D-Link DNS-313 Review

Tarin 10 april 2008, laatste update op 10 april 2008, 6.858 views

D-Link DNS-313

Pluspunten

• Netjes afgewerkt
  • Strak, fraai no-nonsense uiterlijk
  • iTunes-server werkt leuk
  • fun_plugbaar
  • Met een compatibele schijf is het installeren een fluitje van een cent dankzij de bijgeleverde software.

Minpunten

• Niet compatibel met Samsung F1 HD753FJ (750GB)
  • Standby-modus werkt (nog) niet

Kwaliteit voeding Score: 4
Omdat ik op zoek was naar een opslag-oplossing voor het delen van onze multimedia-collectie zonder dat er altijd een computer/fileserver aan moet staan, ben ik op zoek gegaan naar een NAS-oplossing.

In eerste instantie wilde ik een MyBook World van WD halen, maar toen ik deze tegen kwam leek dat een mooiere oplossing: voor ~180 euro 750 GB opslagruimte (ik heb er een Samsung HD753FJ (Spinpoint F1) bij gehaald), met een iTunes-server (3 van de 4 muziekliefhebbers in ons huishouden maken gebruik van iTunes). Bovendien was deze direct leverbaar.

Installatie
De eerste indruk van de NAS-doos was positief: de zwarte aluminium behuizing ziet er strak en stevig uit en voelt ook zo aan.
Na installatie van de schijf kwam ik helaas een probleem tegen: de click&connect-software op het cd'tje wilde de schijf niet vinden. Na wat rondzoeken bleek dat een ander ook compatibiliteitsproblemen had met mijn gekozen schijf, dus uiteindelijk heb ik de Samsung maar omgewisseld met een 500 GB Western Digital (WD5000AAKS). Dit werkte gelukkig wel.
De software vond de schijf, formatteerde deze, stelde het NAS-apparaat in en gaf me direct de mogelijkheid deze een schijfletter toe te kennen.

Instellen
De web-interface is overzichtelijk en biedt oa de mogelijkheid gebruikersrechten in te stellen, de iTunes- en FTP-servers aan of uit te zetten.
Over de snelheid kan ik niet echt veel zeggen - we hebben hier nog een 100mbit-netwerkje, en de maximumsnelheid wordt dus vooral bepaald door de netwerkkaarten en switches die er tussen hangen.
Helaas lijkt het er op dat de standby-modus (schakel de schijf uit na 5-120 minuten inactiviteit) niet werkt. Na wat zoeken blijk ik niet de enige te zijn met dit probleem: dit werkt gewoon nog niet (ook niet in de meest recente firmware - 1.01b12), maar er is beloofd dit in "een volgende versie" van de firmware opgelost gaat zijn. Ik ben benieuwd.
Standaard is het helaas onmogelijk vanaf een pc een niet-lege map weg te gooien, maar een firmware-update schijnt dit op te lossen. Doen we even.

Firmware upgraden
Het linkje vanaf de web-interface naar de lokatie waar de nieuwste firmware zou moeten staan verwijst me automatisch door naar de algemene Nederlandse support-pagina van D-link, waar ik niet echt wijzer word. Ook op de (NL) FTP is alleen een handleiding, een stukje zoek-software om het ding op het netwerk te vinden en de quick-start-guide aanwezig.
Een telefoontje met de helpdesk (die in Duitsland zit) leverde me een ftp-adres met login-informatie op waar ik alle firmware-versies tot nu toe kon downloaden. Deze werden echter niet herkend door het apparaat.
Uiteindelijk ben ik op wat andere FTP-servers van D-link rond gaan kijken, en op de Duitse vond ik een documentje wat me in detail vertelde hoe mijn versie (1.00) bij te werken.

Ik heb een beetje gemengde gevoelens over dit apparaat. Het werkt uiteindelijk erg mooi (afgezien van de standby-modus, ik hoop dat ze dat zeer binnenkort regelen), maar voordat je zover bent heb je redelijk wat hindernissen mogen nemen. Nou laat een beetje tweaker zich daardoor niet uit het veld slaan ;), maar ik zou deze NAS-oplossing niet direct aan een minder computerverslaafde kennis aanbevelen.
De support is wat dubieus. De Nederlandse site is erg incompleet, op de Engelse staat meer info, maar ook niet alles, en uiteindelijk vond ik op de Duitse ftp de informatie die me verder hielp. De kennis voor de ondersteuning is duidelijk aanwezig, maar zou wat beter doorgegeven moeten worden naar de zustersites.
Ik geef dit apparaat wel een goede beoordeling omdat de problemen die ik tegen kwam met wat zoeken op te lossen zijn, en het een en ander uiteindelijk dus gewoon z'n werk doet. Als ze de standby-modus nu nog aan de praat krijgen ben ik helemaal blij. Alleen jammer dat de Samsung-schijf die ik in eerste instantie gekozen had er niet in werkt.

Heb jij ook een D-Link DNS-313?

Ik gebruik dit apparaat met toevallig dezelfde harde schijf. Ben het helemaal eens met genoemde nadelen. Kijkend op bovengenoemde site lijkt de DNS-323 de flexibelere en beter configureerbare cq hackbare oplossing.

Niettemin blijf ik toch kijken naar andere oplossingen, waarbij de Synology 106/107 erg interessant lijken, al is er uiteraard veel meer keus.
Het is idd een heel leuk en ook nog eens goedkoop ding. En degelijk (zwaar).
Iets minder degelijk was het sata/power connectortje binnenin het apparaat, deze verboog zich n.l. bij het plaatsen van de schijf. Opengeschroefd en teruggebogen, moet nog een klein blokje van plastic o.i.d. achter de connector lijmen zodat die niet opnieuw kan ombuigen, maar goed het "zit nu weer".

Spindown heb ik op 5 minuten gezet, werkt goed. Vanuit idle plm. 6 seconden voor je je data "ziet". Ik gebruik hem met een 320 Gb RE schijf van WD.

Wil ik hem benaderen van buitenaf (niet anoniem maar met user/password ingesteld) met een webbrowser dan moet ik de volgende syntax gebruiken:

ftp://username:password@IP-adres

Is dit normaal? Ik ben gewend om enkel het IP-adres in te toetsen en dan een schermpje te krijgen wat gebruiker en wachtwoord vraagt, maar zo werkt dat hier niet. Weet iemand dat?
Dit soort dingen worden ook niet echt goed gedocumenteerd.
Moet zeggen dat ik (nog) niet veel ervaring met ftp heb, voor jullie is het misschien gesneden koek ...

Overigens haal ik met grote files (iso's) overzetten ongeveer 19 Mb/s., met kleine files en/of folders loopt dat terug naar 6 - 9 Mb/s. DNS-313 zit dan aangesloten op mijn WNDR3700 router 1 Gb/s zonder JF.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 27 oktober 2010 12:33]

Ik heb dit mooie apparaat zelf ook, wil je er nog wat meer mee kunnen moet je hier eens kijken: http://forum.dsmg600.info/f9-DNS-313-General-Discussion.html
Dat forum had ik ook gevonden, daarvan had ik de wijsheid dat m'n Samsung-hdd idd niet ging werken en dat de standby-modus nog niet werkt.

fun_pluggen ga ik voorlopig nog even niet doen, hij doet wmb wat hij moet doen.
Ik heb deze nas met een WD 1TB 7200rpm en 64mb cache aan een gigabit swtich hangen. Volgens de switch werkt hij op gigabit en de pc ook, maar toch haal ik maar snelheden van 7 MB/s schrijven en 9MB/s lezen :s Ik vind het ding dus maar verschrikkelijk langzaam.