Specificaties 4,7" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus 4X HD Zwart Review

dixet 7 februari 2013, laatste update op 23 april 2013, 4.170 views

LG Optimus 4X HD Zwart

Pluspunten

• Design
  • Degelijkheid
  • Accuduur

Minpunten

• Eigen LG schil
  • Standaard Android 4.0 ipv 4.2
  • Positie Home button

Waarom dit toestel
Na een tijdje wachten op de Nexus 4 besloot ik toch maar op zoek te gaan naar een ander toestel: de recente reviews van de Nexus 4 vielen me toch wat tegen, hij bleef maar uitverkocht in de VS en kopen in Duitsland was me een te groot prijsverschil.

Ik wilde graag een high-end toestel voor een goede prijs. En met een acceptabele accuduur. Hoewel ik voorheen eigenlijk nooit naar LG heb gekeken als fatsoenlijk alternatief is dat veranderd door de samenwerking met Google aan de Nexus 4. Toen ik in de pricewatch toch LG maar aanvinkte als optie kwam de Optimus 4X HD al gauw in mijn shortlist: hardwarematig vergelijkbaar met de andere high-end toestellen als de Galaxy SIII en de HTC One X, maar met een veel lagere prijs. En in mijn ogen het mooiste design van de drie. Enkele reviews lezen later de knoop maar doorgehakt en het toestel besteld.

Verpakking en inhoud
Na een dag arriveerde hij, goed verpakt in een ruime doos met bufferplastic. Daarin de eigenlijke verpakking van LG. Deze zag er luxe uit en door deze uitstraling was ik gelijk al blij met mijn aankoop. Blijkbaar is de verpakking toch wel van belang ;)

In het doosje zitten de onderdelen netjes compact opgeborgen. Naast natuurlijk de telefoon, de accu en een lader (uit twee delen: een laadsnoer met USB aansluiting en een stekker met USB opening) zitten er een setje oordopjes in en twee NFC tags. De oordopjes zien er mooi uit in dezelfde kleur als de telefoon. Ik heb ze nog niet gebruikt, dus kan over de kwaliteit verder geen oordeel geven.

Het toestel
Het toestel voelt degelijk aan in de hand. Hoewel van plastic heeft het geenszins een goedkope uitstraling. Door de twee metalen strips aan de zijkant vindt ik het toestel zelf een luxe, enigszins zakelijke uitstraling hebben.
Met een breedte van 68mm en een hoogte van 132mm is het een fors toestel, maar toch nog enkele millimeters kleiner dan de Galaxy SIII. Voor mij is dit toch wel echt de maximale maat voor een smartphone: ik kan hem nu nog nét met één hand bedienen. Voor de linker bovenhoek moet ik wel moeite doen om die nog met de duim te bereiken van de hand waarmee ik het toestel vasthoud. Het voordeel van zo'n groot toestel is dan wel weer het grote scherm: wat een verademing is browsen op dekstop-sites op dit scherm vergeleken met mijn vorige toestel de Google Nexus S.

Het scherm ziet er mooi helder uit, met één minpuntje. Het glas ligt nét iets onder het randje om de telefoon. Hoewel geen probleem in het gebruik heb ik het vermoeden dat zich hier in de loop van de tijd wel wat stof kan verzamelen. Aan de onderkant van het scherm bevinden zich de softbuttons voor home, back en menu. Deze staan precies andersom van wat ik op mijn Nexus S gewend was, met op de LG de home toets in het miiden, links de back-button en aan de rechterkant de menuknop. Ik weet niet of hier een standaard voor is en wat Google voorschrijft, voor mij is deze indeling na een paar jaar een andere wel wennen. De positie van de Home-knop zorgt er ook voor dat ik deze vaak per ongeluk aanraak bij het typen. Mij viel op dat veel apps spontaan sloten en ik terugkeerde naar het homescreen tijdens het typen. Eest dacht ik dat dit een bug was van de LG Android in combinatie met mijn Swiftkey toetsenbord. Het blijkt echter te komen doordat de spatiebalk en de home-button erg dicht bij elkaar liggen waardoor je bij het typen van een spatie regelmatig de home-button
raakt.

Net als de meeste Android toestellen heeft de Optimus een fysieke volumeknop en een aan-uitknop. De volumeknop aan de linkerzijde is goed te bedienen, maar je zal hem niet snel per ongeluk indrukken. De aan- uitknop aan de bovenkant is voor mij een wennen omdat mijn vorige toestel hem aan de zijkant hand. Aan de rechter kant was ook voor dit toestel makkelijker geweest. Met de positionering aan de bovenkant is het lastig het toestel aan te zetten met de hand waarin je hem vast hebt. Aan de zijkant kan dit eenvoudig met je duim.

