Specificaties 17,1" (1440x900), 300GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus A7K-7S053C Review

AYCE 9 september 2008, 1.840 views

Asus A7K-7S053C

Pluspunten

• prijs
  • prestaties
  • grote harde schijf
  • stevig design
  • groot scherm
  • HDMI
  • stil

Minpunten

• relatief trage harde schijf
  • asus software
  • niet up to date drivers HD2600
  • Glimmend scherm...

Aangezien mijn pc van de huiskamer naar de zolder ging om ruimte te maken voor de box(kleine op komst) en ik niet graag non stop op zolder wil zitten, had ik een desktop-replacement nodig. Omdat ik wel eens een spelletje zou willen spelen, films en anime er op afspeel en vormgever ben van huis uit had ik redelijk wat dingen om rekening mee te houden...

boodschappenlijstje
Redenen waarom het deze laptop is geworden op basis van uitzoeken van wat ik minimaal wou en uiteindelijk kreeg.

<1000

915 tijdens aanschaf (20 maart 2008) wat aanzienlijk goedkoper was dan andere laptops met dezelfde specs/prestaties/garantie.

HDMI/VGA

Om hem aan te kunnen sluiten op mijn Full HD. Uitstekend beeld en geluid. Hij heeft hiernaast ook een vga aansluiting, helaas krijg ik het andere scherm niet als hoofdscherm waardoor het relatief lastig is full screen op mijn beamer te spelen.Hij bij de cloon optie een soort tearing laat zien. als ik hem windowed spellen laat afspelen is dat geen probleem. Misschien is er nog een andere manier dit op te lossen maar zover nog niet gevonden.

>3000 3dmark06 prestaties

De scores zijn tussen de 3400 en 3500 en speel er spellen op als Crysis en COD4(wel op 1024x600). Ondanks dat de HD2600 en de TL60 beide niet bekend staan als krachtpatsers is de combinatie erg goed (blijkbaar dankzij de ati controller aan boord die alles efficienter laat samenwerken) en haalt hij betere prestaties dan men zou verwachten.

Een serieus nadeel was echter wel de drivers die al 9 maanden niet up to date zijn en via "mobility modder" heb moeten oplossen door de vidkaart versie deels te installeren en dan de software te modden waarna ik pas echt met de setup kon beginnen. Nu draait alles nog "ietsje" beter dan ervoor en spelen spellen zoals bioshock probleemloos met bijna alles open. Vooral spellen die op de unreal engine draaien hebben de updates nodig die sinds de afgelopen 9 maanden zijn uitgebracht. Het lijkt er op dat "alle laptopfabrikanten" hierbij in gebreke blijven.

>200GB HDD

Er zit een 300GB HDD in die verdeelt is over 2 zichtbare en 1 onzichtbare partitie(waar de installatiesoftware op staat). Ik heb deze direct verdeeld over 5. Maar ik kon C niet kleiner krijgen dan 100GB... Ook niet na het uitzetten van de recovery en het defragmenteren hiervan. Op zich is de harde schijf lekker stil maar wel relatief traag (4200rpm). Laptop die ik hiervoor op het oog had was 5500 rpm(en 250gb) maar had minder main memory en een mindere accu.

>2GB werkgeheugen

Ik had een ander model op het oog toen plots deze versie uitkwam met 3GB geheugen (1GB meer). Zover ik merk is het erg welkom bij het spelen met spellen als Crysis. Score in Vista is 5.2 maar eerlijk gezegd zegt dit me niet zoveel (maar voor de mensen met iets meer kennis)

-17" scherm

Als desktop replacement had ik wel een relatief groot scherm nodig voor programma's als photoshop, indesign en andere grafische programma's. Ben eerlijk gezegd nog steeds niet echt gecharmeerd van het hele breedbeeld gebeuren aangezien het grotendeels voornamelijk voor films is (althans zo ervaar ik het nu nog). Het scherm wil ook wel eens vervelend licht reflecteren, maar dit is wel als de zon fel aan het schijnen is (maar de zomer moet nog komen)

