Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci5 3210M, 4GB, 500GB Review

AppleiFan 31 januari 2013, 4.158 views

Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci5 3210M, 4GB, 500GB

Pluspunten

• Batterijduur
  • Scherm
  • Snelheid
  • Geluid(sproductie)
  • Ergonomie

Minpunten

• Je zou de prijs als negatief kunnen ervaren
  • Scherm(resolutie) (dit is natuurlijk je eigen mening, want ik vind het scherm fantastisch)

INLEIDING
Vanwege een kapotte Asus netbook, en een hoog computergebruik voor school, moest er toch snel een nieuwe computer in huis komen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik altijd al een zwakke plek had voor MacBooks, ik heb er altijd al een willen hebben. Dus ik ben naar de Apple Premium Reseller geweest en ik stond tien minuten later met een MacBook Pro 13 " 2012 weer buiten. Het mooie is dat je een werkpaard (afhankelijk van je doeleinden) in huis haalt, dat ook nog eens uiterst mobiel is. De MacBook is gemakkelijk mee te nemen naar je werk of school.

SPECIFICATIES
Ik heb gekozen voor de 2,5 gHz Core i5 versie met een 500 GB 5400 rpm harde schijf. Er zit 4 GB DDR3-geheugen in. De MacBook is erg snel met 4 GB RAM-geheugen, maar aangezien ik aan beeldbewerking doe, wilde ik het allemaal net iets sneller laten lopen. Apple vraagt zelf de hoofdprijs voor een geheugenupgrade, dus ik heb het zelf gedaan. Ik heb voor ¤100 16 GB (2 X 8 GB) werkgeheugen op de kop kunnen tikken, en ik moet zeggen dat dat het geld waard was. Het is een retesnel apparaat.
De aansluitingen op de MacBook Pro: Magsafe connector, Firewire 800, Thunderbolt, 2 X USB 3.0, SD-card slot, audio in/uit-poort, Superdrive en een lock waar je een laptopslot aan kan hangen. Zo zal je MacBook dus minder snel gestolen kunnen worden.

BOUWKWALITEIT, DESIGN EN ERGONOMIE
De bouwkwaliteit is erg goed. Je hoort de MacBook niet kraken, de ventilatoren heb ik zelden gehoord. Het apparaat voelt ook lekker solide aan, niet als iets dat bij het minste geringste uit elkaar zou kunnen vallen.
Het design is zoals we van Apple gewend zijn, het is gewoon fantastisch. De MacBook ziet er erg mooi uit, vooral dankzij het mooie aluminium dat 'mat' gemaakt is.
Ik kan zelf uren achter elkaar op de MacBook werken, zonder pijn in mijn armen of schouders te krijgen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van andere zaken, zoals een goed bureau en een goede bureaustoel. De ergonomie is dus zeer goed, het werkt gewoon ergonomisch erg fijn.

KEYBOARD EN MULTI-TOUCH TRACKPAD
Het toetsenbord van de MacBook Pro is fantastisch. Er zit backlight in het toetsenbord, dus je kan je toetsen altijd goed zien! Het toetsenbord zelf is ook erg fijn om op te werken. De toetsen staan redelijk ver van elkaar af, maar dat zal gewoon een kwestie van gewenning zijn. Hierdoor sla je in ieder geval niet snel meer de verkeerde toets aan. Voor de rest ziet het toetsenbord er ook nog eens gelikt uit!
Het Multi-Touch Trackpad is een erg handig apparaat. Je kan er verschillende bewegingen op uitvoeren, zoals swipen om snel tussen schermvullende applicaties te wisselen. Het Trackpad klikt lekker en het geluid klinkt ook goed. Ik gebruik mijn muis bijna niet meer, alleen nog voor beeldbewerking. Voor beeldbewerking vind ik de Trackpad een beetje onhandig, want je moet je cursor vaak ver over het scherm slepen wanneer je bijvoorbeeld met Photoshop bezig bent.

ACCU
Apple belooft een batterijduur van 7 uur, en dat haalt 'ie! Als ik de schermhelderheid op 70% zet en de Backlight van het toetsenbord op 50%, dan haalt hij gewoon zeven uur. Dit is erg goed (en handig natuurlijk), aangezien er niet veel laptops zijn die daadwerkelijk zo'n lange batterijduur hebben.

