Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 500GB Zwart Review

Lekkere Loempia 8 april 2008, laatste update op 8 april 2008, 3.408 views

LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 500GB Zwart

Pluspunten

• design

Minpunten

• tik om de zoveel rotaties
  • harde schijf maakt teveel geluid
  • oppervlakte wordt statisch en trekt behoorlijk wat stof aan.
  • zelf formatteren (kan ook positief zijn, als je echt specifieke indeling wilt hebben)

Mobiliteit Score: 3
Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: heb dit product in record tijd weer naar de winkel teruggebracht.

Aanleiding:
Had een schijf nodig, waar ik al mijn media op kon zetten. Mijn interne schijven deden wat raar en wilde zeker even een backup hebben. Wilde al tijden een externe schijf hebben en nu dan toch de stap genomen er 1 aan te schaffen. Eisen; 500GB, stil, goeie performance, beetje oke om naar te kijken.
Review na review gelezen waar ik geen spat wijzer van werd. Vervolgens zag ik bij de dichtsbijzijnde winkel een leuk design schijfje met 500GB. Het werd dus de LaCie van Neil Poulton.

Uitpakken:
Alles is goed verpakt. Ik merkte al direct op, dat de mensen bij LaCie op elkaar gehokt zitten. Als je namelijk denkt dat mensen met zo'n korte USB uit de voeten kunnen, dan heb je daar niet goed over nagedacht. Is helaas niet het enige waar ze niet goed over na hebben gedacht.

Op de doos staan leuke afbeeldingen met groot de designer. Ik snap het niet helemaal. Het design zelf is niet heel boeiend. Het mooie is dat het geheel zwart glimmend is en het merk net echt te zien is. Dus als iemand langsloopt, ziet hij niks anders dan een zwart glimmend doosje met twee kabels in de achterkant. Opzich leuk bedacht, maar niet heel spectaculair.
Waar de designer geen rekening mee heeft gehouden, is juist gebruik van materiaal. Zodra je het ding aanzet (wat net het opstarten van een 747 motor lijkt), wordt de complete oppervlakte statisch. Je kan het ook goed voelen, als je met je vingers over de oppervlakte gaat. Plus nog het feit, dat dit enorm wat stof aantrekt. na vijf minuten kon je al aardig wat stof zien op het glimmende zwarte doosje. Dan is opeens het hele mooie van het product wel weg.

Prestatie:
Nadat ik de schijf activeerde, was het ook hier gelijk al raak. Om een x aantal rotaties hoor je een tik. Heel zacht en in een wat drukkere ruimte niet opvallend, maar in een stille werkruimte ben je er na 3 minuten al klaar mee. Daarnaast kraakt de harde schijf echt ver boven gemiddeld. Had het gevoel dat het design doosje een vrij goedkope schijf in zich had zitten.

Installatie:
Zodra je het in de Mac of Windows pc stopt, krijg je een wizard te zien. Met deze wizard kan je de schijf formatteren en in stukken opbreken. NTFS (voor Windows XP en hoger) wordt niet gelezen door een Macn en Journal (voor Mac OS X) wordt niet gelezen door Windows. Hierdoor kan je een secundaire partitie makkelijk aanmaken, zodat je cross platform kan uitwisselen. Daar is dan weer wel over nagedacht ;)

Ik was na een kwartier al helemaal klaar met de schijf. Weer ingepakt en meen aar de winkel genomen. Al met al geen aanrader naar mijn ervaring :'(

Heb jij ook een LaCie Hard disk Design by Neil Poulton 500GB Zwart?

Heb ook een 500Gb externe harde schijf van Lacie, weliswaar niet hetzelfde model (niet designed by...) en ik herken je klachten. Vooral het lawaai is zeer storend.
Helaas zijn bovengenoemde klachten zondermeer herkenbaar. Heb de "La Cie designed by F.A. Porsche" 500 Gb nu ruim 2 jaar maar al spoedig ging de schijf ratelen als een vooroorlogs vliegtuig. Erg storend. Hij doet het nog wel maar de vraag is hoelang nog. Ben iig weer op zoek naar een GOEDE vervanger voor deze ratelschijf. Prijs-kwaliteit is imo niet in verhouding. Leuk design, oogt robuust maar kreunt als een oud wijf....