Anir Vertical Mouse Optical Pro Review

Teslatro0per1 8 april 2008, 985 views

Anir Vertical Mouse Optical Pro

Pluspunten

• Muisarm als sneeuw voor de zon verdwenen.
  • Goede, degelijke bouwkwaliteit.
  • Even wennen, maar daarna wil je niets anders meer.

Minpunten

• Duur.
  • Het zal even wennen zijn de eerste paar maanden.

Sinds driekwart jaar ben ik in het bezit van deze muis. Aanleiding voor de aanschaf van de muis waren destijds klachten in mijn rechterarm van ondermeer de spieren in mijn onderarm. Aangezien ik langdurig achter de pc zit, heb ik blijkbaar een muisarm opgelopen. Veel heb ik geprobeerd: andere muizen aangeschaft, geŽxpirimenteerd met muishoogte en bureauhoogte, kussentjes onder de arm, maar niks hielp. Op een gegeven moment begon ik ook last te krijgen met dagelijkse werkzaamheden, zoals het schrijven met een pen. Dat was voor mij wel een signaal dat er actie ondernomen moest worden.
Daarom ben ik overgegaan tot de aanschaf van deze - toch wel dure - muis. In de doos trof ik de muis zelf aan en een korte handleiding. Er is geen speciale software meegeleverd, maar dat is ook niet nodig. De muis staat hier op een Steel4d muismat. Voorheen heb ik o.a. gebruik gemaakt van de Logitech G5 (een echte gamesmuis) en diverse duurdere muizen van Microsoft.

Het was meteen even wennen. Je hebt de muis vast in een positie waarmee je ook iemand de hand schud. De eerste kennismaking was goed, de muis is stevig gebouwd en pakt lekker vast. Er zitten geen scherpe randjes aan en het geheel loopt goed in elkaar over. De laser werkt goed op elk oppervlak en heeft een normale snelheid en resolutie. Het eerste uur was het nog even behelpen met het aanwijzen van diverse zaken, maar naarmate je de muis meer gebruikt heb je het zo onder de knie. Wat me meteen opviel is dat de pijn, die ik normaal direct kreeg, verdwenen was. Deze is bovendien ook nooit meer terug gekomen. Na ongeveer een week ben je gewend aan de muis. Je wordt steeds handiger met de muis en na ongeveer een maand ben je even snel met de muis als met de andere muizen. Belangrijk verschil is wel dat je geen last meer hebt van je muisarm. Het scrollen is wel even wennen, er zit geen scroller op maar een knop op de achterkant die je ingedrukt kan houden. Als je de muis dan naar boven of beneden beweegt, scrollt het beeld. Hierbij geldt ook: alles went, ik zou tegenwoordig geen andere muis meer willen.

Iedereen die last heeft van een muisarm of rsi-klachten heeft, kan ik deze muis aanraden.
Aangezien ik ook een fanatiek gamer ben stel ik ook eisen aan de precisie. Deze is dik in orde, ik kan zelfs weer goed meedoen met een spel counter strike en dat zegt wel genoeg lijkt me ;) .

De 110 euro is wel erg veel geld, en bij de aanschaf voelde ik me een beetje bekocht (ik moest toch denken dat er een beetje misbruik werd gemaakt van de mensen die hier last van hebben).
Echter, die 110 euro is het dubbel en dwars waard en op je eigen gezondheid moet je niet bezuinigen is mijn devies. Ik ga er wel voorzichtig mee om, want ik heb geen zin om nog eens 110 euro te gaan dokken voor die muis. Waarschijnlijk zit dat wel snor, want de bouwkwaliteit is goed.

• Steelpad 4d muismat.
  • Windows XP

Heb jij ook een Anir Vertical Mouse Optical Pro?

Wouw wel een apart ding. Dus als ik het goed begrijp uit je verhaal, werkt het als een normale muis met een sensor aan de onderkant? Maar je hand is anders gepositioneerd? En zie ik daar op de foto 2 knopjes? dus L en R muisknop?
Ik heb de non-optical versie ervan gehad en die beviel mij ook prima, alleen de muisknoppen waren niet zo stevig als ik gewend was van andere muizen. Het ging helaas te snel stuk. Gelukkig viel het allemaal binnen de garantie en heb ik een tijdje langer ermee gedaan :)
Voor mijn gevoel wil ik de zijkant van mijn hand op de muis leggen. Ik zie dat dat bij deze muis kan?