Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Windows Phone 8X Zwart Review

Red_inc 29 januari 2013, 13.031 views

HTC Windows Phone 8X Zwart

Pluspunten

• Geweldig scherm
  • Windows 8 heerlijk snel en veel opties
  • Camera werkt snel en goed
  • goed geluid

Minpunten

• Toestel voelt goedkoop aan
  • aan knoop boven op het toestel slechte plek
  • Overstap van 7.5 naar 8 is gewoon totaal op nieuw beginnen
  • syncen met de windows 7 PC. Werkt niet altijd eenvoudig
  • windows Phone App is in beta stadium voor windows 7

Windows Phone 8 met HTC 8X

Het top model van HTC met 16 GB en een 720P scherm van 4,3 inch.
Ik heb al ruime ervaring met smart phones . De eerste slimme telefoon was een apple 3G. Deze vele jaren gebruikt, later zijn er andere toestellen geprobeerd
nokia N8 , LG optimus, nokia lumia 800.

Na diverse OSen te hebben uit geprobeerd moet ik moet zeggen windows 7,5 en IOS trekken me het meeste trekken.
Android is in mijn gevoel een beetje een chaos. Tevens hebben die heel veel last van updates die maar niet komen...
Maar maar goed we gaan het hebben over de HTC 8X met windows 8.
Eigenlijk moeten we de review splitsen in 2 delen "het OS" en "de telefoon".

Door dat Nokia 920 erg slecht leverbaar was in Nederland ben ik voor een HTC gegaan. Met de redenatie hij moet in principe het zelfde moet functioneren als de Nokia's op windows 8. (huidige toestel is een nokia lumia 800)

We beginnen over de Telefoon.
Het gaat hier om de zwarte versie 16 GB geheugen.
Wat meteen opvalt is de mat zwarte achterkant deze is voorzien van anti slip coating. Er schijnen problemen mee te zijn maar bij mij ziet hij er nog prima uit en voelt lekker in de hand. Verder zitten er achter op een camera en een enkele led flitser. Aan de voorkant zien we een grote glasplaat.
Deze bevat tevens een camera die 16:9 formaat opneemt.

Verder valt op dat het toestel erg lang oogt , het toestel is 13,5 cm lang en dik 6,5 cm breed het scherm is niet zo heel veel groter was die van mijn oude lumia 800.

Gewicht.
Het toestel is schrikbarend licht. Zeker vergeleken met mijn Ipone G3 en mijn nokia. Lichter en dunner is niet altijd beter. Vooral door gebruikt te maken van veel plastic voelt dit toestel erg goedkoop aan. Over het materiaal van de behuizing kan ik 1 ding zeggen: het is net een speelgoed telefoon. Dat klinkt misschien hard maar het plastic van de behuizing kraakt en mee geeft mee er ontstaan kieren naast het scherm als het toestel stevig word beet gepakt.
Ook de achterzijde van het toestel is samen druk baar.
Dit alles zal zeker niet de levensduur van het toestel ten goede komen. Als je voor een high end toestel 470 euro uitgeeft , dan verwacht men luxe. Zeker niet een telefoon plastic speelgoed ding.

Het scherm.
Ik kan er lang en breed over praten maar het is gewoon een heel mooi scherp scherm en totaal niets aan op te merken. een nette hoge resolutie met goede kijk hoeken. Er zijn tal van tests op het internet tweakers heeft hem ook gedaan lees de link hier onder

De aan uit schakelaar van het toestel zit aan de boven kant van de telefoon.
Dit is een slecht bereiken plek met zo een groot toestel!
Nokia zette hem aan de zijkant van het toestel zo dat het toestel met 1 hand te bedienen is. Na een dikke maand gebruik was dit 1 van de grootste irritatie punten. Het toestel met 2 handen moeten bedienen.

Verder:
De doos is van gerecycled papier en ziet er erg standaard uit = beter voor het milieu dus een dik plus puntje.
in de doos vinden we div handleidingen 5 boekjes en wat stickers met serie en imei nummers en een handige clip om de simkaart er uit te krijgen. Verder een heel erg kort USB kabeltje een oplader en oordopjes.