SCHERM
Het scherm is mooi, levendig en de kleuren zijn fel. Het scherm mag dan 'maar' een resolutie van 1280 bij 800 pixels hebben, maar ik kan ze niet onderscheiden, tenzij ik 5 cm van het scherm af zit. Het scherm is fijn in gebruik!!

SPEAKERS
Het geluid wat uit de speakers komt klinkt erg goed. Het geluid is lekker helder en er zit wat bass bij, maar het zou wat meer bass mogen hebben. Je zal deze geluidskwaliteit niet snel in een andere 13 " laptop vinden.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 13.3" Ci5 3210M, 4GB, 500GB?

Redelijk nette review, je zegt alleen wel heel vaak, dat iets ... te noemen is, ik kom het zeker 4 keer tegen. Verder heb ik wat moeite met de kwalificatie 'werkpaard', er zit de goedkoopste i5 processor in, en die houdt alles prima bij, maar een werkpaard zou ik het niet noemen. Mooi, mobiel apparaat, met een uitstekende accuduur en acceptabele prestaties.
Ik heb een vraag. Ik ben zelf aan het twijfelen om zo een macbook pro 13 inch te kopen, maar ik zit met twee dingen.
1 Het werkgeheugen wat erin zit, maar jij zei dat je dat veranderd hebt van 4 naar 16 GB, mijn vraag is hoe..
2 Het scherm is dat niet aan de kleine kant die 13 inch? Over de resolutie heb ik het niet, maar heb je er geen spijt van dat je misschien een grotere had moeten nemen, zoals de 15 inch?

Ik hoor graag. Als je nog meer redenen voor mij hebt waarom ik deze wel zou moeten kopen, hoor ik het ook graag.
Hoi latke15 :),

1. Ik had het werkgeheugen geüpgraded naar 16 GB, niet omdat het echt nodig was, maar soms gebruik ik Photoshop en andere beeldbewerkingsprogramma's. Dan loopt het allemaal net iets soepeler. Hoewel Photoshop ook gewoon prima draait op 4 GB werkgeheugen. Ik heb gewoon via internet 2 X 8 GB werkgeheugen besteld. Het plaatsen van het werkgeheugen was eigelijk kinderlijk simpel. Om het geheugen in de computer te plaatsen, moet je met een hele kleine Philips 00 schroevendraaier de onderkant van de MacBook Pro eraf schroeven, dan kan je het oude geheugen eruit halen en het nieuwe geheugen in de sleuf klikken. Van dit werkgeheugen heb ik twee stuks gekocht. Het werkt prima! Hier kan je ook de handleiding van Apple vinden om het werkgeheugen te vervangen. Dat kan je doen zonder je garantie te verliezen.

2. Ik heb geen last van het scherm. Het lijkt tijdens het gebruik groter dan het in werkelijkheid is, wat denk ik ook wel met het gebruikersvriendelijke OS X Mountain Lion te maken heeft. De resolutie is inderdaad goed. Ondanks dat deze niet superhoog is, zijn pixels alleen te onderscheiden wanneer je er letterlijk met je neus op zit. Ik heb dan wel goede ogen, als je erg slechtziend bent, dan zou ik wel voor de 15'' gaan. Ik gebruik de MacBook Pro soms voor Photoshop, dat werkt dan ook prima. Verder is het ook handig dat de MacBook Pro 13" net wat groter is dan een A4'tje, dus hij kan erg makkelijk mee, wat handig is voor studenten zoals ik. En hij is natuurlijk goedkoper dan de 15", daar de snelheid van beide ongeveer gelijk is.
Ik heb er dan ook zeker geen spijt van dat ik de 13" heb gekocht in plaats van de 15". Bij de 13" krijg je naar mijn mening per euro meer computer dan bij de 15".

Veel succes met het kiezen!

Groetjes

[Reactie gewijzigd door AppleiFan op 20 maart 2013 16:25]

Dank je voor je reactie. Ik zal de formulering wat betreft 'te noemen' vanavond even aanpassen. Wat betreft het werkpaard, ik vind het een werkpaard, maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik er 16 GB werkgeheugen in heb gedaan. Met 4GB werkgeheugen is het inderdaad geen werkpaard te noemen, maar blijft het nog steeds een sneller computer waar je zware programma's (maar niet tegelijk) op kan draaien.

[Reactie gewijzigd door AppleiFan op 31 januari 2013 14:40]