Specificaties Rad. HD3870 (775MHz), 512MB GDDR4 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E Review

TNO 5 april 2008, laatste update op 5 april 2008, 1.098 views

Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E

Pluspunten

• Featureset, geen overbodige "troep".
  • Stil
  • Snel
  • Prijs/prestatieverhouding

Minpunten

• Wordt op zich wel warm
  • Op dit moment betere alternatieven mogelijk. (9600GT)

Drivers en compatibiliteit Score: 3

In november 2007 heb ik deze ATI HD3870 gekocht. Dit omdat de 8800GT op dat moment enorm slecht leverbaar was en in verhouding een stuk duurder. Voor mij was de keuze wat betreft prijs/prestatie ook snel gemaakt na het bekijken van enkele benchmarks.

Featureset

Sapphire levert de kaart met de minimale accesoires af. Dat wil zeggen, DVI - HDMI, DVI - VGA verloopstukje, een CMYK -> S video en een driver CD-tje. 2x DVI achterop en that's it. Ik hoef er niet zo nodig allerhande spelletjes bij, een t-shirt of een of andere koffer, in zekere zin betaal je er toch wel voor. Daarom voldoende.

Prestaties

Mijn videokaart doet zijn werk over het algemeen altijd onder een resolutie van 1280x1024. DIt omdat mijn 17" TFT gewoonweg niet hoger kan. Ik speel meestal Call of Duty 4, Lineage 2, Team Fortress 2, Supreme Commander en zo nu en dan Crysis. Deze spellen draai ik allemaal op high of highest settings, behalve Crysis. Deze draait op medium. Ik zet eigenlijk nooit Anti Aliasing of Anisotropic Filtering aan, aangezien ik in deze spellen toch nooit de tijd heb/krijg om te gaan genieten van de kartelvrije randen. De gemiddelde framerate ligt bij de 2 zwaarste spellen op een goeie 50 ~ 80 FPS. (Crysis en CoD 4 dus.)

Overklokbaarheid

De kaart heeft wel aardig wat rek. Standaard draait deze namelijk op 775 mHz core en 1125 mHz mem. Dit ging zonder problemen naar de resp. 825 en 1200 mHz. Exacte waarden weet ik niet meer, aangezien de extra mHzjes wel wat meer 3dmark puntjes scoorden, maar echt merkbaar in games vond ik het niet. Vandaar dat de kaart nu weer mooi op stock draait.

Beeldkwaliteit

Is gewoon goed. Kon geen verschil merken/zien in vergelijking met z'n voorganger een Nvidia 7950 GT

Modbaarheid

Dit zal ongetwijfeld wel goed zijn, maar ik heb er nog geen andere koeler op gezet, maar er zijn genoeg mogelijkheden te vinden. Vandaar (nog) geen beoordeling

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

Ik draai zelf nog steeds Catalyst 8.2, aangezien de 8.3 nogal wat fouten met zich mee bleek te brengen, dit heb ik overigens van horen-zeggen en geen eigen ervaring mee. Vandaar gewoon voldoende. 8.2 werkt in mijn geval prima.

Warmte- en geluidsproductie

De kaart is onhoorbaar in mijn systeem, aangezien de CPU koeler meer lawaai maakt als de PC gestressed wordt en de PC gewoon stil is in idle. De kaart wordt 70 graden stressed, wat op zich normaal schijnt te zijn met stock koeling.

Ik heb er toentertijd 193 euro inclusief verzending voor betaald. De kaart zat op dat moment nog boven de 200 euro. Voor mij een goede koop. Inmiddels zijn ze wel wat gezakt naar de 170 140 euro

Heb jij ook een Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E?

Zo te zien geen slecht kaartje, nette review.
Maar je geeft aan dat er betere alternatieven mogelijk zijn, zoals de 9600GT.

Ben ik dan beter af als ik bijv. voor de XFX 9600GT XXX Alpha Dog Edition 740M ga?
Deze schijnt zeker niet slecht te zijn, alleen een vrij luide koeling te hebben.