Lenovo ThinkPad X230 (NZD2GMH) Review

chengbondkwok 2 februari 2013, laatste update op 2 februari 2013, 2.328 views

Lenovo ThinkPad X230 (NZD2GMH)

Pluspunten

• Uitstekende accuduur
  • Toetsenbord
  • Stil en koel
  • Intel HD4000
  • Vingerafdrukreader

Minpunten

• Touchpad
  • Intel HD4000

Introductie
Mijn vorige laptop, een Samsung NC10, werd dagelijks gebruikt voor zaken als browsen op het Internet, verslagen typen en collegeslides bekijken. Doordat ik de HDD had vervangen door een SSD, werd er weer nieuw leven in mijn NC10 geblazen. Hierdoor kon de NC10 nog wat langer mee. Ondanks dat de NC10 uitblonk in accuduur (nog steeds 5 à 6 uur bij bovenstaande zaken) en portabiliteit, waren er een aantal beperkende factoren. Zo was de processor, een 1.6 GHz Intel Atom N270, niet de snelste. Een paar tabbladen erbij openen, en de NC10 begon te protesteren. Spelletjes spelen kon je vergeten en YouTube video’s bekijken verliep niet soepel. Daarnaast was de resolutie 1024x600 soms te laag voor het werk, waardoor er toch weer extra gescrolld moest worden.

Uiteindelijk vond ik het tijd voor een nieuwe laptop. Mijn nieuwe laptop moest aan een aantal criteria voldoen:
  • Licht en portable: Het gewicht om en nabij de 1,5kg en 11’ - 13.3’
  • Uitstekende accuduur: 5-6 uur onder normaal gebruik (surfen, documenten typen etc.)
  • Goede bouwkwaliteit: moet minimaal 4 jaar mee kunnen gaan
  • Redelijke prestaties: sneller dan m’n Samsung NC10, maar het moet ook voldoende zijn voor de komende 4 jaar.
  • Vervangbare onderdelen: Accu, RAM en HDD moeten vervangbaar zijn, zodat eventuele defecten bij deze onderdelen zelf op te lossen zijn.
  • Bedrag < E 1000 ,-
Een hoge resolutie scherm wat vaak geadviseerd wordt, (>1366x768), zou leuk zijn, maar is in mijn ogen niet noodzakelijk.

Ik ben vervolgens eind juli op vakantie geweest, naar Hong Kong om precies te zijn. Hoewel ik het niet fijn vind om dure elektronica aan te schaffen in het buitenland (garantie e.d.), kon rondkijken geen kwaad. De prijzen van sommige producten liggen lager dan in Nederland, omdat daar geen belasting betaald hoeft te worden. Uiteindelijk twijfelde ik tussen twee laptops: de ASUS UX32VD (HK$ 12000) of de Lenovo X230 zonder IPS (HK$ 8500). Uiteindelijk gaf de prijs van de Lenovo X230 de doorslag: voor slechts HK$8200 (~E 856 na afdingen), kon ik de Lenovo X230 meenemen inclusief een draadloze muis, Thinkpad laptoptas en een 8GB Verbatim USB 2.0 stick. Vergeleken met de prijs in Nederland zit er toch een aardig groot verschil.

De doos/inhoud
  • De Thinkpad X230 werd geleverd in een kartonnen doos met daarin:
  • De X230
  • De 6 cell accu
  • De adapter
  • 2 manuals
De laptop en de 6 cell accu werden beschermd door luchtkussens. Het enige wat ik jammer vond, was dat er geen laptophoes meegeleverd werd, iets wat wel bij mijn Samsung NC10 geleverd werd.

De behuizing
Het uiterlijk van de Thinkpad is al jaren niet meer veranderd. Hoewel de Thinkpad minder sexy oogt dan de meeste Ultrabooks, is het in mijn ogen zeker geen lelijk ding. Bij het oppakken van de laptop merk je dat de laptop solide is. Er zit geen speling aan de onderkant van de laptop, iets wat zeker merkbaar was bij m’n Samsung NC10. Ook de behuizing bij het toetsenbord voelt zeer solide aan, behalve bij de Expresscardslot: daar kan je de behuizing licht indrukken. Dit is niet merkbaar wanneer mijn hand/pols erop leunt, maar toch het vermelden waard. De scharnieren van de laptop zijn ook zeer stevig: het scherm blijft staan waar hij hoort te staan en er zit nauwelijks/geen beweging bij het scherm.

