AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed Review

Grunniger 11 april 2008, 2.486 views

AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit is in mijn ogen heel goed.
  • Word gewoon niet warm.
  • Makkelijk te overclocken (wat ik besloten heb niet te doen).

Minpunten

• Kan er zo snel geen bedenken

Hoi hoi allen,

Sinds ongeveer een half jaar heb ik de 5600+ en ik vind dat hij het goed doet.

Update
Bij het bouwen van mijn systeem ondervond ik enkele problemen, alles was correct aangesloten maar bij het opstarten van de comp gebeurde er weinig tot niks.
Ik bleef een zwart beeld houden dus ff een reset gedaan.

De HD kreeg stroom en sprong netjes aan, de fans draaiden netjes en ik hoorde de dvdbrander aanspringen maar al met al nog steeds een zwart beeld.

Kast weer goed bekeken, stekkers etc goed aangedrukt en weer onder stroom gezet, nog steeds een zwart beeld.
De pc gaf ook geen piepjes (wat je ook wel hoort als bv je geheugen verrot is).

Nog enkele tests gedaan en mijn conclusie was uiteindelijk dat het MoBo dan kapot moest zijn, ding terug gebracht en (na lang w88 :? ) een nieuwe gehad.

De hele zwik weer aangesloten en tadaah ik had beeld.
XP geinstalleerd en aan het "rommelen" gegaan in de bios.

Via de bios bleek dat ik de cpu snel maar simpel kon overclocken, ik had keuze om de Mhz met steeds enkele procenten te verhogen.
Even uitgeprobeerd en toch maar weer op standaard Mhz gezet, overclocken heeft in mijn ogen niet zoveel nut (valt over te discussiėren), ik voeg liever extra geheugen toe.

Na alle drivers geinstalleerd te hebben besloot ik een bios-update te doen en zag nadien tot mijn verbazing dat mijn cpu ineens op 4000+ Mhz draaide :o

Even snel Core Center geopend en zag dat de snelheid van de cpu fluctueerde, hij sprong van 4000+ Mhz naar 3000+, 700Mhz etc etc.

In mijn ogen niet echt een goede eigenschap en dus de bios-update maar weer ongedaan gemaakt en nu draait hij constant op 2814 Mhz (200Mhz X 14.0) met af en toe een kleine schommeling naar boven en beneden van ongeveer 60 Mhz (iemand anders dit ook opgevallen?).

De temp loopt absoluut niet hoog op al zeg ik het zelf, de comp staat al aan vanaf vanmorgen 5 uur (het is nu 19:38) en de cpu-temp staat nu op 32 graden en mijn sys-temp is 33 graden .

Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik mijn systeem "ruim verdeeld" in mijn kast heb.
De brander zit helemaal bovenin, mijn HD helemaal onderin waardoor de standaard 12cm koeler er overheen blaast.

Alle kabels heb ik samengebundeld en weggewerkt zodat niet overal wat hangt en dus de airflow verstoord.

De standaard fan aan de zijkant heb ik niet aangesloten want deze verstoorde de airflow waardoor de temp met zo'n 5 graden steeg

Update

Ook bij het gamen en bij het kijken van films loopt de temp niet tot nauwelijks op.
De hoogste temp die ik gezien heb was rond de 48 graden en dat was na ruim een uur gamen (NFSU2) op de hoogste instellingen.

Op dit moment ben ik de CPU aan het stressen met Orthos, resultaten zal ik later invoeren.

Ik heb de cpu dus niet overgeklocked (wel ff gebprobeerd), hij draait zo eerst wel goed voor wat ik er mee doe. (2814mhz).

Al met al ben ik dus tevreden met de 5600, voor de eisen die ik er aan stel doet hij prima wat hij moet doen, wellicht dat ik later (via de bios) de cpu wat overclock om te zien hoe hij zich houd onder andere omstandigheden.
De resultaten post ik dan uiteraard zsm.

Hopelijk is mijn review zo een beetje duidelijk(is nl mijn 2e pas).
Tips, op en aanmerkingen zijn dan uiteraard van harte welkom.

• MSI K9N SLI (Moederbord)
  • 2x KINGSTON 1024MB DDRII/800 (geheugen)
  • Thermaltake BigTyp 120 VX (cpkoeler)
  • XFX 8600GT (grafische kaart)
  • MAXTOR 160GB 7200 2MB SATA (hardeschijf)
  • SAMSUNG SH-S203D 20X BLK ZWART SATA (dvd-brander)
  • Thermaltake Soprano VB1000BWS Zwart
  • Windows XP

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5600+ Boxed?

3 dingen:
1 gebruik de Preview modes, zodat hij nog niet voor iedereen zichtbaar is.
2 gebruik kopjes, en doe dan de kopjes waarop je ook de scores hebt gegeven(ie algemene beoordeling, prestaties, etc)
Ik heb de cpu dus niet overgeklocked (wel ff gebprobeerd)
Hier heeft niemand iets aan als je niet zegt tot hoe ver je bent gekomen en waarom jij dat een goeie overclock vind. Gezien je dat namelijk wel beoordeeld.
CPU tot 3,35 Ghz gekregen. Met orthos getest, zeker 1 uur. Geen fouten of andere wazige dingen. Met opstarten merk je een seconde 1 of 2. Verder leuk om je mee bezig te houden.

[Reactie gewijzigd door Paalie op 21 mei 2009 20:53]

Ik ben de cpu nog niet aan het overclocken, hij draait zo eerst wel goed (2814mhz).
Hoe kan je dan zeggen dat ie makkelijk te overclocken is? Totale onzin dus..
Volgends mij was dit de inleiding en komt de rest van de review nog ;)
Ja, ik denk het ook. De laatste zin is namelijk Mijn systeem bestaat uit het volgende:........................................................ juist denk ik dan, komt vast nog :)
Een beetje kort, saai review.. kan veel beter en uitgebreider. ;)
Dit is toch geen review, er staat 1klein puntje in over de tempratuur. Verder een non-argument over overclocken.
Mensen niet zo ongeduldig allemaal zeg :*)

Moest gisteren onverwachts de deur uit en heb dus niet echt de kans gehad om mijn review goed op orde te krijgen, heb hem zojuist aangepast/aangevuld.

Misschien dat ik er ff bij had moeten zetten dat ik nog niet klaar was idd.

Hoop dat het zo meer aan jullie verwachtingen voldoet :P
Ik zal de post later vandaag nog wat aanpassen/herschrijven.

Over het overclocken, ik heb er ook bijgezet dat ik de cpu later (ws dit weekend) overclock om te zien hoe hij zich houd, vandaar mijn opmerking dat het simpel mogelijk is dmv je bios anders in te stellen.

Ik zelf ben niet zo'n overclocker maar ben wel benieuwd wat het uiterste is van de cpu in verhouding met mijn systeem.
nette review, ben zelf ook een trotse eigenaar van een 5600+

[Reactie gewijzigd door chaospower op 2 juni 2009 15:33]