Specificaties 13,3" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX31A-C4027H Review

2pietjuh2 16 februari 2013, 2.489 views

Asus Zenbook UX31A-C4027H

Pluspunten

• Snelheid
  • Touch screen
  • Accuduur
  • Goed mee te nemen
  • Schermresolutie
  • Zeer weinig warmteontwikkeling
  • Stille koeling

Minpunten

• Glanzend scherm
  • Scherm klapt soms net te makkelijk door naar achteren

Nu ik deze laptop een tijdje in bezit heb wil ik graag een poging doen om deze te reviewen. Wat zijn de dingen die mij opvallen, en waarom ik dit wel of geen goede laptop vind.

Waarom deze laptop?

Ik was op zoek naar een laptop waarmee ik prima mijn school werk kon doen, makkelijk overal heen te slepen is, en zo nu en dan een licht spelletje kon draaien. De eisen waren:
  • HD Scherm
  • Klein
  • Licht gewicht
  • Makkelijk mee te nemen
  • Snel
  • Goede accuduur
  • SSD
Eventueel, als dat zou lukken, was een touch screen een mooie extra.

Dan pakken we de tweakers price watch erbij en beginnen met filteren, 1080p scherm, SSD en i7 processor. Dit resulteert in een zeer beperkt aantal resultaten waarna de keuze voor deze laptop relatief snel gemaakt werd.

Eerste indruk

De laptop wordt geleverd in een zeer nette doos, compleet met beschermhoes, en aansluitingen voor externe monitor en ethernet.

Wat me opviel was dat de laptop niet startte zonder dat de adapter aangesloten was. Hierna was het opstarten zeer snel gedaan, en de setup doorlopen in slechts enkele minuten.

Wat opvalt aan de behuizing is dat deze uitvoering, met touch screen, helaas geen mat scherm heeft maar een glanzend.

Er vallen twee dingen op bij het open klappen van het scherm. Doordat de laptop zo dun is, is het soms lastig om het scherm open te klappen. Echter wanneer deze open is, voelt het soms aan alsof het scherm zeer makkelijk door klapt naar achteren

Prestaties

Wanneer je een laptop koopt met deze specificaties is het natuurlijk belangrijk om de prestaties te bekijken. Ik wil me niet zo zeer richten op de pure benchmarks, Maar meer op de hoe soepel draaien dingen nu?

Hiervoor wil ik een aantal dingen opsommen:

Wanneer je de laptop dichtklapt, is deze in enkele seconde in stand-by. Als je de laptop weer openklapt, is deze ook daadwerkelijk in twee seconde weer up-and-running.
Opnieuw opstarten idem dito. Afsluiten in enkele seconde, en opstarten is ook binnen 10 seconde gebeurd. Daar stond m'n pa nog wel flink van te kijken me z'n Macbook pro.

De processor doet het gewoon goed. Je loopt niet echt meer tegen haperingen aan, het begint te lijken op een droom pc. Hier en daar blijf je natuurlijk incidenteel enige hapering zien, maar ik denk persoonlijk dat dit vooral aan windows 8 ligt, dan aan de hardware. Ook om een spelletje te spelen op dit ding doet de processor het prima. Helaas nog niet uitgebreid kunnen testen, maar op mid-low settings zul je prima uit de voeten kunnen op dit beestje.
Bijzonder is om te zien dat de processor zeer veel wisselt van kloksnelheid. Wanneer de laptop weinig gebruikt wordt en niet aangesloten zit op de voeding, wordt de processor tot 0,77GHz terug geklokt. Wanneer er meer rekenkracht nodig is zal deze ook direct omhoog geschroefd worden naar 2,4 of zelfs 2,9 GHz. In de praktijk merk je hier weinig van qua prestaties, De computer voelt gewoon altijd snel aan. Dat is zeer netjes gedaan.

Geheugen. Wanneer ik in het taakbeheer menu kijk, verbaas ik mij iedere keer weer over de gigantische hoeveelheid geheugen die opgeslokt wordt. van de 4gb, is meestal tussen de 50 en 75% in gebruik. Nu heb ik wel eens gehoord het ongebruikte resources zijn overbodig, dus gebruik wat je gebruiken kan. En ik denk dat windows dat ook doet. Veel dingen opslaan in het geheugen om de gebruikers ervaring te verbeteren. Ik zou zeggen niets mis mee

De accu, ik heb hier niets op aan te merken. Accuduur is gewoon onwijs lang. Een hele ochtend werken zonder voeding is prima te doen, en dan is die nog zeker niet leeg. Ik heb gewoon standaard ook de oplader mee, omdat dat ding zo klein en licht is, dat je wanneer je langer zit te werken met een stopcontact in de buurt de laptop gewoon kan opladen.