Aan de bovenkant zit ook de 3,5mm aansluiting voor hoofdtelefoon (nog niet gebruikt, dus nog geen mening over). Aan de onderkant bevindt zich de micro-usb aansluiting. Persoonlijk vindt ik dit ook de beste plek: in een autohouder kan je de lader zo aan de onderkant aansluiten en hoeft er geen kabel helemaal naar de bovenkant van het toestel. Wel gaat de usb connector enigszins moeizaam de aansluiting in. Je moet de stekker precies recht houden bij het aansluiten anders past deze niet.

Nu ik hem een paar weken gebruik kan ik ook wat over de batterij zeggen. Zoals bij alle smartphones kan je helaas niet verwachten dat de accu meerdere dagen mee gaat bij normaal gebruik. All in all ben ik echter niet ontevreden. Bij redelijk intensief gebruik met gedurende de dag regelmatig whatsapp, facebook, e-mail en bellen in combinatie met de hele dag een GPS tracker aan houdt de accu het de hele dag vol en hoeft het toestel pas 's nachts weer aan de lading.

De software
De Optimus komt voorgeïnstalleerd met Android 4.0.1 met een eigen LG schilletje er overheen. Direct na ingebruikname wordt mijn installatie geüpdatet naar 4.0.3. In eerste instantie denk ik dat daarmee iets mis gaat: drie keer achter elkaar wil de telefoon een update installeren. Maar schijnbaar installeert LG updates incrementeel in plaats van direct de laatste versie volledig te laden. Na drie keer zijn blijkbaar alle updates geïnstalleerd en is het toestel klaar voor gebruik.

Over Android zelf zal ik weinig woorden vuil maken. Dat is niet anders dan op andere toestellen. De aanpassingen die LG heeft gedaan zijn overwegend cosmetisch en weinig opdringerig. Zo is het notificatiescherm uitgebreid met sneltoetsen voor het in- en uitschakelen van GPS, wifi etc. Dit snelmenu is zelf in te delen, dus erg gebruiksvriendelijk. Ook zit hierin de handige knop "quickmemo". Deze maakt een screenshot, waarop je direct nog aantekeningen kan maken of kan tekenen.

Een van de verslechteringen ten opzichte van stock android vindt ik de application drawer. Deze is in drie tabbladen verdeeld: Apps, Downloads en Widgets. Onder Apps staan alle Apps inclusief de voorgeïnstalleerde, onder Downloads alleen de apps die je zelf hebt geïnstalleerd. Het irritante aan deze appdrawer is dat de apps op volgorde van installatie staan. Je hebt niet de keus om ze alfabetisch te sorteren. De enige manier om dat te doen is ze handmatig, één voor één op de juiste plek te zetten. Als je veel apps gebruikt ben je dus snel het overzicht kwijt. Ook het verwijderen van een app is minder intuïtief dan bij andere Android versies. Dit doe je door in de appdrawer de "edit" knop te gebruiken die je ook nodig hebt voor het veranderen van de volgorde van icoontjes. Daarna is een single tap op een app voldoende om deze (met bevestiging) te verwijderen.
Handige features zijn dan wel weer het zelf kunnen bepalen van het aantal homescreens en het door kunnen scrollen van het laatste naar het eerste homescreen.

Ook heeft LG een aantal applicaties toegevoegd, zoals Polaris Office, LG Smartworld en een wereldklok. In tegenstelling tot veel andere Android implementaties zijn deze voorgeïnstalleerde applicaties voor een groot deel te verwijderen via de Application Manager. Gebruik je de LG software niet, dan hoeft het dus niet als bloatware op je toestel te blijven staan.

Drie apps zijn wat mij betreft noemenswaardig. Dat zijn Smartshare, Quick memo en LG Tag+. Om met die laatste te beginnen, dit is een NFC Tag applicatie. Daar zijn er meerdere van in de play store te vinden, maar LG levert deze app met een reden: bij de telefoon worden twee NFC tags geleverd op een sticker. Deze tags kan je programmeren met een profiel. Zodra je telefoon een van deze tags detecteert zal de telefoon in het betreffende profiel worden gezet. Standaard zijn dat "Car" en "Office". Als je de "Car" tag dus in de telefoonhouder in je auto plakt schakelt de telefoon automatisch over naar de automodus wanneer je de telefoon in de autohouder plaatst. Zoals gezegd zijn de tags programmeerbaar, dus je kan allerlei leuke toepassingen bedenken.

