Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

et36s 7 april 2008, laatste update op 7 april 2008, 3.441 views

D-Link DIR-655

Pluspunten

• Betrouwbaardheid
  • Snelheid (eindelijk 100Mb full duplex routeren)
  • Features

Minpunten

• Die ben ik nog niet tegengekomen.

Beheerbaarheid Score: 5
Eindelijk een router die prestaties levert waar je als enthousiaste gebruiker allleen maar van kan watertanden.

Ik heb de de D-Link DIR-655 gekozen omdat ik op zoek was naar een router die 100Mb full duplex kan routeren. Via de volgende review kwam ik erachter dat dit met de D-Link DIR-655 mogelijk is.

De review is zeer uitgebreid, wel in het Engels maar daar valt haast niets aan toe te voegen. Alleen het feit dat we inmiddels bij firmware 1.11EU zijn aangekomen is het vermelden waard en geeft aan dat ze het product nog steeds verbeteren.

Mijn ervaring is dan ook dat de router rock solid functioneert. Hij kan daadwerkelijk 100Mbit full duplex routeren. Ik heb dit getest met een FTP server en multiple connections. De totale snelheid liep op tot 21MB p/s tijdens het gelijktijdig up/downloaden van bestanden.

De router crasht niet (firmware 1.11EU) er zat 1.10EU op maar die heb ik direct vervangen en niet getest. De snelheden zijn uitstekend en 128+ verbindingen met een bittorrent client is ook geen enkel probleem.

Voor slechts 135,- haal je een router in huis die barst van de features (remote admin / 300Mb wlan / gbit WAN / gbit LAN / spi firewall / dhcp reservation / dynamic dns / WEP / WPA / WPA2 etc.) En daadwerkelijk 100Mb full duplex kan routeren. Erg fijn voor degene die op een glasvezelverbinding zijn aangesloten.

WLAN heb ik disabled omdat ik daar geen gebruik van maak. Ik zie dat als een cadeautjuh van D-Link. Mocht ik nog eens besluiten een laptop aan te schaffen, ben ik tenminste op draadloos voorbereid.

LAN (gbit) snelheden zijn uiteraard afhankelijk van de systemen die je hebt staan maar 45MB/s is hier mogelijk.

Dus voor iedereen die niet met een Pentium II / linux router aan de slag wilt en toch 100Mb full duplex wilt routeren is dit de oplossing!

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Meer advertenties

De Firmware kan je vinden via het admin panel in je router. Via het tabblad Tools / Firmware (check now).

Ik heb hardware revisie A3 / Firmware 1.11EU (1.10 stond er standaard op)

WAN / LAN werkt wel degelijk op 100Mb full duplex ik haal zonder problemen 11MB (single thread) zowel up als download. De reden dat jij waarschijnlijk slechts 3MB gaat is omdat je SPI firewall nog hebt ingeschakeld. Schakel die uit. Als dit nog niet voldoende is open een DMZ op het IP waar je die snelheid nodig hebt.

Port forwarding werkt hier ook uitstekend en probleemloos. Ik weet niet welke FTPD jij gebruikt maar in feite werkt het zo.

In virtual server tabblad open jij een poort naar je FTPD. Vervolgens open jij bij Port Forwarding een passive range. ProFTPD vereist per user online bijv. 10 poorten dus voor elke user open jij 10 poorten. Verwacht je 9 users tegelijk online dan open je er dus 90.

Vervolgens stel je diezelfde range ook in de config van je FTPD dan zou het goed moeten werken.

Mjah Wi-FI N heb ik niet getest want ik maak geen gebruik van het draadloze gedeelte. Wi-Fi N is de nieuwste en snelste wireless standaard. Net als G (54Mb) en B (11Mb) kan een N standaard 300Mb in theorie halen.

Nogmaals de review die vrij uitgebreid is:

Gbit lan houdt in dat je over je internet netwerk gbit (1000mbit) snelheden kan halen. Mits je pc's zijn voorzien van gbit netwerkkaarten. Met een degelijke pc moet 40MB wel haalbaar zijn dus 40x8 = 320Mbit voor betere snelheden zul je met krachtige hardware aan moeten komen in Raid0 configuraties.

[Reactie gewijzigd door et36s op 10 april 2008 19:24]

Eindelijk een review van deze router!

Ik heb zelf ook deze router en ben erg tevreden met het apparaat.

Wel ben ik ERG benieuwd waar je deze firmware gevonden hebt.

Heb je misschien een link waar ik deze kan vinden?

Ook ben ik erg benieuwd welke hardware revisie je hebt (Sticker onderop de router), aangezien de firmware hiermee samen blijkt te hangen...

Dank alvast! :)

[Reactie gewijzigd door Fredster op 7 april 2008 18:00]

Firmware staat op de Duitse site, is een europese multi language firmware.

Mijn ervaring is deels gelijk.

Intern doet deze router weldegelijk erg snel zijn werk. Maar dat is geen routeren. van LAN naar WAN is routeren. En dat gaat niet heel erg goed. Hij blijft op 2 Megabyte per seconde hangen via FTP per thread. Meerdere threads blijven wel per stuk op 2 a 3 MB per seconde gaan. Downloaden gaat goed met 11MBps (ik heb een glasvezel lijn).

Maar portforwarding doet deze router niet echt goed. Het probleem ligt niet aan de ftp, want die werkt goed met een andere (linksys) router. En ook een andere ftpdaemon werkt op deze router maar matig.

Wat dat betreft gemengde gevoelens....

Overigens heb ik:
Hardware Version: A2
Firmware Version: 1.11EU

Overigens vind ik de review niet echt uitgebreid. Er wordt niet eens beschreven wat de functie zijn behalve Wifi-N en Gbit LAN.

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 7 april 2008 19:16]