Wacom Bamboo Review

Amplified 8 april 2008, laatste update op 1 juni 2008, 5.694 views

Wacom Bamboo

Pluspunten

• goedkoop
  • mooi vormgegeven
  • praktisch

Minpunten

• ledjes piepen zachtjes
  • bij langdurig gebruik last van je vingers
  • Driver valt soms half uit

Wacom Bamboo review.

Dit is het eerste tablet dat ik ooit gekocht heb. Ik wilde het graag hebben omdat ik meer wil doen met grafisch werk (zowel design als bewerking). Mijn oog viel meteen op de Bamboo om meerdere redenen:
- Wacom heeft een goede naam als tablet fabrikant
- De Bamboo is goed om mee te beginnen, niet te duur en een redelijk groot oppervlak.

Ten eerste maar even de specs van de Wacom:
Touch Ring for instant zoom and scroll
Active Area ( W x D ) 147.6 x 92.3 mm (ongeveer A6)
Physical Dimensions 200 x 186 x 10.7 mm
Communication Interface USB
Power Supply DC 5V (+/- 5%), 50 mA (max)
Weight approx. 860 g
Resolution 0.01 mm (2,540 dpi)
Maximum Reading Height 3-5 mm
Maximum Report Rate 133 pps
Pen Dimensions ( L x D ) 11.4 x 142.5 mm
Weight approx. 11 g
Accuracy +/- 0.5 mm
Pressure levels 512

Het apparaat zelf:
Eenmaal uit de doos gehaald viel mij op dat de Bamboo zeer mooi vormgegeven is. Elegant zwart, met 4 handige knoppen en een touch ring. Wat ook fijn is, is dat het tablet aan de voorkant iets naar beneden afloopt, waardoor je hand toch net wat makkelijker ligt. Het aanraakgevoelige deel van het scherm is niet te klein, waar ik eerst wel bang voor was. De 4 knoppen op de Bamboo hebben kleine blauwe ledjes, die een van de nadelen leveren: als je je oor dichtbij de ledjes houdt, hoor je een hoge piep. Voor de rest is dit niet storend, aangezien je het niet hoort als je meer dan 10 cm van de ledjes vandaan houdt (en ik neem aan dat niemand zo dicht met zijn oor bij die ledjes gaat zitten :P)

Installatie:
De installatie van de Bamboo was zeer gemakkelijk. Je kreeg een “fast installation guide” erbij in de doos, die stap voor stap het uitlegde, inclusief tekeningen. Na hem ingeplugd te hebben, en de installatie cd door te hebben gelopen, kwam Wacom met een hulp programma voor het optimaliseren van het tablet. Hierbij moet je denken aan de instelling van de 4 knoppen en de touch-ring. Het opnieuw configureren van de Express-keys is ook gemakkelijk. Hierna ging ik ook even kijken wat Windows Vista te bieden heeft voor het tablet. Vista heeft een verbazingwekkend goede handschriftherkenning. En als hij een woord niet herkent, is het zeer gemakkelijk om het woord wat je bedoelt toe te voegen aan je bibliotheek. Ook heeft vista zogenaamde snelle penbewegingen. Hiermee is het gemakkelijker om te browsen en door pagina’s heen te scrollen. Ik moet zelf zeggen dat ik dat niet gebruik aangezien ik mouse gestures voor browsen gebruik (met Opera).

Pen:
De pen zelf is ook weer fraai vormgegeven, en heeft 1 knop die 2 kanten op kan, voor 2 verschillende functies. Je krijgt ook standaard een zogenaamde “Multi functionele penhouder” waarop de pen wel om 2(!) verschillende manieren op kan liggen. Dit is natuurlijk een marketing-trucje, maargoed. De pen zelf houdt makkelijk vast, en reageert goed. Ook iets waar ik achter kwam, en toch beetje raar is: als je de pen verkeerd om vasthoud, dan reageert hij ook gewoon perfect…
[edit] zoals hieronder in een reactie: de onderkant is een gum. maar hij werkt in bijvoorbeeld browsen ook gewoon als punt van de pen [edit]
De pen zelf weegt 11 gram, en heeft geen batterij. Een probleem voor mij is dat er geen zachtere stukken zitten, voor het comfort van de pen. Na langere tijd werken met de pen, krijg je soms toch wat last van pijnlijke plekken op je vingers.

Ikzelf heb ondervonden dat de pen zeer fijn werkt, en ook heel precies is. In Photoshop en Illustrator bijvoorbeeld, werk je zoveel gemakkelijker met een pen dan met de muis. Het is een zeer goede aankoop geweest, en ik raad hem iedereen aan die toch graag een tekentablet zou willen hebben, maar er niet al te veel geld voor over heeft.