Een nadeel van de behuizing is dat het een vingerafdrukmagneet is. Al na de eerste dag waren mijn handpalm/vingerafdrukken zichtbaar.

Features
De Thinkpad X230 heeft ruim voldoende aansluitingen/poorten aan boord.
Zo is de linkerkant voorzien van:
- 2x USB 3.0 poort
- VGA aansluiting
- Mini-displayport
- 54mm Expresscardslot

De voorkant heeft geen aansluitingen.

De achterkant heeft eveneens geen aansluitingen. Wel bevindt zich daar de accu en de oplaadingang.

De rechterkant is voorzien van:
- Harde schijf slot
- Audiojack + microfoon
- LAN
- 4-in-1 SD-kaart lezer
- Always-on USB 2.0 poort

Naast het touchpad bevindt zich ook een vingerafdrukreader. Dit vind ik een zeer handige feature. Als de laptop uitstaat, dan is de vingerafdrukreader wel actief. Met een veegbeweging start de laptop op en logt hij automatisch in. Dit scheelt weer tijd met het typen van je wachtwoord.

Beeldscherm & Kijkhoeken
De Thinkpad X230 is voorzien van een matte 12,5’ 1366x768 display. De kijkhoeken zijn niet geweldig, maar dat is in mijn geval niet van belang. In andere landen kan er tegen $50 bijbetaling geopteerd worden voor een IPS-scherm, welke voor betere kijkhoeken zorgt. Aangezien ik vaak recht tegen het scherm aankijk en niet aan fotobewerking doe, is dit punt niet van belang.

Wat wel een verademing is, is de resolutie. Op mijn netbookje moest ik leven met een resolutie van 1024*600. Voor de meeste programma’s was dat niet fijn, aangezien je veel moest scrollen. Nu hoef ik veel minder te scrollen en kan ik in één oogopslag veel meer zien. Natuurlijk is dit een ‘teleurstelling’ ten opzichte van de resoluties die je bij de high-end ultrabooks ziet, maar ik kan er prima mee werken.

Hardware
De Thinkpad X230 werd geconfigureerd met een Intel i5-3210M, 500gb harde schijf en 4gb ram.
De 500gb harde schijf werd bij thuiskomst direct vervangen door een Samsung 830 256GB SSD. Ik ben niet iemand die geilt op hoge scores voor de processor. Voor mij is het belangrijkst dat mijn laptop dagelijkse taken goed kan afhandelen. Daarom verwijs ik u ook voor benchmarks van de SSD en processor naar de reviews van Tweakers, Anandtech of de userreviews van andere gebruikers.

De X230 levert goede prestaties en ik heb geen last van haperingen. De SSD zorgt ervoor dat alle programma’s vloeiend en snel opstarten. Het ‘Handbraken’ van video’s verloopt ook goed en het is absoluut een verbetering ten opzichte van de Atom processor.

De videokaart betreft een IGP, namelijk een Intel HD 4000. Voor weinig eisende spelletjes voldoet de HD 4000 prima. Hierbij moet je denken aan Fifa 13 en Football Manager 2013. De singleplayer modus van Call of Duty Modern Warfare 3 en Black Ops 2 draaien op Low ook prima. Ga je echter Multiplayer spelen, dan merk je dat de HD 4000 veel moeite heeft en eigenlijk niet speelbaar is. Metro 2033 draait redelijk: in 70% van de situaties draait het spel ‘probleemloos’, maar vaak is er toch ‘lag’ te merken. Het meest opvallende vind ik toch SimCity 4. Het is een redelijk oud spelletje, en grafisch lijkt het mij niet veel nodig te hebben. Toch draait het spel niet vloeiend. In/Uitzoomen gaat zeer traag, het selecteren van settings duurt ook ene tijdje. Hopelijk draait SimCity 2013 beter dan SimCity 4.

