en een apart knopje om in 1 keer een backup te maken mbv de bijgeleverde Nero backITup 2. Om uit te zetten moet de aan/uit knop wat langer vastgehouden worden, zodat je ‘m niet makkelijk per ongeluk uit zult kunnen zetten.
Er zit een flink apart voedingsblok bij. Ik heb de Trekstor op mijn systeemkast liggen, het snoertje van de schijf naar het voedingsblok is lang genoeg dat deze laatste op de grond ligt. Overigens is de verbinding tussen dit snoertje en de schijf een beetje knullig: je moet een beetje wrutten om goed contact te maken.
Deze schijf staat op 4 rubberen voetjes. Ddankzij het gewicht en de vorm, hij is breder dan hoog, blijft-ie stevig staan en hoef je niet bang te zijn ‘m snel ergens af te stoten.

Werking
Aansluiten (stroom en USB2), aanzetten en XP geeft de bekende ‘bong’. Even later is de schijf dan met de verkenner de benaderen.
Standaard is de schijf FAT32 ingedeeld, dus meteen op NTFS geformatteerd. Dat duurt erg lang zij zo’n grote schijf!
Tijdens bedrijf is een zacht, vrij hoog gegons hoorbaar, afkomstig van een klein fannetje aan de achterkant van het apparaat. Omdat de rest van mijn PC vrijwel onhoorbaar is op een achtergrond gefluister na, is dat wel jammer. Gelukkig is er de aan/uit knop! Normaal gesproken heb ik wel een muziekje o.i.d. opstaan en is dit geluid niet erg storend, maar het is voor mij op dit moment wel reden genoeg om ‘m niet permanent aan te laten staan, en zeker (op korte termijn) het ding eens open te maken om te kijken of hier niets aan te doen is. Van de werking van de schijven is verder niks te horen, dat is prima!

Prestaties
Ik heb ‘m getest met HD Tune. Verschillende blokgroottes maakt niet veel uit, dat zal wel iets met USB dingen te maken hebben (?) Vreemd genoeg presteert de schijf nagenoeg gelijk aan mijn 120Gb Lacie Mobile Drive, behalve dat de access tijd iets lager is. Het lijkt erop dat hier de USB-2 aansluiting van mijn AsRock moederbordje de bottleneck is.
Bij het kopiren van grote bestanden valt op dat de doorvoersnelheid in het begin behoorlijk hoog is en daarna een beetje inzakt. Waarschijnlijk zit dan de interne buffer vol (ik heb de schrijfcache van Windows uit staan). Hiermee vergeleken begint de Lacie wat langzamer maar blijft vrij constant.
Maarja, heb deze schijf niet gekocht voor snelheid ;)

Al met al tot nu toe wel tevreden met het ding. Als hij over een paar weken nog heel is zal ik eens kijken of er een ander fannetje in kan (openen = garantie weg)

• Antec Sonata II
  • AMD X2-3800
  • AsRock 939SLI-eSATA2
  • Windows XP

Heb jij ook een TrekStor duo w.ub 1TB?

De USB poort van je moederbord is de bottleneck niet, ik heb hetzelfde bordje gehad en de enige USB schijf die ik nog heb presteerde daar even goed/slecht mee als met andere pc`s.

USB zelf is de bottleneck, wat dan nog versterkt kan worden door de vaak matige tot slechte kwaliteit van de USB controllers in de behuizing.

Ter vergelijking, mijn Maxtor 500 GB USB haalt 25 MB/s, een LaCie 500 GB die ik had geleend kwam niet verder dan 15 MB/s.

Ik koop alleen nog eSata/USB behuizingen. Een 1TB samsung F1 met eSata/USB behuizing is slechts zo`n 15 duurder, maar met alle voordelen van eSata en een supersnelle schijf.
( er vanuit gaande dat je er niet veel minder voor hebt betaald dan de 149 waar hij nu voor in de prijslijst staat.)

Pixmania is overigens ook niet erg populair bij de shopreviews. Je commentaar over de verzendwijze is daar ook een voorbeeld van.
Ik pak altijd die met firewire of ethernet. Die zijn nog sneller. Moet je wel de gigabit ethernet versie hebben.
Nette review !

het is inderdaad een groot ding, maar 1 TB is natuurlijk ook niet mis.

Ik denk inderdaad dat er wel wat te doen valt aan dat fannetje.
"het is inderdaad een groot ding, maar 1 TB is natuurlijk ook niet mis."

Nogal onjuiste conclusie. 1TB gaat ook gemakkelijk in een 3.5" Bay, dit is intern welliswaar en heeft geen ruimte nodig voor fan of andere bijzaken, hij is gewoon vrij groot en dat heeft niets te maken met de capaciteit..
Bedankt voor het commentaar!

Niet iedereen heeft een fire-wire of (extra) ethernet aansluiting (waaronder: ik ;) ), en eSata heb ik eerlijk gezegd geen moment aan gedacht - en die heb ik wl :o

Maar zoals ik al schreef: het ging mij niet om de snelheid maar om de grootte, om weinig gebruikte bestanden heen te dumpen en eventueel later er weer af te kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door danielsrje op 12 april 2008 21:21]