-accuduur

De vorige laptop die ik op het oog had (zelfde maar dan 43c even uit het koppie) had een iets mindere accu (6cell). Kwam daarmee net iets onder het gemiddelde uit. Vandaar dat ik me niet hoefde te bedenken met deze laptop (8cell) die "maar" 25 duurder was en 1GB extra had... Op zich houd hij het wel 2 uur vol met gemiddeld gebruik. Komen er full time spellen aan te pas dan moet je rond de 75 minuten verwachten (crysis, bioshock)

>1 jaar garantie

Ik had heel lang de Acer laptops voor ogen. Maar de negatieve verhalen betreffende de service gingen me niet in de koude kleren zitten. Ook de andere merken hebben meestal "slechts" 1 jaar garantie. Asus biedt 2 jaar (pick up and return) wat in mijn ogen meer vertrouwen toont in hun product. Ook de probleem afhandeling blijkt erg netjes te zijn (ook bij directe kennissen 1 gevalletje wat netjes werd opgelost)

extra's:
Ik vind de laptop niet bijzonder mooi, maar hier denkt mijn vrouw anders over. Ik heb hem dan ook niet voor de mooi. Hij oogt en voelt erg solide. Hiernaast zat bij de aankoop ook nog een tas en muis waarover ik niet kan klagen, beide voelen ook goed en degelijk aan.

Conclusie:
Het laptopje doet alles wat ik kon wensen. Ik was enkel in de veronderstelling dat er ook een tv-tuner op zat. Dit is dus niet zo en in het algemeen zijn "alle" winkels/webshops hier onduidelijk over (ook asus zelf). Ook hoe het zit met de afstandbediening is erg onduidelijk (waar te halen, hoe duur, wat het precies kan doen). Laptop is erg stil, voor het eerst geluid gehad van de ventilator dat hij wat warm was na 6 uur Crysis spelen.

Ik had de laptop niet aangeschaft voor spellen aangezien ik buiten emulatie nooit veel deed op mijn oude pc die juist zoveel op spel gebied aankon in zijn tijd (p4 9800pro). Toch koos ik voor een tussenweg omdat dat "slechts" 200 meer was dan laptops die niet echt geschikt waren voor hedendaagse spellen. Maar uiteindelijk heb ik er nu al meer dan 30 uur gamen op zitten binnen enkele weken.

Hier en daar heb ik nogal wat moeten spelen met de instellingen maar het meerendeel is de notebook fabrikant niet echt de verantwoordelijke maar waren het de (overbodige)programma's of vista zelf met een kleine uitzondering van de beeldschermdrivers. Maar kan me voorstellen dat iemand met minder kennis dan ik(ben wel absoluut ver onder tweakers gemiddelde) het behoorlijk zou kunnen frustreren...

Ik heb de review geschreven zoals ik zelf graag informatie in win. Ik hoop dan ook dat het overzichtelijk is. Ben wel licht woordblind dus ik hoop dat de typos en taalfouten worden vergeven en meer informeert dan irriteert..

-----------------------------------------------------------------------------------------------

kleine update (9 sept 2008)

Na enkele maanden gebruik nog erg tevreden... Enkel het hele readyboost wat ik nu probeer met een 4GB klasse 6 kaart geeft me neit het idee dat het het navigeren dooe mijn grote mappen versnelt, noch dat mijn laptop sneller opstart...

Daarnaast heb ik ook een probleem ondervonden dat ik niet met verschillende SDkaartjes kan werken, als ik readyboost niet gebruik dan is toch na 1 kaartje er in en er uitgehaald te hebben niet mogelijk een ander kaartje in te lezen zonder hem opnieuw op te starten... Wat hier de rede van is heb ik nog niet gevonden.

Het hele tv out gebeuren via de HDMI stemt me echt vrolijk, kwaliteit is echt super.

Zo nu en dan ben ik wel iets minder te spreken over de geluidskwaliteit en kan het volume niet altijd hard genoeg.

Heb jij ook een Asus A7K-7S053C?