Trackpoint / Touchpad
De muis kan je op de X230 op twee manieren besturen. Allereerst heb je het Touchpad. De afmetingen zijn 7,5m bij 4,5cm. Niet heel groot dus en slechts een kleine verbetering van mijn NC10. Het touchpad vind ik ook niet fijn werken, aangezien de cursor vaak verspringt, rare bewegingen maakt en erg gevoelig is. De gestures van Windows 8 werken wel, maar niet altijd goed. Als ik van rechts naar links veeg, dan komt de Charms-bar soms tevoorschijn. Veeg ik van links naar rechts en heb ik Metro-apps open staan dan werkt de alt-tab functie ook redelijk.

Een andere manier is gebruik maken van de Trackpoint. Ik vind dit een zeer geslaagd concept, en het is de eerste keer dat ik met een Trackpoint werk. Hierdoor kan ik de cursor besturen zonder mijn handen van het toetsenbord af te houden. Maar ook het gebruik van de Trackpoint is niet 100% vlekkeloos. Als je de Trackpoint iets harder in drukt en ermee gaat navigeren, dan stribbelt de Trackpoint tegen en gaat hij z’n eigen gangetje. Daarvoor hoeft er niet heel hard gedrukt te worden en kan soms vervelend werken.

Toetsenbord
Het toetsenbord van de X230 is een Chiclet-variant met backlit-verlichting. Het toetsenbord typt zeer fijn en het is ook ruim, in tegenstelling tot de verkrampte layout van de NC10. Wat wel wennen was, is dat de Fn en Ctrl toetsen omgedraaid zijn. Hierdoor had ik de eerste paar keren de verkeerde toetsen ingedrukt. Ik moet nog steeds wennen als ik laptop van iemand anders gebruik en ik de Ctrl of de Fn toets moet gebruiken.

Ook jammer is dat de ‘context-menu’-toets vervangen is voor een Printscreen toets. Ik vond de ‘context-menu’/rechtermuisknop toets vaak handig, maar het is geen ramp dat het er niet is.

Het toetsenbord kan op twee manieren verlicht worden. Allereerst heb je de ‘backlit’-verlichting, welke twee/drie standen heeft: uit, beetje licht, iets meer licht. Ik gebruik het niet vaak, maar als het zeer donker is, dan is het wel fijn om deze optie te kunnen gebruiken.

Een andere manier is door middel van de Thinklight, een lampje naast de webcam. Dit is soms fijn als ik een artikel wil lezen, maar het net te donker is om het goed te kunnen lezen. De Thinklight komt dan goed van pas.

Accuduur, warmte en geluidsproductie
De batterij van de X230 is een 6 cell 66Wh accu. De X230 kan gebruik maken van een 4 cell accu, een 9 cell accu of een 6 cell met een sheet. Aangezien ik mijn laptop vaak meeneem naar de universiteit, was een lange accuduur voor mij een must.

De accuduur van de X230 is goed te noemen. Ik gebruik de X230 op de een-na-laagste helderheid, omdat dat voor mij prima te lezen is, en een felle beeldscherm niet fijn voor mijn ogen is.
Taak Accuduur
Browsen ~ 5-6 uur
Tekstverwerken (vliegtuigmodus aan) ~ 9-10 uur
Tekstverwerken + beetje browsen (WiFi aan) ~ 6-8 uur
Film kijken (vliegtuigmodus aan) ~ 4-5 uur
Film kijken + beetje browsen (WiFi aan) ~ 3-4 uur

Wanneer ik thuis ben en de laptop ga gebruiken om (langdurig) te browsen of spelletjes ga spelen, dan haal ik de accu eruit en hang ik de laptop aan het netstroom. Dit om de levensduur van de batterij zo lang mogelijk te houden. Op de universiteit is die mogelijkheid er niet en zal er gebruik gemaakt worden van de 6 cell accu.

