Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB Review

ZombieExtreme 15 februari 2013, laatste update op 12 november 2014, 6.899 views

Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB

Snel, stil en zuinig. Niet goedkoop en APM zorgt onder ZFS niet voor spindown. Nu bijna 2 jaar 24/7 in gebruik en nooit issues gehad.

Pluspunten

• Snel voor een 5k rpm schijf.
  • Onhoorbaar stil bij idle.
  • Hoge datadichtheid.
  • Bijna 2 jaar probleemloos 24/7

Minpunten

• Per GB iets duurder dan 3TB schijven.
  • APM zorgt niet voor spindown.

In Januari twee van deze harde schijven besteld bij Update.nl (voor 175 per stuk). In eerste instantie om de capaciteit van mijn ReadyNAS Ultra6 te vergroten, maar ondertussen heb ik ZFSGuru ontdekt en gebruik ik ze in een zelfbouw fileserver. Dit is mijn eerste productreview en ik heb redelijk wat benchmarks gemaakt.

De reden waarom is omdat de ReadyNAS slechts 6 bays heeft, en de capaciteit per schijf dus belangrijk is. Daarnaast is de prijs per GB acceptabel. Ik heb ook gedacht over de 7k4000 maar omdat de schijf bedoeld is voor een fileserver is de extra snelheid in de praktijk waarschijnlijk niet merkbaar en bespaar ik liever op aanschafprijs en verbruik.

Helaas is op de Hitachi website geen 5k4000 model te vinden. Zoekt men hierop is alleen een Chinees of Japanse versie te vinden. De volgende specs heb ik echter kunnen verzamelen:
  • Model: HDS5C4040ALE630
  • Interface: SATA 6Gb/s
  • Capacity (GB):4TB (3726GB in Windows)
  • Sector size (variable, Bytes/sector): 512 (emulated)
  • Max areal density (Gbits/sq. in.): 446
  • Data buffer (MB): 32
  • Rotational Speed (RPM): 5900
  • Error Rate (non-recoverable, bits read): 1 in 10^14
  • Load/Unload Cycles: 600,000
  • Availability (hrs/day x days/wk): 24x7
  • Power Idle: 4.9W
ESD zak met alleen de schijf erin. Ik verwacht echter ook niet meer.

Hitachi claimt hoge betrouwbaarheid bij 24/7 gebruik. Ik heb ze nu bijna 2 jaar 24/7 in gebruik en heb nog geen enkel issue gehad.

Het verbruik van de schijven is laag. De specificatie van 4.9W lijkt goed te kloppen want als ik beide schijven een spindown commando geef neemt het totale verbruik van het systeem af met 10W. De schijven gaan helaas niet automatisch in spindown ondanks dat ik dit enable met APM.

De schijven worden ongeveer 20 graden warmer dan de omgevingstemperatuur als er geen fan draait en de enige koeling de convectie is.

Testsysteem is Asrock B75 Pro3-M met Celeron G550 en 16GB Crucial Ballistix Sport (2x8GB) en een Zalman 550W voeding.

Afb1: ATTO Windows7 64 bit
Disk A - Disk B - Windows Spanned - Windows Stripe

Afb2: HDTune Windows7 64 bit (ondersteunt niet boven 2.2TB)
Disk A - Disk B

Afb3: CrystalDiskMark Windows7 64 bit
Disk A - Disk B - Windows Spanned - Windows Stripe

Afb4: ZFSGuru 0.2 beta8
Advanced Benchmark - Disk A - Disk B

Edit: Aanschafprijs toegevoegd, afbeeldingen tussen tekst gezet, ervaring met verbruik/APM en temperatuur toegevoegd.
Edit Nov-2014: Hoofdstuk indeling verduidelijkt. Deze schijven lopen nog altijd probleemloos dus ik heb de beoordeling voor betrouwbaarheid op 'goed' gezet.

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB?

Toch even een vraagje. Ik weet niet zo heel veel af van HDDtechnologie, maar ik ben op zoek naar een schijf die onder een RaidController ook nog goed werkt. Ik las ergens dat consumentenschijven vaak crashen als een RAIDarray opnieuw gebouwd moet worden ivm een crash van een andere HDD. Dit probleem komt voor icm een hardware RAID controller door de strenge error correctie.

