OCZ ATI CrossFire Certified OCZ2A8001G Review

SoulShot 6 april 2008, laatste update op 14 september 2008, 830 views

OCZ ATI CrossFire Certified OCZ2A8001G

Pluspunten

• Uitzicht
  • Heatspreaders
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Zr lichtjes de stabilitieit

Stabiliteit Score: 4
Ik heb dit setje Ram-geheugen nu iets meer als een jaar, en ik ben er meer dan tevereden over. In alle opzichten. Het ziet er leuk uit met de Ati-certified heatspreaders erop, overclockt ongeloofelijk goed en de prijs ligt ook goed.

Featureset
  • 5 Jaar garantie
  • Heatspreader
  • 266Mhz @ CL 3-4-4-10
  • 333Mhz @ CL 4-5-5-13
  • 400Mhz @ CL 5-5-5-15
Stabiliteit
Heb ik een tijdje terug problemen mee gehad, nooit een oplossing voor gevonden, maar komt ook niet meer voor. Het probleem was dat als bijna de hele 2GB in gebruik was, door bijvoorbeeld meerdere games tegelijk of simpelweg te benchmarken de computer vast hing na herstarten. Vreemd probleem vond ik, bij het opstarten bleef windows Vista hangen bij het laden (die blokjes :+). Oplossing was de stroomkabel uittrekken en terug insteken. Tegenwoordig geen last meer van, geen idee wat het geweest was.

Overklokbaarheid
Daar blinkt hij in uit :) Mede dankzij de heatspreaders die helpen de warmte weg te werken. Zelfs heb ik hem niet overclocked. Mijn 2 mogelijkheden in mijn overclock zijn:
E6400 @ 3Ghz: 375FSB
  • 750Mhz @ CL 4-4-4-10 @ 2.1V (2.1V is zelfs nog niet eens nodig, maar is binnen de garantie en zou prestatie winst geven volgens OCZ)
  • 940Mhz @ CL 5-5-5-15 @ 2.3V
Ik verkies de eerste, omdat 2.3V nogal aan de hoge kant ligt op een P5B-E bord. Ook omdat het verschil tussen beide clocks haast onmerkbaar is, omdat de latencies ook verhogen op 940Mhz.

Prijs lag op het moment van aankoop uitstekend. Ongeveer de laagste prijs toen (13 maanden geleden) 160euro tegenover anderen die van 180 tot 210 euro kosten voor dezelfde Specificaties! Hoe de prijs nu ligt weet ik niet, maar mits geheugen modules zo enorm gedaalt zijn is prijs volgens mij een minder groot belang. 30 tegenover 40 of 160 tegenover 210 is een groot verschil ;).

Heb jij ook een OCZ ATI CrossFire Certified OCZ2A8001G?

Je weet toch dat latencies relatief zijn tegenover de kloksnelheid? Latencies zijn niet uitgedrukt in nanoseconden maar in kloktikken. Bij 940MHz volgen de kloktikken zich sneller achter elkaar op en is 5-5-5-15 in nanoseconden sneller dan 5-5-5-15 bij bijvoorbeeld 750MHz. En dat is uiteindelijk wat dat telt.

Dus, ik raad je aan eens de latencies naar nanoseconden om te rekenen en dan kan het goed zijn dat 940MHz sneller is qua timings. Meer bandbreedte geeft het in ieder geval wel.
Idd meer bandbreedte, klopt.
Logisch dat 940Mhz sneller is dan 750Mhz op dezelfde Latencies, maar het moet ook mogelijk zijn. Ik krijg 940Mhz niet op CL4-4-4-10 zoals bij 750Mhz.
940Mhz is sneller, maar ik verlies op de latencies, wat herleid naar bijna hetzelfde als 750Mhz op lagere latencies.
940MHz @ 5-5-5-15 is qua timings vergelijkbaar met 3,98-3,98-3,98-11,97 @ 750MHz en kent dus eigenlijk nog een iets kleinere vertraging maar met een aanzienlijk hogere bandbreedte.

Dus, afgezien van de hoge spanning die nodig is, is 940MHz in dit geval sneller qua bandbreedte n timings. :)

Kijk ook eens hier: Tooltje voor het omrekenen van geheugentimings
Leuk setje idd. Heb ze zelf ook. Hoe werken ze bij jou met 4-4-4-15 op 800 MHz? Aangezien je volgens OCZ een ATI chipset moet hebben willen ze op die timings (goed) werken.

** This product is qualified to cas4 on ATI chipset motherboards. Other chipsets may need cas5 for the memory to run correctly

Mijn K9N Diamond (nForce 590 SLI) pakt ze wel op die timings, alleen met fouten bij memtest.
Hmm, het kan wel kloppen dat dit geheugen 'beter' draait op een Ati chipset moederbord. Maar ze draaien perfect op anderen chipsets. Die speciefieke timings heb ik nog niet geprobeer echter, maar ik geloof dat dit wel mogelijk moet zijn.
Misschien Voltage van de latjes verhogen om de fouten te vermijden?

Edit: Welk bord heb je? Bij P965 Chipsets moet je de write to precharge lichtjes verhogen om fatsoenlijk te kunnen overclocken.

Please note: When using P965 motherboards like the ASUS P5B with the OCZ PC2-6400 Crossfire memory, make sure to set Write to Precharge to 11, 12 or 13. The manual timing settings in the BIOS default to 10 which is too fast for this memory. When I tried the memory with Write to Precharge at 10 I saw very low clock rates, also the maximum stable frequency got lower after 2.05V. However, the SPD "Auto" setting in the BIOS worked correctly.

Bron: http://www.techpowerup.com/reviews/OCZ/PC2-6400Crossfire

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 6 april 2008 16:25]

Gek, ik dacht altijd dat deze latjes gelijk waren aan de OCZ Platinum Rev2. En die draaien hier op een P35 en daarvoor op een 965P chipset perfect op 4-4-4-15 @ 800MHz met 1,9V.