Zalman ZM-VE300 Zwart Review

jan99999 27 januari 2013, 756 views

Zalman ZM-VE300 Zwart

Pluspunten

• Al je iso's kunnen op een harde schijf worden gezet.
  • Je kunt een iso kiezen en dan booten vanaf de hd, als een cd-rom.
  • Meeste iso's lijken te werken.
  • Harde schijf kun je ook nog gebruiken als opslag.
  • 1 map met _iso, daar staan de iso's in, hier wordt van geboot, de rest kun je als opslag gebruiken.
  • Aantal reparatie cd's lijken te werken, en xubuntu alternate cd lijkt te werken.
  • Kleine harde schijf (2,5 inch) moet hierin. Dus klein en gemakkelijk mee te nemen. Geen voeding bijgeleverd, dus voeding is via usb.

Minpunten

• Soms moet je de harde schijf controller anders instellen, dus ahci naar sata of ide.
  • Dit ligt aan de software die in je iso zit, dus dos wil ide hebben.
  • Usb controller moet ook soms op legacy gezet worden, meestal aan of uit.
  • De 2 instellingen boven is hoe de hardware en software je usb/cdrom ziet met booten.
  • Spinrite iso werkt niet door de dos die gebruikt wordt, of dit te overbruggen is weet ik niet.

Zalman ZM-VE300 usb 3.0

Heb jij ook een Zalman ZM-VE300 Zwart?

-Met usb 2 werkt deze.
-Backup werkt door de schijf in te stellen als externe schijf, dan kun je deze als gewone externe gebruiken.
-Display, daar kun je de iso kiezen, dan activeren zodat deze als cd-rom wordt gezien.
Op het display kun je ook instellen, als externe hd, als cd-rom, en beide funkties tegenlijk.
Software matig loskoppelen/uitwerpen zit ook in de display.
Er zijn nog meer instellingen, maar iets minder belangrijk.
-Voor deze drive kiezen, als je veel iso's gebruikt, voor installatie/reparatie pc's, je hebt geen usb sticks/cd-rom/dvd's nodig. je hebt dus 1 apparaat waar alles op staat.
Bij nieuwere versie van de iso's, kun je deze gewoon erbij zetten en de oude verwijderen.
Ik heb nu bijv een hele koffer met cd's en usb sticks, laatst alle floppies eruit gehaald, nu eigenlijk alleen de externe hd nodig. Misschien bij oude pc's die niet van usb kunnen booten heb je nog cd's nodig, maar die zullen wel bijna weg zijn.

-Denk dat er wel gewoon een ssd in kan, maar een hd is denk ik op dit moment betrouwbaarder.

[Reactie gewijzigd door jan99999 op 28 januari 2013 16:08]

Leuk om de review zo op te zetten, maar je had misschien beter gewoon hoofdstukjes gemaakt om het een en ander toe te lichten.

Wat ik nog mis:
Werkt deze drive ook met usb 1 en 2 (zonder extra voeding?)
Hoe werkt de backup optie ?
Wat valt er uit te lezen op de display ?
Wat is de ideale situatie om voor deze drive te kiezen ?

Toch alvast een +1

Verder vraag ik me af of zoiets ook met een ssd zou kunnen werken, desnoods op sata2.