Windows 8
Het toestel start op en ik kan meteen aan de slag me windows live ID in vullen en ik verbaas me over de snelheid van de telefoon. Tov mijn lumia 800 met 7.5 is deze een stuk sneller. Verder zie ik op het eerste gezicht niet veel verschil tussen 7 7,5 en 8. Het verschil zit hem in kleine dingen. Instellingen die ik eerst niet had.. een klein punt van irritatie is dat ze niet de zelfde benaming voor sommige dingen gebruiken. Simpel voorbeeld : de wekker heet in wp 8 alarm signalen? Ook instelling menu staat niet meer in de zelfde volgorde.
Dat geeft ook een beetje een irritatie punt. aan gezien je met WP 8 ontzettend vaak door het menu moet bladeren. Bij andere toestellen kom je daar niet vaak in maar door de afwezigheid van snel toetsen in het windows os moet alles in dit menu geregeld worden als je dus een jaar gewend bent het te gebruiken en nu in 1 keer veranderen de namen van dingen en plaats op de menu lijst dan geeft dat irritatie , ik scrol regelmatig over iets heen... Windows heeft nog steeds geen goed scherm waar je BT wifi data en batterij besparing aan en uit kan zetten dit moet allemaal in sub menu's

Er is wel een positieve eigenschap aan windows phone 8 de browser is verbeterd en eindelijk werkt de pagina van tweakers.net wel goed! Bij windows 7.5 werkt deze namelijk niet en er wordt door tweakers net niets aan gedaan.

windows phone 8 en windows 7
Oke na dat ik er mee gespeeld was hop aan de computer.
(windows 7 home 64 bit ) bij de eerste keer van het aan sluiten van mijn oude lumia kreeg ik een melding dat zune ge´nstalleerd moest worden en gaf me een link. Deze link was voor het downloaden van het programma zune.
(zune is echt een draak van een programma maar oke het werkte)
Dus ik open zune verbond de nieuw windows telefoon met me computer en wacht en wacht er gebeurd niets.... helemaal niets.... div dingen geprobeerd maar kreeg het niet aan de praat.
Toch maar de handleiding er bij gepakt en Ik moest naar windows phone website gegaan...
Maar daar vindt men over dit onder werp totaal niets. 100+ filmpjes hoe je dit of dat moet doen maar nergens een upgrade guide van 7.5 naar 8.
Dieper in de handleiding van het toestel daar staat iets over een windows phone app? Op de wp site nergens aangegeven waar je die maar kunt downloaden.
Dit is vreemd .. uiteindelijk Google moeten gebruiken om het programma te vinden. Bizar slecht geregeld. En wat blijkt er is geen officiele support voor windows 7 alleen voor windows 8. Oke voor windows 7 hebben ze een beta test editie. Voor een mobiel os wat al geruime tijd op de markt is ...... er is dus officieel helemaal geen support voor windows 7! Microsoft is lekker bezig dus niet.

Gelukkig zijn de contacten van zelf mee verhuist naar mijn nieuwe telefoon :)
Deze werden door mijn windows live ID over genomen naar mijn nieuwe telefoon. Na installatie van het programma werd de telefoon nog niet herkend.
Via google wat antwoorden gevonden op de windows phone site ...
zet virus scanner uit firewall uit . op nieuw opstarten of probeer een andere usb poort maar het mocht niet baten. Ik kan dus best zeggen de app is zeker nog ver van een release kandidaat. Hier na ben ik ben wat dieper op de problemen. Via google op een site gevonden dat ooit iemand de zelfde problemen had, maar door een USB toetsenbord te unpluggen en weer in te pluggen verscheen de telefoon als windows phone in apparaat beheer.
Maar ja de app zag hem nog niet..... door in apparaat beheer via eigenschappen automatisch stuurprogramma bij werken te clicken werd de software driver ge´nstalleerd. Waarschijnlijk werd de driven van de MS website getrokken. Na deze installatie werd het toestel pas herkend..
Pff weer een enorme tegenvaller. Mensen die minder goed bekend zijn met computers zullen dit echt nooit zelf kunnen.
De software
Deze is heel erg karig en er is dus geen koppeling tussen zune en windows phone app..
Dat betekend dat je alle data van de oude telefoon af moet halen en zelf op je computer zetten en deze bestanden zelf in lezen in je app en die zal de bestanden op je telefoon zetten.
Hoe zit dat met all je apps? Je begint weer bij 0,0!
Al je apps ben je kwijt en alles zal weer handmatig gevonden geselecteerd en nieuw gedownload moeten worden.....

