Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N95 Grijs Review

racinfo 5 april 2008, laatste update op 5 april 2008, 1.842 views

Nokia N95 Grijs

Pluspunten

• Handzaam formaat
  • Zeer goed geluid met handige hoofdtelefoon aansluiting
  • Lange accuduur tov N90 en N93
  • Zeer goede navigatie
  • PDF viewer standaard
  • Goede bluetooth
  • Goede gsm ontvangst
  • Groot scherm wat leesbaar blijft; ook bij zon.
  • Mooie afwerking

Minpunten

• Slecht vast te houden bij gebruik van videocamera
  • Een extra opschroef-oog voor statief was handig geweest.

Review, ik heb nu zelf ook een N95 (1e model) aangeschaft en kan volledig onderschrijven wat men er over schrijft. Ook ik had diverse vastlopers met de Symbian software die erop stond bij aanschaf, maar na een update (nov 2007) van de interne software was dat definitief ten einde. Hiermee is dit, volgens mij geen item der discussie!

Navigatie:
Ik heb er Garmin Mobile XT software opgezet; de 1e keer dat je de GPS laat zoeken kan het wel 2 a 5 min duren alvorens hij de satelite vindt. Daarna werkt ie de hele dag snel en zuiver. De Garmin software geeft flitspalen weer en houdt ook de toegestane snelheid voor je in de gaten. Je kunt daar zelfs een (actueel blijvend) abonnement voor afsluiten.

Weergave geluid:
Het is grandioos wat de geluidskwaliteit is door de 2 ingebouwde stereo speakers; als je hem dan ook nog in een hoek zet, klink er een breed stereosignaal, wat op meters afstand nog helder klinkt.
Handig ook dat je in de toonsetting zelf elk geluidsbeeld kan aanmaken en opslaan. De accuduur is (afhankelijk of je hem vol open zet, bijzonder lang; ik deed er ruim 16 uur over om de accu leeg te draaien (continu achtereen).

Verloop diverse gsm's
Ik ben ooit begonnen met een AT2 (Storno) , nogwat Nokia's van het 1e uur, 3310, 6600, toen een N90, daarna de N93 en nu de N95.

Camera
Ik ben dik tevreden met de ingebouwde camera van 5 mpixel; sprankelende foto's maakt hij, geen licht reflecties, zoals bij de N93 en de scherp instelling is snel en zuiver. In kwaliteit doet de N95 niet onder bij mijn Sony DSC-S75 met Carl Zeiss lens.

De DVD opnamen zijn alweer beter dan in de N90 en- of N93. Echter, doordat ik een jaar de N93 gebruikte spreek ik toch van een (klein) nadeel van de N95; als videocamera is hij erg onhandig om vast te houden! Dit tov. de handige N93. Daarentegen is de kwaliteit van de N95 als videocamera veel beter.

Software; zoals reeds eerder is gezegt, er staan bakken met software te downloaden voor de N95; met de ingebouwde WiFi kan dat dus geheel gratis van het WEB worden afgehaald, en ook zeer snel. Enkele seconden voor software van megabytes. Games, applikaties, het is werkelijk uitzoeken.

Ik heb van de week een applikatie van YouTube gedownload; nu kan ik sneller bij mijn filmpjes (kijk bij www.youtube.com/racinfo) op internet komen, waar ik ook ben. Ideaal om aan kennissen je films te laten zien, zonder ze (tydrovend) zelf op een stick te moeten zetten.

Geconverteerde films speelt hij overigens erg goed af. Oja, ik heb mijn MP3 files omgezet naar AAC formaat, wat de lengte van de muziekbestanden aanzienlijk verkort zonder merkbaar verlies aan geluidskwaliteit. Op deze wijze kun je 6 uur muziek opslaan in een krap 200 Mb bestand. Erg handig. (normaal is dat dan 700 Mb)

Kortom, mijn ipod heb ik in de kast opgeborgen; ik ben erg tevreden met deze gsm met daarbij de navigatie hulp (Garmin Mobile XT), de videocamera, de goede fotocamera en mp3 speler.

De prijs:
Ach, mijn eerste AT2 Storno kostte 4900 gulden excl btw; in verhouding met toen kost de duurste gsm nog steeds velen malen goedkoper.

Heb jij ook een Nokia N95 Grijs?

Nette review, misschien een paar foto's om de review te omlijsten? ;)
Nog een paar foto's en de review is perfect :o maar..
4900 gulden exc btw voor AT2 STorno 8)7
Inhoudelijk OK, doch de spelling en zinsbouw doen er veel aan af.