Specificaties 4GB USB 2.0-stick - Bekijk alle specificaties

Transcend JetFlash 220 4GB Blauw Review

PowerUp 5 april 2008, 1.310 views

Transcend JetFlash 220 4GB Blauw

Pluspunten

• Vingerafdrukbeveiliging en 4GB voor 28 euro
  • Prestaties zijn in orde

Minpunten

• Vingeradruk overbodig door wachtwoord
  • Werkt niet in Vista
  • Opnieuw opstarten gevraagd.

Nadat ik mijn vorige USB-stick ben kwijtgeraakt (Corsair Padlock 2GB) was ik op zoek naar een nieuwe USB-stick met beveiliging. Tijdens mijn zoektocht kwam ik de Transcend JetFlash 220 4GB tegen. Deze stick heeft een beveiliging door middel van je vingerafdruk, en 28 euro voor zo'n stick vond ik niet duur. De afdruklezer en USB-aansluiting zitten onder een wegklapbaar frontje.

Instellen
Toen ik de stick voor het eerst op de computer aansloot had Windows natuurlijk nieuwe hardware gevonden, alleen moest ik na installatie opnieuw opstarten. Dat is nou niet echt handig voor een USB-stick. Niet opnieuw opstarten zorgde niet voor problemen. Daarna moest er een wachtwoord worden opgegeven, vervolgens konden je aangeven welke vinger je wilde instellen (dit mag elke vinger zijn) en moet je drie keer succesvol je vinger over de lezer halen. Dit lukt best goed, als je het maar rustig doet. Hierbij kwam ik ook de grens van mijn 'lenige' vingers tegen: bij sommige vingers zat de computerkast in de weg.

Nadat er een vingerafdruk bekend was de stick leesbaar en konden er dingen opgezet worden. Het wachtwoord en de vingerafdrukken zijn naderhand nog te wijzigen. Maar wat mij erg verbaasde is dat je ook gewoon alleen met het wachtwoord toegang kan krijgen. Waar is die vingerafdruk dan voor nodig?! 8)7

Gebruik
Als je daarna stick aansluit op de computer herkent Windows een CD-Rom-speler en een Verwisselbare schijf. Waarschijnlijk wordt vanaf de 'CD' het programmaatje gestart dat om een wachtwoord/vingerafdruk vraagt. Zolang je wachtwoord/vingerafdruk niet geaccepteerd is lijkt er niets op de stick te staan. Dit programmaatje weigert alleen te werken in Windows Vista (x64), waardoor je er in Vista dus helemaal niks mee kan. Ik weet niet of het wel op een 32-bit versie werkt. Dat vind ik wel heel erg slecht anno 2008! Hierdoor krijgt de JetFlash een 'zeer slecht' voor betrouwbaarheid.

Prestaties
De prestaties van de JetFlash zijn in orde. Met HD Tune meet ik een gemiddelde schrijfsnelheid van ongeveer 20 MB/s.

Alles bij elkaar opgeteld valt de Transcend JetFlash 220 zwaar tegen. De vingerafdruk is compleet overbodig, de stick werkt niet onder Vista en als hij voor het eerst in een 'nieuwe' computer wordt gestoken 'moet' er opnieuw opgestart worden.

Heb jij ook een Transcend JetFlash 220 4GB Blauw?