Specificaties 120mm diameter met 33,67dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Big Shuriken 2 Rev. B Review

Jol65 29 januari 2013, 5.238 views

Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

Pluspunten

• Koelt erg goed
  • Niet hoorbaar
  • Fan te verwisselen
  • Niet te groot pas in een relatief kleine kast
  • Op mATX bord dekt hij het slot voor een grafische kaart niet af

Minpunten

• Meegeleverde fan is niet de beste maar kan makkelijk vervangen wordne
  • Installatie is geen makkie maar wel goed te doen
  • Heatsink zit deels boven geheugen bij mATX bord, maar bij normaal geheugen zit er toch wel een cm tussen
  • Fan moet je is sommige gevallen omdraaien

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Keuze
Het was tijd mijn PC wat stiller te maken en stap 1 is het vervangen van de stock CPU koeler van mijn I5 2400. Ik heb niet zo'n grote kast en na lang zoeken op Hardware.info en Silentpcreview bleef deze koeler over omdat deze:
  • in de kast past en
  • een goede heatsink heeft en
  • een sille fan kan, de fan is namelijk niet het sterkste punt en als je de ruimte hebt neem dan een stille 2,5 cm fan met een vast toerental.
Bronnen
De belangrijkste bron bij de zoektocht was SilentPCReview die vele heatsinks heeft getest. Ze testen consequent de heatsink dus altijd met dezelfde fan omdat de kwaliteit van de heatsink een belangrijke basis is en je er daarna een fan bij kan kiezen. De BigShuriken is ontworpen voor kleine borden en kasten en heeft daarom een lage fan gekregen die goed is maar niet perfect. Een 2,5 cm hoge Nexus Real Silent fan koelt beter en maakt minder geluid. Nadeel is dat deze referentiefan een vast toerental heeft van 1.000 en dus bij hoge belasting niet omhoog kan. Voor mijn systeem (i5 met TDP 65W) blijkt dat geen probleem.

Draairichting fan
Standaard (dus met de meegeleverde fan gemonteerd) blaast hij op het moederbord, dus niet van de CPU af. Bij mij werkt dat echter niet omdat
  • ~[mijn moederbord horizontaal licht en de warmte van de CPU als vanzelf naar boven wil/li]
  • ~[mijn PSU fan 2 cm boven de CPU fan zit en ook omhoog blaast/li]
Ik heb het getest en het is inderdaad zo dat ik de fan heb omgedraaid.

Prestaties
In de meeste tests bleven de temperaturen van het moederbord en de schijven praktisch gelijk, ik ga alleen in op de uitzonderingen. In alle tests heb ik met Handbrake een video geconverteerd, dit belast de CPU voor 100% op alle cores. In alle tests heb ik ook de kloksnelheid maximaal opgevoerd. Volgens Open Hardware Monitor neemt de CPU in load tussen de 50 en 55 Watt.

De nulmeting: stockkoeler van Intel - fig 1
Deze heeft een variabel toerental waarbij ik de draaisnelheid zo laag mogelijk heb gezet en de gewenste temperatuur op 55 graden. De fan gaat inderdaad van 1.100 naar 2.400 toeren als de temperatuur door de 55 graden gaat en het kost best moeite de temperatuur op 55 graden te houden en kouder wordt het ook niet met de fan op maximaal 2.400 toeren. Aangezien je de fan op 1.000 toeren al hoort dus te vervangen.

Met Nexus fan omgekeerd - zoals uiteindelijk gebruikt - fig 2
De Nexus fan heb ik eerst los op de koeler gelegd om hem makkelijk te kunnen omdraaien, hoewel je de clipjes ook nog wel loskrijgt. Dus niet de + en de - omdraaien! De Nexus doet zijn werk op 1.000 toeren, bij mij overigens 900 ongeveer. Onhoorbaar. Onder load gaat de CPU temperatuur naar 43 graden, idle (d.z.w. internet en utorrent) 26. Dat is dus 12 graden koeler onder load en 8 graden idle.
Systeemtemperatuur is idle 25 en onder load 30 graden.

Met Nexus fan naar de CPU toe gericht - geen fig
Dit is dus zoals de koeler bedoeld is maar het werkt niet, de redenen staat hierboven en dat blijkt: De CPU temperatuur onder load gaat naar 50 graden (was 43 met fan omgedraaid) en de systeemtemperatuur naar 33 (30 met fan omgedraaid). Grappig detail: de PSU en CPU koelers werken elkaar nu ook tegen, het toerental van de CPU koeler is ook 50 lager.

Met de Skythe stockfan - fig 3
Dit is een lastige test omdat mij moederbord de Skyte fan (PWN) niet boven de 600 toeren krijgt. Dat is dus geen eerlijke vergelijking. De CPU temperatuur gaat dan naar 50 graden dus dat is 7 graden meer dan de Nexus fan (op 900 toeren) en nog altijd 5 graden koeler dan de Intel Stock koeler.

Fan moet van de CPU afblazen
Nexus fan is waarschijnlijk wel beter dan de Skythe fan, maar ook groter en uiteraard een aparte uitgave. Het grote verschil dat SilentPCReview op pagina 7 rapporteert van 8 graden bij hetzelfde toerental, heb ik niet gezien. Komt wellicht omdat de TCP van mijn systeem kleiner. Al met al denk ik dat ik ook tevreden zou zijn geweest met de Skythe fan, zeker als ik het toerental op 1.000 had kunnen krijgen.
Zonder veel herrie kun je je CPU koel houden.

Aflevering en montage
Aflevering in een wat drukke doos, wel grappig. Montage Is wat werk, met name omdat je aan de achterkant van je moederbord moet zijn. Verder wijst het zich vanzelf. Wat wat tricky is hoe je het koelblok moet monteren aangezien de montagegaten in een vierkant staan. Ik heb me maar aan de plaatjes gehouden. Het enige wat niet meer (makkelijk) gaat is het plaatsen van geheugen. Voor de rest kan ik nog overal bij, maar ik heb dan ook een mATX bord.

Heb jij ook een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B?

Je spreekt in je review of fig1, 2 etc. Maar ik zie helaas geen plaatjes. Wel onder de bijlage. Misschien makkelijk om die te plaatsen in je review. Voor de rest ziet er wel leuk uit. ;)
Welke processor heb je en welke temperaturen krijg je?