Warmte en Geluid
Qua warmteontwikkeling kan ik deze laptop alleen maar prijzen. Wauw, perfect. Hij voelt na gebruik niet meer aan als koud aluminium, maar je hebt zeker geen last van de warmte die dit ding produceert. Wanneer de laptop niet aan de voeding zit, wordt de fan slechts af en toe zeer stil ingeschakeld. Aangesloten op de voeding draait de fan meestal wel stilletjes. Echter denk ik, dat de fan stiller had gekund wanneer de lagers beter waren geweest. De fan is hoorbaar als hij op volle toeren draait, maar niet storend.

Scherm

1080p op 13.3" is veel. En het is belangrijk goede ogen te hebben (wat ik niet zo heel erg heb) om hier goed gebruik van te maken. Alle letters zijn gewoon klein. In de browser, en in sommige applicaties kan je tekst gelukkig eenvoudig vergroten, maar de userinterface houd zijn kleine letters.

Om hier iets aan te doen heeft asus standaard de teken grootte op 125% gezet, maar ik heb deze teruggezet naar 100% omdat er relatief veel programma's niet mee om kunnen gaan.

Het touch screen lijkt soms aanslagen te missen, maar werkt over het algemeen zeer prettig. Wanneer je de keuze hebt om deze te kopen, zeker doen. Ik merk dat ik het touch screen zeer veel gebruik! Navigeren door je laptop, browsen, in de Modern UI, windows 8 apps, alles is gemaakt om aangeraakt te worden. Vandaar dat je dat ook gaat doen.

Een zeer degelijke laptop, prima accuduur, degelijke bouw kwaliteit. Snel en prima om mee te werken. Het touch screen heeft zeker een toegevoegde waarde.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-C4027H?

Persoonlijk hou Ik niet van touch. Ik gebruik liever toetsenbord en muis en daarom blijf ik ook bij W7 :)
Gelukkig maar, want Windows 8 werkt in geheel niet meer met muis en toetsenbord.
Bedankt voor deze uitgebreide en informatieve review. Het bevestigt de uitkomsten van andere (overwegend positieve) reviews over deze Asus.

Zou je op een paar details nog kunnen reageren:

- wat vind je van het volume van de koptelefoonuitgang? Is dat begrensd (zoals bijvoorbeeld bij de iPad) of komt daar een behoorlijk volume uit?

- Wat vind je van de hoeveelheid vooraf geinstalleerde software van Asus? Kun je veel weggooien of zitten er nuttige dingen tussen.

- En als laatste, hoeveel ruimte heb je op de SSD over naast de installatie van W8.

Dank voor je reactie!
Graag gedaan! Om je vragen te beantwoorden:

De koptelefoon uitgang is niet begrensd, je wil geen oortjes gebruiken en het volume vol open zetten, dit is gewoon pijnlijk voor je oren.

De hoeveelheid voorgeinstalleerde software valt heel erg mee. De voorgeinstalleerde virus scanner heb ik direct verwijderd, net als de office probeerversie die half voorgeinstalleerd is.
Verder zijn het voornamelijk drivers, tools om drivers te updaten, en tools om bijvoorbeeld het touchpad te configureren, energie schemas te beheren en noem maar op.
Het is aanwezig, maar niet storend.

De SSD is in drie delen + recovery partition ingedeeld. Op internet lees je dat mensen deze delen samen voegen, ik wil dit echter afraden.
De schijf is als volgt ingedeeld:
  • 95,3gb OS
  • 117gb Data
  • 4gb leeg
  • rest is recovery
Ik heb gelezen dat de 4gb lege ruimte absoluut geen loze ruimte is. Deze wordt gebruikt wanneer de accu onder een bepaald percentage daalt, zal alle data in het ram geheugen daarheen geschreven worden.

Ik heb op mijn OS schijf, na een volledige versie van office, aantal apps uit de windows store, visual studio, en nog wat kleine programmas nog 44,0GB beschikbaar op de OS partitie, en op mijn data partitie 69,7GB. Volgens mij was er ongeveer 60GB beschikbaar toen ik de laptop ontving. Voor mij ruim voldoende.

Wel moet gezegd worden, ik installeer mijn programmas allemaal op de OS partitie, maar heb mijn dropbox folder (welke behoorlijk groot is), al mijn spotify playlists, films, series, op de data partitie staan, of op mijn desktop en beschikbaar via het netwerk.
Volgens mij is er ruim voldoende ruimte op de PC, Zeker als je je data partitie gebruikt waarvoor deze bedoeld is.

Ik hoop je hiermee wat verder geholpen te hebben!
- 2pietjuh2