In welke categorie valt deze disk dan? Consumer of 'business'?
Ik ben geen HDD expert en er zijn op internet allerlei artikelen en forums te vinden met detail antwoorden op je vragen, maar hieronder beknopt zoals ik het nu begrijp.

Er zijn 3 HDD specifikaties van belang ter indicatie voor de levensduur en betrouwbaarheid van je RAID opstelling:
1) Levensduur in gebruikstijd of garantie. Een schijf met 5 jaar garantie bij 24/7 gebruik zal betrouwbaarder zijn dan een schijf die 2 jaar garantie krijgt bij 8/5 gebruik.

2) Error rate oftewel MTBF oftewel de gemiddelde kans op een fout. De specificatie van 1 op 10^14 bits klinkt ontzettend goed maar is ~11,4TB. Bij de huidige capaciteiten is de foutkans dus best aanzienlijk, zeker als men ze in RAID gebruikt.

3) Eventuele firmware support functies, zoals TLER. Deze functies zorgen ervoor dat de controller voldoende informatie krijgt van de schijf als deze een fout tegenkomt. Een HDD zonder deze functie laat niks aan de controller weten waardoor een (ongeduldige hardware raid) controller de schijf als volledig defect markeert terwijl dit vaak over slechts een klein deel gaat. Er zijn veel mensen die veel waarde hechten aan deze functie, maar verkijk je hier niet op want veel goedkopere/consumer raid controllers ondersteunen deze functie helemaal niet. Dit zijn overigens heel vaak software raid oplossingen. Controleer de functies van je controller voordat je extra geld hieraan uitgeeft.

Om terug te komen op je vragen; tijdens het rebuilden/resilveren van een RAID array belast je de array maximaal terwijl de array juist verzwakt is omdat er een schijf uitgevallen is. Dit is dus een gevaarlijke handeling. Om deze redenen gebruikt men tegenwoordig steeds vaker RAID6 met 2 schijven voor redundatie.

De Hitachi 5k4000 is in mijn ogen, net als vrijwel alle andere populaire schijven in de pricewatch inclusief de RED series van WD, gewoon een consumer disk. Wil je business class disks dan zal je aanzienlijk meer betalen per GB.
De Red's vallen er een beetje tussen: small business desktop/NAS en ook raid geschikt.
Enterprise Server/RAID schijven zijn minstens 2x zo duur, en vaak 10-100x zo betrouwbaar.
Aangezien RAID geen backup is maakt het voornamelijk uit m.b.t. beschikbaarheid. Als een schijf faalt, en er bij het rebuilden nog een schijf klapt dan zal je alsnog nieuwe schijven moeten regelen en een backup moeten restoren.
Schijfkeuze hangt dus af van de minimaal benodigde beschikbaarheid en prestaties, voor het ene bedrijf maakt een dag niet uit voor de andere is een uur al onacceptabel.
Wil er nog even aan toevoegen dat bij een ZFS-RAID (=software RAID) TLER niet van belang is. ZFS gaat er als een van de weinige bestandssystemen van uit dat datafouten optreden en elimineert deze.
Ander voordeel is dat de schijven zo in een andere hardware-omgeving gehangen kunnen worden en je (nieuwe) fileserver zo vrolijk verder kan gaan. Ideaal wanneer je mobo de geest geeft.

Voor een fileserver zou ik dan ook niet gauw een ander bestandssysteem kiezen.
Ik heb ook nog een
... zin die afgemaakt moet worden? ;)
Wat ik nog even wil aanvullen dan.
Consumenten HDD's doen zelfstandig enige poging om slechte clusters te herstellen wanneer ze die in bedrijf zijnde tegenkomen. Tijdens dit proces is het mogelijk dat de schijf vrij lang niet reageert over de interface. Een standaard single disk aangesloten schijf laat daardoor het OS vrij lang wachten, wat niet meer dan zeer irritant is. Wanneer een dergelijke schijf te lang niets laat weten richting de RAID controller kan deze controller besluiten dat de schijf kapot is, want deze reageert immers niet meer. Precies voor dit feit zijn er RAID edition schijven, deze gaan zelf geen recovery proces in, waardoor het altijd sneller zal reageren. het laat de RAID controller alles doen.