Edit:
Ik heb nu een paar keer meegmaakt dat de driver een beetje vastliep.
De pen hoort namelijk zo te reageren, dat als je hem in de rechterbovenhoek houd, dat de cursor ook rechtsboven verschijnt. maar dit werkt soms opeens niet meer. dan moet je hem helemaal verplaatsen ernaar. Op dat moment werkt de Touch Ring ook niet meer.

Heb jij ook een Wacom Bamboo?

Betreft het zachte "piepen" van het tablet; Wacom herkent het probleem en geeft aan dat je met het apparaat terug naar de winkel kan om het om te ruilen. Waarschijnlijk ligt het ook aan de instantie waar je het hebt aangeschaft hoe soepel dit verloopt maar volgens Wacom zou het dus makkelijk kunnen.
Die piep is inderdaad een bekend probleem, maar dat is inmiddels wel opgelost door Wacom alle tablets met een serienummer hoger dan 2Fxxxxxxxx (dus 2G-H etc) hebber er nagenoeg geen last van.

Ruilen in de winkel is meestal geen optie gezien ze hoogst waarschijnlijk alleen tablets hebben uit dezelfde serie, je kunt hem in overleg opsturen naar wacom in duitsland dan krijg je er eentje terug uit de nieuwe serie.

Het zijn trouwens niet de ledjes hoor, maar de oscilator er vlak achter ;)
Inderdaad. Zo doen wij dat met Opera.

Het is inderdaad een mooi ding. Een vraagje:
Herkent het apparaat het ook als je minder hard op het tablet drukt? Of heeft het die functie niet? Ik neem aan van wel omdat je hem voor grafisch werkt wilde gebruiken. Ik ben er toch even benieuwd naar.
ja, dat was ik vergeten :P
maar klopt, hij heeft 512 verschillende gevoeligheden, dus als je bijvoorbeeld een lijn trekt, en je duwt harder op het tablet, dan wordt de lijn ook dikker ;)
Van oudsher is de "achterkant" van die pen bij Wacom de gum in bijvoorbeeld Photoshop.
Het grootste nadeel van de pen van de Bamboo is dat je de knop op de zijkant vrijwel niet kunt bedienen zonder dat de punt van de pen beweegt (is eigenlijk bij elk tablet wat ik in handen gehad heb). Oftewel je kunt het niet gebruiken voor functies waarbij de positie tijdens het klikken van belang is. (dubbelklikken bijvoorbeeld)
Gelukkig kun je in de Wacom-software een dubbelklik-gebied aanmaken waarbinnen de 2e klik moet komen.

De vinger-krampen bij langdurig gebruik kan ik beamen. Wat mij betreft had die pen ook wel wat zwaarder en iets ergonomischer vormgegeven mogen zijn, maar ik heb vrijwel hetzelfde met gewone pennen, dus mischien is dat ook wel persoonlijk.
De piep is een bekend probleem met sommige tablets, ik zou hem ruilen voor een andere als het nog kan.

Over de pen, collega's van me hebben duurdere wacom's en de pen die daar bij zit slechter dan deze, ze zitten nu achter mijn pen aan ;)
ja ik weet dat het een probleem is. maar mij maakt het niet zoveel uit, aangezien ik de piep nauwelijks hoor, en helemaal niet van een afstand >10cm. ook zit ik achter de pc nagenoeg altijd met muziek aan. dus ik bespaar mezelf de moeite :P ;)
de vingerpijn went, dus die kan je schrappen. Echt, een paar weken oefenen en je weet niet beter.
jij miss wel :P maar ik heb toch bij langdurige sessies er last van hoor. (bij langdurig bedoel ik gebruik van 4-5 uur.) en mijn gemiddelde gebruik zou ik schatten op 2-3 uur per dag dat ding (natuurlijk niet elke, dag, maar wel vaak)
ik shopte echt 40 uur per week, en na 2 weken had ik echt nergens last meer van. Met muizen (zeker die verrotte macmuizen) had ik echt last van mn handen! Maar het kan aan mij liggen. Ik ben een vrouw met kleine handen, dus misschien dat dat scheelt :D
Tja ik heb toch ook nog nooit last gehad van pijn in m'n vingers dus het is echt iets persoonlijks en wat je zelf zult moeten ervaren. Verder één en al lof voor dit dingetje ik heb hem gekregen voor m'n verjaardag eerst was het even wennen maar nu vind ik een muis wennen. (en traag)
Hoe verhoudt dit dingetje zich tot de Bamboo One en de Volito2? Mijn Volito2 is namelijk vandaag overleden, dus ik kan op zoek naar iets nieuws. Is de pen anders dan bij de Volito2?
Hey,
ik heb nooit deze tablets gebruikt, maar mijn keuze voor de Bamboo, in plaats van de Bamboo one lag voornamelijk aan 2 dingen:
- het design, ik vind de bamboo veel mooier dan de one
- de hoogte, de bamboo is wat platter (ook afgevlakt aan de voorkant) waardoor je vrijer bewegen kan.

de Volito heb ik nooit gezien :X dus daar kan ik niks over zeggen