Specificaties Tower, 4 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 361 Review

RoboSpinoza 1 februari 2013, 2.203 views

Cooler Master Elite 361

Pluspunten

• desktop en midtower tegelijk
  • zat koelingsmogelijkheden
  • prijs / kwaliteit

Minpunten

• voetjes
  • pci afsluitingen

Mijn oude pc ging naar iemand toe die gebruik maakt van een desktop model pc behuizing, vandaar dat ik op zoek ging naar een desktop die dus ook plat kan liggen. Het merendeel daarvan is vandaag de dag een htpc of rechtopstaand mini model voor direct op je bureau. Niet wat ik zocht dus. Uiteindelijk kwam ik (het moest namelijk ook goedkoop blijven) bij de CM Elite 361 uit.

Bouwkwaliteit & Afwerking
Voor de prijs ziet de case er prima uit en zit goed in elkaar. Niet echt last gehad van scherpe randjes of dingen die niet goed paste. Aan de buitenkant is hij mooi zwart, aan de binnenkant is hij niet mee gespoten, maar voor de prijs is dat ook wel te verwachten. Enige waar ik wat moeite mee had was de extra 120mm fan in de bovenkant (of zijkant, afhankelijk van hoe je hem dus plaatst) vast zetten. Dit is een losse plaat en die is nogal slap. Tijdens het schroeven is het daarom wat lastig om goed kracht te zetten omdat hij een beetje flexibel is, maar met wat geweld is dat wel goed gekomen. Daarbij merkte ik wel dat de casing snel krasjes vertoont, maar ik heb de schade beperkt kunnen houden.

Inbouwmogelijkheden
Ik heb geen ervaring met andere desktop modellen, maar qua inbouwmogelijkheden en indeling van onderdelen zit de Elite 361 heel anders in elkaar dan ik gewend ben. Allereerst zit de voeding, wanneer de kast plat ligt, in het midden vooraan, achter de twee onderste drive bays aan de voorkant. Je kan dan dus ook maar 1 cd drive inbouwen. Dat is overigens duidelijk aangegeven en was voor deze set up ook geen probleem, maar het is wel een beperking om rekening mee te houden. Omdat de voeding vooraan zit en de aansluiting voor de voedingskabel achteraan, levert CM een vooraf ge´nstalleerde kabel mee om dit gat te overbruggen. Niks mis mee behalve dat de kabel een bocht moet maken voordat hij in de voeding past. Dit omdat het uiteinde verkeerd om zit. Geen idee of dit met voorbedachte rade is gedaan, en als het eenmaal zit, zit het, maar het is wel apart.
Naast de voeding zit de HDD bay waar je ruimte hebt voor drie harde schijven met de bekende CM tool free clipjes om ze vast te zetten. Werkt prima. Verder is boven de voeding dus ruimte voor een cd drive, alleen gaat die er niet zo soepel in als de hdd's. Je moet namelijk de ijzeren casing waar je hem inschuift, eerst los schroeven, de cd drive in de casing vast schroeven, en dan de casing met cd drive weer terug schuiven. Niet heel omslachtig, maar eenzelfde tool free systeem was handig geweest. Naast de cd drive en de voeding is er nog ruimte voor een floppy drive, maar daar maak ik geen gebruik van.
Als dat er allemaal in zit is het mobo erin schroeven hetzelfde liedje als bij elke andere case. ATX en mini-ATX passen er gewoon standaard in. Alleen de afsluitingen van de pci sloten zijn niet verwijderbare clipjes, maar zitten vast en moeten eruit gedrukt worden. Eenmaal eruit is dus niet meer terug, erg apart en wat mij betreft onhandig. Er zal wel geld mee bespaard worden, maar het maak de case voor hergebruik misschien wat minder geschikt. Wel gewoon de standaard 7 pci openingen voor gebruik met ATX.

Koeling
Qua koeling biedt de kast zat mogelijkheden. Als hij plat ligt kan je een 90mm fan vooraan plaatsen, voor de hdd-bay. Een 80-120mm fan in de bovenkant recht boven de pci-sloten, een 80-120mm fan aan de rechter zijkant naast de cpu (je krijgt standaard een 120mm vooraf ge´nstalleerd) en twee 90mm fans aan de achterkant, achter de cpu. Verder zit er onderin een opening voor de voeding om lucht aan te zuigen. Ik heb nu de twee fans achter als uitlaat en vooraan als inlaat, wat voor meer dan geneog koeling zorgt (alhoewel het dus wel een oude set-up is en ik niet onder zware load heb getest, maar daar zal hij dus ook niet voor gebruikt worden).
Mooi extraatje van CM is dat de 90mm fan aan de voorkant in een soort inham zit ingebouwd, maar om installatie makkelijk te houden hebben ze extra lange schroeven meegeleverd die je aan de voorkant in de fan steekt waarmee hij dan aan de achterkant wordt vastgeschroefd.