De laptop is zeer stil tijdens normaal gebruik. Hierbij moet u denken aan het typen van een Word documentje, het browsen van een website. Het afspelen van een YouTube-video in Full Screen modus in 720p of 1080p settings, hoor je lichtjes de fan op redelijk hoge toeren werken. Het is niet storend, en zorgt ervoor dat de laptop niet warm/heet wordt. Tijdens het spelen van Fifa 13 of Football Manager draait de fan op volle toeren en dan is het duidelijk te horen. Tijdens Fifa 13 valt het alleen op bij stille momenten, maar bij FM13 is het duidelijk, maar niet van F-16 niveau.

Doordat de fans goed hun werk doen, blijft de laptop ook koel. Het gedeelte waar je je handen laat rusten wordt zelden zeer warm/heet. Helemaal linksboven in waar de fans zitten kan het wel wat warmer zijn dan de overige gedeeltes, maar daar zitten mijn handen bijna nooit

Al met al ben ik zeer tevreden over de X230. De prijs in Nederland ligt redelijk hoog en dan zullen de meeste mensen al gauw neigen naar andere laptops in dezelfde prijscategorie. De looks zullen voor sommige mensen ook een punt zijn om af te haken. Ook ik was zo’n type die graag een beeldschone laptop/ultrabook wou. Na vele reviews te hebben gelezen bleek dat de keuze redelijk beperkt was tot de Zenbook en de MB Air. Maar de prijs in Hong Kong, de function over form en de goede reputatie/reviews van de X230 hebben mij over de streep getrokken.

Op het gebied van accuduur en ergonomie scoort de X230 een dikke +. Als ik lange collegedagen heb, dan hoef ik geen oplader mee te nemen. Ook het toetsenbord typt heel lekker.

De resolutie is voor mij ook een +, maar of dit voor andere users ook zo is betwijfel ik. Het is een standaard 768p scherm, terwijl veel Tweakers toch de voorkeur geven aan een 1080p scherm. Wat wel een grote + is, is de mogelijkheid tot een IPS scherm. Deze optie heb ik niet gekozen, maar ik heb er voorlopig ook geen spijt van. De Nexus 4 heeft een IPS scherm, en toegegeven, het kan handig zijn.

De minpunten zijn toch het touchpad en de HD 4000. Het touchpad is geen enorme verbetering ten opzichte van mijn NC10, en is voor mijn gevoel eigenlijk nog steeds te klein. Dit valt te compenseren met het Trackpoint of externe muis, maar niet iedereen wilt werken met een Trackpoint of externe muis. De HD 4000 mag ik eigenlijk geen minpunt noemen, omdat ik dit al van te voren had verwacht. Toch hoopte ik op iets betere prestaties, maar de belangrijkste spelletjes (Fifa 13, FM13) draaien er goed op.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X230 (NZD2GMH)?

Ik heb deze laptop nu twee weken in mijn bezit. Naar mijn mening is dit interview representatief voor dit apparaat. Na een paar jaar gewerkt te hebben met een Dell Vostro V13, heb ik nu deze. Wat een verademing. Al isie wel wat dikker dan de Dell. Appels en peren. Maar het toetsenbord. Ge-wel-dig. Met die SSD en die fingerprint reader pak ik met plezier de Thinkpad er even bij, om toch nog even wat te doen. De prijs: het is het allemaal waard. Met dit apparaat ben je zeker niet old-fashioned. Het is gewoon pure luxe.
Heb deze X230 nu ook al 2 jaar gewoon goed ding. Is trouwens mijn 2de Thinkpad vorige was een nieuwe R50 uit 2005 die dus pas in 2014 vervangen is en niet omdat hij kapot was maar te traag voor sommige applicaties is. Hij doet het nog steeds prima van XP naar 7 en wat intern geheugen ge-upgrade. Mag hopen dat ze de kwaliteit hoog houden. Tot nu toe bijna 11 jaar werken met een type laptop is niet gek. Lijkt ook wel dat je nu voor het zelfde geld als in 2014 geen snellere laptop wel efficienter zuiniger. Alhoewel ik uren met die X230 kan weken zonder te hoeven opladen. _/-\o_