Zalman CNPS9700 LED Review

SoulShot 6 april 2008, laatste update op 7 april 2008, 2.674 views

Zalman CNPS9700 LED

Pluspunten

• Uitzicht
  • Geluidsproductie
  • Koelvermogen

Minpunten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze koeler nu al meer als een jaar en ik ben er nog even tevreden over als toen ik pas de doos opende! Bij het kopen van mijn computer had ik al in mijn achterhoofd het idee te overclocken, daar moest natuurlijk een gepaste koeler bij. Ik heb deze gekozen boven de Scythe Infinity of Thermalright Ultra-120 voornamelijk omdat hij er mooier uitzag.

Koelvermogen
De Scythe Infinity en de Thermalright Ultra-120 komen echter beter uit koelprestatie gezien. Wat mij sterk verwondert, omdat Zalman's koelers gemaakt zijn uit koper en de andere uit alluminium. Maar harde cijfers liegen eenmaal niet :).

Geluidsproductie
Geluidsproductie is dan wel weer zijn sterkste kant. Ik draai hem op ~2000TRM, en hij is niet hoorbaar boven mijn voeding of andere casefans. Als je hem daarentegen op het maximum zet lijkt het net een opstijgend vliegtuig. Wat mij ook opviel, het verschil in temperatuur tussen ~2000TRM en ~2800TRM is vrij gering.

Temperatuur
Kamertemperatuur 20C, E6400 @ 3Ghz
  • Idle: 28 C
  • Stressed: 45C
Installatie
Installatie had ik wat schrik voor. Wie niet die ineens zo'n bigass koeler in zijn handen krijgt met een fan van 110mm en een gewicht van 690g. Echter verliep de installatie vrij gemakkelijk. De bijgeleverde koelpasta uitsmeren op zowel de processor als de onderkant van de koeler, het juiste klemmetje uitkiezen (Intel / Amd) en vastschroeven op de backplate. Dat laatste was het moeilijkste, omdat de vinnen nogal in de weg zitten bij het vastschroeven van de klem.

Mogelijke kopers met een kleine kast raad ik ook aan op te letten of hij wel past. Ik heb een vrij grote midi-tower en hij zit slechts 5cm van mijn voeding af.
Grootte: 90 x 124 x 142mm

Modbaarheid
Op reviews heb ik gezien dat sommige mensen nog een extra 120mm fan aan brengen achter aan heatsink. Vrij nutteloos naar mijn mening voor mensen met een midi tower waarbij de rear fan gelijk aansluit op de Zalman koeler wat daarbij zorgt voor een ultieme airflow!

Ook leuk aan deze koeler is de bij geleverd Fanmate 2. De Fancontroller ziet er jammer genoeg een beetje goedkoop uit, maar doet wel zijn werk!

Prijs is beslist het grootste zwaktepunt van deze koeler. Er zijn betere koelers op de markt die zich laten verkopen voor minder geld. Dit is volgens mij verklaarbaar door het koper gebruikt door Zalman waarvan de prijs enorm hoog licht vergeleken met alluminium.

Na 1 jaar
Na 1 jaar kwam er nogal wat stof tussen zitten. Ik dacht dat dit enorm lastig ging worden om hem proper te maken, maar als je een compressor in huis hebt is het kinderspel! Tussendoor heb ik met stofdoekjes de grote plukken er tussenuit gehaald, maar na een beurt met de compressor straalt hij weer als nieuw ;)

Compatibiliteit
Intel LGA 775, AMD Socket F / 754 / 939 / 940 / AM2

Fan
  • Bearing Type: 2 Ball
  • Snelheid: 1250 - 2800TRM
  • Geluidsproductie: 19.5 - 35 dBA
  • Led: Blauw

Heb jij ook een Zalman CNPS9700 LED?

Leuke review!
klopt helemaal, installatie is nogal wat bemoeilijkt door de koelvinnen maar al bij al valt dit best mee.

ik heb de 9500-LED en ben daar ook erg tevreden van. De fan sluit ook netjes aan bij mn uitlaat-fan, en zit ook al dicht bij m'n voeding eigelijk.

Kopers - opgelet dus ;)
Het is trouwens ook mogelijks om de koeler (9500 of 9700) 'verticaal' te installeren. waarbij de achterkant van de koeler zou moeten aansluiten op de voeding fan, echter heb ik dit nog niet geprobeerd :)

Bedankt voor de commentaar ;)
nog een tipje voor mensen die deze koeler wilt aanschaffen, op de site van zalman staat bij elke koeler een instructievideo. :+

mooie review :)
De backplate hoeft er niet af bij het vervangen van de proc.
ik heb de koeler zelf ook en vorige week mijn 6300 proc vervangen door een 8400.
ging best wel gemakkelijk.
maar als je de koeler verticaal wilt zetten dan moet je wel de backplate vervangen anders kan het klepje van het socket niet ver genoeg open om je proc eruit te halen..
Voor AMD hoef je niets te doen aan de backplate. Kan direct het klemmetje gebruikt worden op aanwezige retention module. Dat je moet schroeven is puur dus een nadeel voor Intel gebruikers.

