Razer Lycosa Review

RavelineMusic 28 januari 2013, 438 views

Razer Lycosa

Pluspunten

• Ziet er erg goed uit
  • Backlit
  • Laptoptoetsen
  • Wrist Rest
  • Touchpanel

Minpunten

• Duur
  • Enter toets op het begin een beetje stroef
  • Drivers

Ik was aan een nieuw toetsenbord toe, dus ging een beetje rondkijken. Een van mijn eisen is dat een toetsenbord er goed uit moet zien, en wilde ook graag backlitting. Dit was het toetsenbord dat het beste uit de bus kwam. Ik was op slag verliefd. Meteen besteld via Wehkamp, met een gratis Razer Goliothus Small Control Edition er bij.

Vormgeving
Gewoon wat je van Razer verwacht, een dik, bruut gaming toetsenbord met alle toeters en bellen die je maar kunt vinden. Je had hem in de mirrored en normal edition, en ik verkoos toch de normale. Namelijk omdat deze antislip coating op de toetsen heeft. Deze kun je echter met je nagel bekrassen (maar je kunt de kras gewoon weer met je nagel uitvegen :) ). Ook de backlighting ben ik erg positief over. Deze is niet te helder (want als je je hand er 5 cm boven houdt zie je bijna geen blauwe gloed op je hand), maar is ook niet te zwak. Gewoon prefect dus :D. Je kunt de backlight ook instellen dat alleen je WASD cluster verlicht wordt. Voor de rest heb je nog een klein touchpad rechtsboven, waarin je je media, je backlight, en je profiles in kan besturen. Dit vind ik wel handig, want als je in game zit kun je dan gewoon je backlight veranderen, een ander macro profile kiezen, of het nummer wat je misschien aan het afspelen bent op pauze/play zetten.

De prijs vind ik te hoog. De http://tweakers.net/pricewatch/276717/razer-arctosa.html is zo'n 45 euro (het moment waarop ik erachter kom dat er geen euroteken op de Lycosa zit :/ Edit: Als je gewoon een altje doet en dan de 5, krijg je wel gewoon een euroteken). Het enige verschil is de backlighting en de ports op de achterkant van het toetsenbord. Ik heb het toetsenbord in een aanbieding met de Razer Goliathus gekocht, maar ik vond 70 euro nog steeds vrij veel.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit vind ik goed. Het toetsenbord voelt goed aan, en heeft (nog) geen defecten (ik heb hem ook nog niet zo lang). Ik weet alleen niet of ie wel tegen een stootje kan (en ga het ook liever niet uitproberen ;)). Toen ik hem binnenkreeg was de Enter toets een beetje stroef, maar na er een paar keer op geramd te hebben, leek ie toch weer goed te zitten. De keren daarna had ik er ook nog last van, maar dit werd steeds minder en is nu weg.

Precisie
Hier heb ik verder weinig over te zeggen. De toetsen reageren goed, het touchpad reageert goed. Tja, dat was het eigenlijk :9) Oh, soms lijkt het alsof de backlitting functie op het touchpad langzaam reageert, maar dit is omdat Razer er een of andere fade overheen heeft gegooid zodat de backlitting vloeiend aan/uit gaat.

Functionaliteit
Het toetsenbord is bedoeld als gaming toetsenbord (het is tenslotte een Razer), en doet zijn werk zeer goed als je het mij vraagt. Ik heb nu nog een langzame pc, maar binnenkort ga ik een nieuwe kopen, en dat zal ik dit wat bijvullen (als het nodig is). Ik ben ook heel erg te spreken over het touchpad rechtsboven en de backlighting functie.

Ergonomie
Over de ergonomie ben ik helemaal te spreken. Sommigen kraken hem af, maar ik vind het een geweldig ding. Hij heeft namelijk laptoptoetsen. Lekker lage toetsen die je niet ver in hoeft te drukken en waar geen grote spleten tussen zitten. Dit vind ik echt een heel groot voordeel. Voor de rest heeft ie een mooie wrist rest met natuurlijk het razer logo erop. Deze kun je er ook afhalen, maar ik denk dat ik dat nooit ga doen, of misschien een keer om te kijken.

Drivers en ondersteuning
Deze heb ik een goed gegeven. Dit komt omdat ze gewoon op een CD'tje meegeleverd zijn, maar in het begin niet goed werkten. Waarschijnlijk ligt dit aan mij, omdat ik zo'n enorme aardappel ben als het om drivers en installaties gaat. Uiteindelijk heb ik hem wel aan de praat gekregen, maar dat heeft dat wel weer een kwartiertje van mijn leven gekost :/

Edit: Ik kreeg net iets waar ik al eerder over gelezen heb: een van mijn toetsen (dit keer de a) bleef 'vasthangen'. Niet dat ie ingedrukt bleef, maar hij bleef gewoon deze letter typen. Je kunt niet gewoon op deze knop drukken om het te deactiveren, maar je moet je toetsenbord uit je computer halen. Als je hem er daarna weer in doet, doet ie helemaal niks. Je moet je computer opnieuw opstarten om het te fixen.

Algemene beoordeling
Als je van laptoptoetsen, van een mooi toetsenbord, en backlighting houdt, is dit echt iets voor jou. Wat ik wel jammer vind, is dat ie vrij duur is tegenover de (bijna) net zo goede Arctosa. Over het algemeen vind ik het gewoon een geweldig toetsenbord. Als jullie wat foto's willen kan ik die maken, maar ik heb een of andere camera uit het jaar 0, dus het zal er niet geweldig uit zien. Maar dan heb je op zijn minst een idee.

Edit: De keys lopen nu vaker vast. Door gewoon de usb kabel er uit te halen en er weer in te stoppen kun je dit oplossen, maar als je midden in COD of BF zit is dat natuurlijk niet echt handig...

Heb jij ook een Razer Lycosa?

Ik heb dit toetsenbord nu ook al een behoorlijke tijd in bezit. Tiept vrij fijn, prima voor gaming maar maakt wel herrie bij toetsaanslagen. Verder zul je merken dat enkele veelgebruikte toetsen snel afslijten waardoor je daar alleen nog maar een lichtvlek hebt. Blind typen is op den duur een must ;). Een duurzaam toetsenbord zou ik het niet noemen.
(Bij mij zijn er binnen een jaar 8 toetsen tot het onherkenbare toe afgesleten)
Dit heb ik ook al een paar keer gelezen. Ik heb hem nog niet zo lang, dus ik kan daar nog vrij weinig over zeggen. Ik heb wel gezien dat de rubber coating er soms af gaat. Een beetje minder :/
Dit heb ik ook gehad. Op dit moment draai ik het toetsenbord echter zonder installeren van de extra drivermeuk en nu doet het zich niet meer voor. Heb ook alleen de ene USB kabel/poort in gebruik die nodig is voor het toetsenbord, dus niet de extra usb- en geluidsdoorvoerkabels.
Ik gebruik ook alleen de razer port. Die andere dingen steek ik wel achterin mijn pc. Plug altijd alles het liefst in mijn mobo.