De tweede app is Smartshare. Met deze toepassing kan je je muziek, video's en foto's indexeren en naar je TV toesturen. Ik heb een DLNA capable TV, dus meteen maar even uitgeprobeerd. Smartshare kan omgaan met netwerkschijven, dus je media hoeven niet op je telefoon te staan. Ik heb mijn NAS ingesteld als medialocatie. Wanneer ik nu een film wil kijken hoef ik deze alleen maar met Smartshare te selecteren en te kiezen voor "Play to TV". Hoewel ik al eerder vergelijkbare apps heb geprobeert werkt deze echt super!

Quick memo is een app om snel vanuit het noticatiescherm een schermprint te kunnen maken en deze te voorzien van aantekeningen.

Gebruik
In het dagelijks gebruik werkt de telefoon zoals je verwacht. Bellen gaat probleemloos, met goed geluid. Connectivity is goed, ik lijk betere datavebindingen te hebben dan met mijn Nexus S (mer streepjes of hspa waar ik met de Nexus S op 3G zat).

De camera is niet van de beste kwaliteit maar voor een telefoon prima. Wel is de camera-app zoals vaak bij de standaard telefoonapps traag in gebruik. Scherpstellen duurt lang, dus om bewegende onderwerpen te fotograferen moet je erg goed timen.

Ook na enkele weken gebruik ben ik nog tevreden over de accuduur: bij redelijk intensief gebruik houdt de accu het met gemak de hele dag vol.

Over smaak valt niet te twisten, en veel reviews zijn negatief over het uiterlijk van de LG Optimus 4X. Ik vindt hem echter zeer mooi, zeker beter dan de Galaxy SIII met zijn ronde vormen.

In het gebruik is het een fijn toestel met goede respons, een mooi beeldscherm en het voelt degelijk aan. Eigenlijk is het enige minpuntje een paar van de aanpassingen die LG in Android heeft gedaan. Maar als die me teveel gaan irriteren ga ik wel over naar een custom rom :). Tenminste, als die beschikbaar komen voor dit toestel, want ik heb ze nog niet gevonden.

Update 21-2-2013
Inmiddels de standaard launcher vervangen door ADW LauncherEX, in mijn beleving een verademing. Niet meer zoeken naar apps in de drawer! En iets wat me pas opviel nadat ik deze launcher had geïnstalleerd: ondanks het grote scherm is de LG launcher beperkt tot de standaard 4x4 grid voor iconen op de desktop. Op dat formaat is 5x5 (of bij voorkeur eigen keuze) toch wel het minimum

Hierboven nog een aantal aanvullingen toegevoegd over camera, spraak en dataverbindingen

Update 23-4-2013: Jelly Bean
Na lang wachten kwam eindelijk de Jellby Bean update voor de 4X. Helaas ging het updaten allemaal niet zo soepel als gehoopt. Het begon natuurlijk allemaal al met de aankondiging van de update: in eerste instantie Q1 2013, later werd dat maart 2013. Nog steeds Q1, maar helaas was 31 maart nog geen update beschikbaar,
Iedere dag F5-en, en eindelijk 4 april bericht dat mijn telefoon een update haaeft gevonden! Met ook direct de eerste teleurstelling: geen OTA update, maar alleen te installeren via de LG updatetool op de PC.

Die dus maar gedowload en gestart. De tool herkent gelukkig mijn LG direct en gaat de update downloaden. Even laten breekt het klamme zweet me uit: mijn telefoon is net overgeschakeld naar het "updating, please wait" scherm als Windows een bluescreen (of wat daarvoor moet doorgaan met W8) geeft. Damn! Dat kan niet goed zijn tijdens een update. Gelukkig blijkt mijn telefoon niet gebrickt, na een reboot blijkt de update nog helemaal geen wijzigingen te hebben aangebracht.

De volgende poging geeft het zelfde resultaat. BSOD, met een melding over een USB device die rare dingen doet. Ik vermoed dat de LG USB driver niet helemaal lekker met W8 om gaat. Dan maar mijn oude W7 PC afstoffen, daar de software op installeren en opnieuw proberen. Dat gaat gelukkig wel goed. En het eerste positieve nieuws: hoewel de update warschuwt dat al je instellingen en bestanden verloren gaan blijkt dat niet het geval. Alles staat nog zoals het voor de update ook was.