Extra's & voetjes
Zoals al gezegd levert CM dus standaard ÚÚn 120mm fan mee. De case heeft vooraan 2x een USB 2.0 poort en de koptelefoon en microfoon aansluiting. Verder levert CM zat schroefjes en tie wraps mee om alles mee vast te zetten. Ook een aantal zwarte schroefjes voor de fans met de schroefjes aan de buitenkant van de case.
Nog een laaste kleine opmerking over de voetjes van de case. De case kan dus gebruikt worden als desktop model of gewoon rechtop als kleine midtower. CM levert er vier voetjes bij die op de case geplakt kunnen worden. Om een of andere reden zijn er al wel vier voetjes opgeplakt om hem rechtop te laten staan. Ik had liever gezien dat CM gewoon 8 losse voetjes leverde en dat je zelf kan kiezen, nu zitten er dus 4 ongebruikte voetjes aan de zijkant. Niet heel storend, maar was net wat prettiger geweest als ze er niet zaten.

*edit*
Op vriendelijk verzoek wat foto's toegevoegd. Niet de meest professionele foto's, even snel met de smarthpone geschoten, maar goed.
Op de eerste foto zie je alles vanaf de bovenkant. De kabels een beetje in het hoekje tussen hdd en gpu weggepropt, niet de meest elegante oplossing (de dikke IDE helpt ook niet), maar er wordt een passief gekoelde gpu gebruikt die sowieso niet zwaar belast zal worden. Daarbij staat er een 120mm bovenop van de case die het daar allemaal wel koel houdt. De HDD heeft een 90mm fan die er ook direct op blaast.
Op de tweede foto zie je de voeding onder de cd drive, rechts de hddbay en links de opening voor een floppy drive (of een ander 3,5" apparaat).
Op de derde foto zie je de zijkant van de case en de openingen voor eventueel kabelmanagement. Maar heel veel opties zijn er niet. Het is dat dit een goedkoop simpel internet pc'tje wordt, anders zou een modulaire voeding erg van pas komen (zoals op de foto's aan de kabelzooi wel te zien is).
Op de laatste foto zie je de voorkant van de case met de voeding en de kabel die een bocht moet maken. Zoals je ziet kan je dus ook niet zomaar de voeding uit zetten met deze case omdat de voorkant ervoor zit en die er alleen afgaat als de twee zijkanten los zijn.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 361?

Ik had hem naast mijn eigen kast staan, een Silencio; dan scheelt het acht a negen cm in hoogte, zes in breedte, en vier in diepte. Dus voor mijn gevoel was dat dus niet significant veel kleiner dan een midtower die wel weer veel meer ruimte heeft.

En ja het kabel management was hier een beetje haastwerk :p. Toen ik hem bij mijn ouders installeerde heb ik de tie wraps erbij gepakt ;-).

Maar het is inderdaad een compacte kast, met een mooie bonus dat hij als desktop model gebruikt kan worden en alle reguliere onderdelen gewoon erin kunnen.
Vanmiddag dezelfde case gehad voor een klant van me. Moet zeggen dat ook ik verrast was aan de iet wat vreemde interieur opstelling maar moet zeggen dat ik het wel een zeer mooie oplossing vindt. Wel jammer dat we hierdoor maar 1 grote bay overhouden maar meestal is 1 dvd speler genoeg!
Ik denk dat dit type desktop model vooral handig is wanneer je met 'traditionele' onderdelen wilt werken. Dus geen kleinere of vooraf ge´nstalleerde voeding, of extra lage cpu koeler, slimdrive dvd, low profile gpu, et cetera. Daar tegenover staat dan wel wat dit type kast daardoor niet echt kleiner is dan een normale tower.
Dat is niet per se waar.

Ik heb deze kast deze week aangeschaft omdat mijn oude kast stuk was. En ik wilde graag een niet te grote kast, want mijn oude was echt een bakbeest!

Zoals je kan zien zit er gewoon een after market CPU koeler op en een high-end gpu.

+ cable management (;

Pic: http://i.imgur.com/3kJ31ih.jpg

Overigens is de kast VEEL kleiner dan een normale tower, het heeft ongeveer het formaat van een mATX kast.

[Reactie gewijzigd door Secsytime op 17 juni 2015 09:43]

Beknopt. Had nog graag een interieur foto gezien hoe je het met kabel management hebt opgelost =)
Kabelmagement is in dit geval niets om trots over te zijn, maar ik zal zo wat foto's erop zetten!