Marantz NR1403 Review

JPS 28 januari 2013, laatste update op 28 januari 2013, 1.120 views

Marantz NR1403

Pluspunten

• Meer dan uitstekende prijs/kwaliteit/functionaliteit verhouding als je een recht-toe-recht-aan 5.1 AVR zoekt
  • veel (6) HDMI 1.4a aansluitingen (3D, CEC, ARC) en daarmee zeer toekomstgericht
  • 1 HDMI aansluiting aan de voorkant (aux), makkelijk om bijv een tablet in te pluggen
  • zeer complete featureset voor een instapper, waaronder de Audyssey callibratie

Minpunten

• voelt wat plastic aan (want is dat ook). Oogt vanaf afstand verder prima.
  • prima voor TV/films, maar minder geschikt als muzieksysteem. Wat mij betreft geen negatief punt, want voor muziekweergave moet je (naar mijn audiofiele maatstaven) geen AVR kopen.

Geluidskwaliteit Score: 4
De NR1403 is de instapper van Marantz, maar zo ervaar ik 'm niet. Ik had een Marantz SR-5001 AVR die niet meer geschikt was omdat ik meer HDMI aansluitingen nodig had die ook 3D, ARC en CEC ondersteunen. Daarnaast wilde ik ook de HD audioformaten kunnen decoderen. Aan 5.1 had ik genoeg en omdat ik een separate audiofiele stereo setup heb zijn streaming/netwerkfuncties zoals op de NR1603 ook niet nodig.

Het instellen met de Audyssey microfoon ging prima en mijn indruk is dat het nu beter gebalanceerd/dynamisch is afgeregeld dan bij de SR5001 (die ik misschien nooit helemaal lekker had afgesteld). Ik merk wel dat de NR1403 minder krachtig is in het aansturen van mijn veeleisende satellieten (Infinity Oreus), maar omdat ik deze set alleen voor TV/films gebruik, is het meer dan voldoende.

Het Slimline formaat vind ik op zich prettig, scheelt weer ruimte. Wat moet je tegenwoordig ook nog met al die analoge aansluitingen? Ik zal ze missen als kiespijn... De luidsprekers worden met prima schroefaansluitingen vastgezet.

Wel is de bouwkwaliteit duidelijk minder dan van weleer; de knoppen en het front zijn van plastic, al is dat bij de tegenwoordige SR500x modellen ook al het geval. Het voelt toch minder solide aan als ik aan de knoppen draai.

Al met al heb ik de SR5001 kunnen verkopen voor bijna de prijs van NR1403 en ik vind het een zeer waardige vervanger omdat ik de kracht en 7.1 van mijn vorige AVR toch niet nodig had. Voor dit bedrag (<250 euro) zul je niet veel beter krijgen qua functionaliteit, instelgemak en geluidskwaliteit.

Heb jij ook een Marantz NR1403?

Prima (korte) review . Leuke prijs voor dit apparaat, ben het alleen niet eens met jouw stelling dat je geen AVR voor muziek moet kopen

heb zelf onlangs de STR-DN1030 v Sony aangeschaft , welke goed is op beide fronten :)

(ben geen audiofiel, heb Teufel speakers a E450 dr bij besteld)

[Reactie gewijzigd door SvenG op 28 januari 2013 16:20]

Dankje voor de feedback. Ik heb een nuancering aangebracht aangezien ik zelf voor muziekweergave geheel andere maatstaven hanteer :+
Voor huis-tuin-keuken gebruik geeft ook deze Marantz een heel aardig geluid.