Mijn nokia N8 of mijn Iphone hebben dit echt veel beter geregeld.
MS had wel eens beter bij de concurrent mogen kijken wat het is nou niet vlekkeloos geregeld.

Apps
Over apps gesproken.
Er is toch wel wat verschil in de standaard apps die verschillende fabrikanten mee leveren. HTC levert niet veel mee. Ik mis het aanbod van nokia. Deze levert standaard heel wat extra apps ..... een route planner een muziek dienst of zelfs de ov info maar ja dan had ik maar een nokia moeten kopen...

Na 2 maanden was ik het toestel zo zat dat ik hem van de hand heb gedaan en terug ben gegaan naar mijn nokia Lumia 800. en uit eindelijk ben ik bij een HTC one X uit gekomen

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8X Zwart?

Zune is inderdaad niet meer het programma dat je nodig hebt bij Windows Phone 8, maar wat het nu geworden is weet ik niet.

Daarbij dacht ik overigens dat alle Windows Phone 7.5 apps gewoon werken onder Windows Phone 8. Alleen Apps die specifiek voor Windows Phone 8 gemaakt zijn werken niet op Windows Phone 7.5. Misschien zie je toch nog iets over het hoofd?
ik heb een aan passing gedaan Windows Phone App is in beta stadium! en werkt met meer computers niet lekker ....
Dit is geen review maar onnozelheid. Omdat jij iets niet kunt vinden is het een slechte telefoon ....

Probeer eens (op die beta versie) de software te downloaden. Als dat dan op jouw computer staat, dan .NET installeren, en hoppa.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 28 januari 2013 23:13]

Dit is een goede gebruikers ervaring ik draai de laatste versie van de Windows app versie 3 alle usb poorten geprobeerd fire wall virus scanner uit gezet en nog de telefoon niet zien.
tevens had microsoft best een kop op de website kunnen zetten met download. Ook dat de software in een bŔta wat natuurlijk geen goed iets is.

tevens de Bouw kwaliteit van de behuizing van het toestel is echt beneden pijl!
Prima..

Bij mijn HTC 8X gaat bijna alles perfect. Keurig netjes alle mappen van de telefoon op de PC in beeld.

OkÚ, niet alle apps zijn up to date maar wat dat met de telefoon zelf te maken heeft?
Vandaag iets meer tijd aan besteed en in apparaat beheer gekeken. en ook daar geen windows phone ....
bij het er uithalen en er opnieuw insteken van het keyboard ging de computer actief zoeken naar nieuwe hardware vond hij de windows 8 phone... maar het windows phone app wilde nog steeds niet werken. Door windows 8 phone in de hardware te selecteren en dan automatisch te laten zoeken naar het stuur programma online vond hij de driver en werkte deze bij.
Hierna herkende de software van windows phone app het toestel.
Dit is voor simple eindgebruikers natuurlijk van de zotte dat ze zo het toestel aan de praat moeten krijgen...

Op mijn laptop werd het toestel wel in 1 keer herkend en kwam het verzoek om de windows phone app te downloaden. maar dat is een kale machine zonder beveiligingen....
Redelijk maar wel wat kinderlijk geschreven ;). Ook veel taal/spellingsfouten
En 16gb ram????

[Reactie gewijzigd door Dr_Luigi0 op 17 juli 2013 10:01]

hoeveel reviews heb jij geschreven? 0,0 Probeer het eens eerst zelf voor je een oordeel velt
Dit heet nou op de man spelen. Heeft Dr_Luigi0 reviews geschreven? Nee. Is zijn constatering dat deze review tjokvol taalfouten staat daarom minder geldig? Ook niet.
Het schrijven van een review is best lastig en best tijd rovend.
Ik heb het artikel een klein stukje her schreven, spel fouten er zo goed mogelijk uit gehaald. Maar ja tweakers.net geeft nou niet een lekkere omgeving waar je een fijn artikel kunt schrijven.
Dank voor review. Ik zie ook af van aanschaf van dit toestel, na het fysiek in handen gehad te hebben. Volgende keer wat minder taalfouten en je kan als pro aan de slag.