nou is het niet per se een ramp om normale consumenten schijven te gebruiken. op het moment doe ik dat ook op een areca-1220 RAID controller. 1 of 2 keer in het verleden merkte deze een HDD als kapot aan. omdat dit voorkwam in de garantie periode van de schijf heb ik deze as single disk aangesloten voor een volwaardige surface test waarna er geen fouten werden gevonden. Wat er dus wel is gebeurd dat de HDD zelf een fout is tegengekomen en die heeft kunnen herstellen, alleen niet snel genoeg voor de controller.
na de volle surface test heb ik die terug in de RAID gehangen en hij draait nu al weer jaren mee met zijn 3 broertjes zonder enige hapering (waar ik iets van merk iig)
Let op dat de HDTune grafiek een vertekend beeld laat zien. De gebruikte versie kan slechts harddisks tot 2.2TB addresseren en daarom heb je dus bij zo'n schijf een grafiek van de helft van de schijf. In realiteit zal de snelheid dus nog een stuk afnemen.
Klopt, dit had ik al in de tekst staan, maar het kan geen kwaad het te benadrukken.
De Hitachi's zijn de enige met een Head load/unload ramp mechanisme en daarop heb ik ze uitgekozen. ik kan Hitachi van harte aanbevelen in een NAS die 24/7 operationeel is. Dat speciale mechanisme zorgt ervoor dat de leeskop van de schijf afgehaald wordt bij idle en dus niet op de schijf blijft staan gedurende de vaak lange tijd idle, daardoor minder slijtage. En daarom worden deze schijven ook aangemerkt als 24/7 betrouwbaardheid.
Volgens mij heet dat "park" en zit dat op veel moderne harddisks:

Voorheen gebruikte men voor park stand een ongebruikt deel van de disk (buitenrand). Dit mechanisme haalt de kop helemaal weg van de platters. Toen revolutionair, maar we zijn nu jaren verder wellicht hebben anderen het nu ook maar de Hitachi/HGST's hebben de hoogste betrouwbaarheid.
Kan allemaal waar zijn wat je zegt, feit is dat vele laptops e.d. het doen met NON-HGST harddisks met hun "superieure" parking; en ik zie er niet veel uitvallen.

Maw: lijkt me vooral een prachtig marketing praatje, bangmakerij en uiteindelijk een extra veiligheidsmechanisme bovenop een systeem (of naast) dat relatief al veilig genoeg is.

Maar ja, waarom zou je 1 airbag in je stuur willen, twee is altijd beter; nietwaar ?

Bovendien brengt al dat parking/load/unload gedoe ook weer ongewenste bijwerkingen met zich mee: http://paul.luon.net/journal/2005/11/24/broken-hdds/

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 juni 2015 21:52]

Het artikel waar je naar verwijst is 10 jaar oud!?!? Ik heb niet gevraagd om commentaar. Dit is een review over de deskstar harddisk. Wat voegt jouw relaas daaraan toe?

Je vergelijkt laptops die 1 schijf hebben met NAS systemen die schijven hebben in RAID die 24x7 draaien. Dan gaat het om betrouwbaarheid en kunnen dit soort zaken zoals een goede park stand (mbv ramp) wel wat toevoegen. Geen marketingpraatje dus.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 12 juni 2015 23:42]

Nette review. Als deze nou nog even een tikkie goedkoper wordt (~120 ofzo) dan schroef ik er meteen 2 in.
De schrijf staat niet op de site van Hitachi, maar van HGST. Dit is tegenwoordig een onderdeel van Western Digital en dus niet meer van Hitachi. De naam zou eigenlijk in de pricewatch gewijzigd moeten worden.
De schrijf staat niet bij de producten, maar de specs zijn wel terug te vinden op de HGST site: http://www.hgst.com/tech/.../products/Deskstar_5K4000

[Reactie gewijzigd door DYX op 16 augustus 2013 11:33]

Ik heb zelf twee van deze schijven, naast twee Samsung HD204UI-exemplaren. Met de Samsungs heb ik best wat fouten (ZFS scrub, op mijn Samsung bootschijf heb ik ondertussen al vrolijk 150+ van die dingen, ondanks dat het zogezegd de laatste firmware zou moeten hebben).

Ik ben heel tevreden van deze schijven en heb me er net nog twee aangeschaft, degenen die ze willen moeten snel zijn, want ze lijken uit de handel te gaan. Zeker voor een NAS is de 24/7 'certificatie' van Hitachi een pre. Dat zie je niet bij andere consumentenschijven.
Bedankt voor de review! Ik heb er net ook een aangeschaft.