Huawei Ascend G330 Zwart Review

electropruts 2 februari 2013, 3.710 views

Huawei Ascend G330 Zwart

Pluspunten

• Zakelijk uiterlijk
  • Relatief snel
  • Android 4.0
  • Handzaam formaat
  • Geluid
  • Accuduur

Minpunten

• Chinese apps (met wat tweaken wel te verwijderen)
  • Afwezigheid van playstore (met wat tweaken wel te installeren)
  • Mogelijk weinig custom roms
  • Camera
  • Home knop zit vrij dicht tegen het scherm aan, waardoor ik ipv de spatiebalk soms de homeknop indruk

Twee jaar geleden kocht ik mijn eerste android telefoon, de Samsung Galaxy Apollo (i5800), een prepaid van 150 euro. 2 jaar later ben ik gaan rondkijken naar een nieuwe telefoon.

Mijn eisen:
-minimaal Android 4.0
-voldoende geheugen en processorkracht om deze goed de laten draaien
-camera met flits
-scherm groter dan 3,2"
-hogere resolutie dan de 240*400 die mijn apollo had

Al snel bleek dat mijn eisen niet makkelijk terug te vinden zijn in een telefoon van 150 euro. De weinige telefoons (van bekende merken) die android 4.0 draaien hebben volgens mij weinig kracht over, waardoor ik bang ben dat deze al snel traag worden. Ik hoorde echter positieve verhalen over Huawei, en dan met name de G300. Toen ik hoorde van zijn opvolger, de G330, heb ik de knoop doorgehakt, en deze voor 130 euro (exl 20 euro verzendkosten met DHL) bij Mixeshop.com besteld.

In de doos:
In doos bevinden zich:
De telefoon
Een oplader met losse USB kabel
Een headset
Een verloop blokje voor de oplader (ongebruikelijke stekker in NL)

Eerste indruk
"Wat groot!" Verder viel het meteen op hoe snel de telefoon opstart (binnen 10 seconden). Er zit een 'snelstart' functie op, maar ook zonder deze functie start hij relatief rap op (zo'n 30s, vergeleken met een minuut op mijn vorige telefoon). Apps, door het menu scrollen, alles werkt erg soepel.

Uiterlijk
De telefoon is geheel van plastic gemaakt. De accuklep is van wat zachter, mat zwart plastic, waardoor de telefoon niet snel uit de hand glijdt. De voorkant is van glossy plastic gemaakt. De randjes aan de voorkant steken iets uit (niet meer dan een halve mm), waardoor het scherm, wanneer de telefoon ondersteboven ligt, in theorie niet in contact komt met het oppervlak waar hij op ligt. Hoewel veel sites het 'saai' noemen, vind ik het er juist mooi, strak uit zien. Helaas heeft de telefoon geen gorilla glass, ik ga er dus (ondanks de opstaande randjes) vanuit dat deze snel beschadigt, en bewaar hem in een android hoesje.

Benchmarks
Aangezien elke moderne telefoon snel is vergeleken met mijn vorige telefoon, zal de gemiddelde aankoper-in-spé weinig aan mijn ooh's en aah's hebben. Om deze reden ook enkele benchmarks (Antutu, CF Bench en Quadrant). Oordeel zelf!

Scherm
Met 480*800 geen extreem hoge resolutie. Voor een 4 inch scherm vind ik het echter meer dan voldoende, vergeleken met mijn vorige telefoon hoef ik veel minder ver in te zoomen om een webpagina te kunnen lezen.

Accu
Ik ben gewend mijn telefoon elke avond aan de lader te leggen, als de telefoon het dus van sochtends vroeg tot savonds laat uit houdt (met wat speling) ben ik al gauw tevreden. In reviews las ik dat de batterijduur tegen zou vallen, maar bij normaal gebruik (regelmatig een woordje leggen met wordfeud, wat reis/file informatie opzoeken, een uurtje bellen, etc) houdt hij het twee dagen vol. Doorgaans wordt de accu duur als volgt opgesplitst: 30% 'cell standby', 30% 'wlan' en 30% 'phone idle' Het scherm pakt niet meer dan 10% (EDIT: dit schijnt echter niet helemaal te kloppen, zie ook de reacties)

EDIT: inmiddels na bijna 2 maanden in bezit, moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben met de accu! Bij normaal (voor mij, zie boven) gebruik houdt deze het ruim 3 dagen vol.

Apps
De telefoon werd, doordat ik hem in china bestelde, geleverd zonder de playstore, gmail, etc, maar inclusief een grote hoeveelheid apps waarvan ik de functie tot op de dag van vandaag niet weet: mijn chinees is er nog niet beter op geworden. Door middel van een tutorial van http://xjarl.blogspot.nl/ was de telefoon echter al snel geroot, waarna ik de chinese apps heb verwijderd en de playstore geinstalleerd. De playstore, gmail en de kalender heb ik inmiddels werkend, alleen de contacts krijg ik niet gesynchroniseerd met gmail. Waarschijnlijk is dit een kwestie van een factory reset, en het process opnieuw doorlopen, maar dat komt later nog wel eens.

Camera:
Deze is niet bijzonder. In een goed verlichte ruimte en buiten schiet hij prima plaatjes, maar zodra je in een wat minder helder verlichte ruimte zit stelt hij niet meer scherp. Hoewel ik het belangrijk vind om af en toe even snel foto's te kunnen schieten (vandaar dat ik een toestel met flits wilde) hecht ik niet veel waarde aan de kwaliteit van foto's: ik gebruik het ding meer om dingen te fotograferen die ik niet moet vergeten, en dan is de kwaliteit niet zo belangrijk.

Ondersteuning:
Dit is op te splitsen in twee delen: vanuit de community en vanuit de producent. Hoewel Huawei wel steeds bekender wordt, ben ik bang dat er niet veel ondersteuning voor de telefoon zal zijn, wat betreft custom roms en dergelijke.
Wat betreft ondersteuning vanuit Huawei zelf: Ik hoop van harte dat er nog een JellyBean update zal uitkomen, maar hier is nog niets over bekend.

Conclusie:
Ik heb geprobeerd de review enigsinds zakelijk te houden, maar wil toch concluderen met mijn mening: een geweldige telefoon! Voor de 150 euro die het ding me in totaal gekost heeft een prima snel toestel! Hij doet alles wat ik in een telefoon zoek, en meer.

Voor op- of aanmerkingen of vragen, roep gerust!

Heb jij ook een Huawei Ascend G330 Zwart?

Eerlijk oordeel lijkt me en voor mij voldoende informatie biedend om zelf een oordeel te vellen.

Maar ik kan wellicht toch als leek, Android leek wat dat betreft toch vertellen dat Tweakers over dat ontbreken van de Play Store op deze telefoon een workaround is. Via Badoo de Chinese zoekmachine op je toestel kan je wel de Play Store app downloaden op je toestel.
Je accu statistieken kloppen niet. Een scherm kan nooit maar 10% gebruiken. Ik heb dat probleem ook met mijn lg optimus 4x HD. Als de accu statistieken zouden kloppen zou je scherm ongeveer 80% moeten gebruiken...

Waarschijnlijk is het een bug...
Dat vermoed ik inderdaad ook, het is wel heel weinig. Bij mijn Samsung Galaxy Apollo gaf hij wel aan dat het scherm het meeste energie verbruikte (android 2.2). Zou dit een ICS-specifieke bug zijn?