Verder betreft je opmerking van de modbaarheid dat mensen er nutteloos een 120mm achter hangen, is natuurlijk niet echt juist vermeld. De lelijke LED koeler kan uit het blok worden geschroeft (of als je net als mij iets minder geduldig bent, gewoon afbreken). Dan heb je een passief blok voor semi-passieve koeling met die 120mm outtake. Dat is toch meer 'modbaarheid' :)

Geluidsproductie nihiel. Hielt hier een dual Opteron 2212 dik onder de 40 graden, idle eerder rond de 20 graden. Helaas is de pasta ondertussen op, dan nog koelen ze menteel een dual Opteron 2214 onder de 55 graden.

Ben er heel erg content mee. Ik heb het normaal gezien niet zo op Zalman producten, de 9700 mag er wezen. Kost wat, maar dan heb je ook echt wat.

Ook dus compatible met socket 1207 / F
Die mod die jij zegt lijkt me ook best mogelijk, maar die schakelt wel volgens mij alle mogelijkheid tot overclocking uit, omdat in de meetse gevallen de rear fan toch een stukje van de 'passieve blok' verwijdert staat.
Echter heb ik gezien gelijk ik schreef, dat er echt een extra 120mm fan werd vastgezet aan de heatsink zelf. Jammer genoeg vind ik geen foto hier meer van :(

Compatibiliteit heb'k geupdate, Thanks ;)
Ik heb dezlfde koeler alleen dan de 9700 NT (groene led) het is inderdaad een goede koeler.

To SoulShot het zou inderdaad best mogelijk zijn heb foto's gezien op internet waarop men de koeler zo had gemonteerd.

Het is wel een BigAss koeler, alleen jammer dat als je een nieuwe proccessor wilt installeren je eer heel de bakcplate enzo eraf moet schroven. Verder is dit wel een ultieme manier van goed en stevig monteren. Vele malen beter dan die PIEP plastic pushpins.
Volgens mij hoef je helemaal niet de backplate eraf halen bij het plaatsten van een nieuwe processor. Toevallig had ik er nog een foto van.

Inderdaad is backplate vele steviger dan die pushpins, is ook logisch in vergelijking met de grootte en het gewicht van de koeler.
he dat wist ik niet dat scheelt weer voor als ik wil overstappen op een andere processor. Denk dat ik een E8400 ga nemen als vervanger voor mijn E6400. Maar moet eert beetje geld hebben en zeker weten of mijn P5N32E Sli die E8400 goed ondersteund.

Iemand ervaring daarmee?
Volgens Asus zou je als je de nieuwste bios (1403) flasht mogelijk moeten zijn.
Met een beetje Googlen op: P5N32 E Sli E8400 kom je ook ver.

Hier bijvoorbeeld iemand waarbij het lukt met een P5N32 E Sli Plus. Ik weet niet of deze veel verschil van de jouwe?

Succes!
Mooi review!

Zelf ben ik van mijn 9500led afgestapt... Ik heb deze ruim een half jaar gedraait op mijn q6600 en een nforce 650i bordje alles stock speeds. Na vele malen ding opniew monteren meer en minder koel pasta dure en goedkope geprobeerd te hebben: oa. Artic silver ed. en ook opnieuw lappen hielp niet. Resultaat van fan op volle snelheid (versta extreme herrie:( ) Idle 43 graden, Stressed 68. Was ik niet zo content mee... :(

Inmiddels overgestapt op waterkoeling: Idle 24, Stressed 29. :)

Ben wel nieuwsgierig hoe de 9700 op een q6600 presteerd!

Commentaar op schoonmaken met compressor: gaat inderdaad geweldig behalve als je rookt :) (Nicotine en stof geeft een nogal stroperige rotzooi :P)
Ik heb de Zalman CNPS9700 NT gekocht met een Intel E8400 en dit setje gemonteerd op mijn Asus P5E3 Premium WiFi-AP @n plank.

Montage was vrij snel gedaan alleen heb ik Artic Silver pasta gebruikt en niet de bijgeleverde pasta.

De temps die ik uitlees zijn echt waanzinnig laag.

Ik heb hier voor div programma's gebruikt omdat ik de waarde die ik uitlas niet kon geloven.

processor draaid hier gewoon stock op 3GHZ met een 1333FSB.
De Zalman Koeler draaid ca 1250 toeren dit ingesteld via het moederbord.

Temperatuur CPU is 23 graden met 42 graden op de kern in idle toestand.
CPU temp is na 15 minuten Full Load maar 29 graden en de kern maar 48 graden.

Lekker koel dus allemaal en kan je deze koeler dan ook zeker aanbevelen.
Wel moet ik er even bij vermeldan dat mijn behuizing de Cooler Master Cosmos S is.
deze is van binnen al erg koel met alle 4 de fans aan rond de 700 a 800 toeren. :)