Snel wat testjes en alles lijkt naar behoren te werken. Ik merk niet echt significante verschillen met de vorige versie: de launcher heeft nog steeds dezelfde issues waardoor ik ADW maar blijf gebruiken. Batery life lijkt het zelfde, hoewel ik van anderen hoor dat dit wel verbeterd is met JB. De belangrijkste verbeteringen zitten in de extraatjes die Google in JB heeft gestopt zoals Google Now (waar ik best wel een fan van ben geworden sinds deze mij voor aankomst op Schiphol al wees op de vertraging van mijn vlucht)

Kortom, lang verwacht maar een beetje een desillusie. Geen echte verbeteringen maar ook zeker geen verslechtering met deze update.

Dit is mijn eerste review, dus be gentle in de comments. Mochten er aanvullingen gewenst zijn, laat het weten

Heb jij ook een LG Optimus 4X HD Zwart?

Reviews door de redactie

Vind ik het nadeel van Android dat sommige fabrikanten daar hun eigen schil over heen gooien. Volgens mij is een schone Android, zoals de LG Nexus, veel beter. En dat van iemand die wel een mobiel, maar geen slimme telefoon heeft :)

Mooie review bijdeweg ;)
Nette review. Kun je nog iets toevoegen over de antenne's, bereik, spraakkwaliteit (sommige mensen bellen met hun gsm) en accu leven?
Zodra ik hem iets langer in gebruik heb zal ik de review updaten. Ik ben een van die mensen die weinig tot nooit belt met de gsm : ;)
Je negatieve punten mbt deze LG zijn deels te verhelpen met een andere launcher (apex, adw etc). Heb je dat al gedaan?
Snelheid? Fotokwaliteit?
Ben inmiddels inderdaad overgeschakeld op een andere launcher, ADW Launcher EX. M.i. een grote verbetering voor deze LG.
Nog even wat over de standaard launcher van LG. Ik heb hier dezelfde telefoon (LG Optimus 4X HD) en ik vind zelf de launcher van LG erg goed. Lekker uitgebreid en super vloeiend. Ik heb andere launchers geprobeerd, maar die waren allemaal niet zo fijn als de standaard launcher.

Nog even een tip voor het review: Je mist het kopje 'camera'.
Tsja, het blijft een kwestie van smaak. Dat is toch wel het mooie aan Android: bevalt iets niet, dan vervang je het gewoon door een iets anders, of het nou de launcher, de camera app of de sms client is :)

Ik heb in de review een stukje over de camera toegevoegd. Niet uitgebreid, want nog niet veel gebruikt.
Vandaag is de Jelly Bean 4.1 update uitgekomen!! Ik ben het nu aan het installeren op mijn LG 4X HD.

Zet er een stuk over in je review ;)
Is de accuduur veel slechter geworden na de update?
De accuduur is zeker niet slechter geworden, maar helaas ook niet verbeterd. Ik had wel verbetering verwacht n.a.v. alle JB berichten. Voor een smartphone vindt ik wel dat de LG het redelijk goed doet met z'n batterijduur (twee dagen bij gemiddeld gebruik)
Ik vind JB toch wel een verbetering op m'n X4.
Loopt overal vel vloeiender en sneller doorheen.

Hier heb ik hem gewoon in W8 met het LG tooltje geupdate, geen enkel probleem :)
Tevens is m'n LG nu terug in garantie wegens stof tussen de 2 schermen..
Het is een prima telefoon voor een prima prijs. De software lijkt qua functionaliteit en vormgeving op de schil van Samsung.

Verschillende launchers geprobeerd en ondertussen ook een rom van Cynogenmod (nightly) geinstalleerd. Toch maar weer terug naar de LG rom (JB) en eigenlijk bevalt die prima.

De contacts app en de phone app vind ik bijvoorbeeld handiger werken op de LG rom dan op de stock Android rom.

De problemen met application launcher kan ik ten dele onderschrijven. Het is soms lastig om apps te vinden.

Tijdens een trip naar een bergachtig gebied (woon in het buitenland) viel het op dat waar ik nog bereik had, een Samsung Note II en Sony Experia Z geen verbinding meer konden maken met het netwerk.

Ook de belkwaliteit is prima in orde. Iets wat ik toch belangrijker vind.

Klein minpunt vind de geluidskwaliteit via de koptelefoonaansluiting. Die klinkt net iets doffer en minder sprankelend dan mijn Nokia 700 Symbian telefoon.

Al en al zijn de minpunten te klein om er een groot probleem van te maken.
ik wil een telefoon kopen met een budget van max 300 euro, zou je mij deze telefoon nu nog aanraden?
Ik vind het zeker een aanrader, ik heb op dit moment alleen geen zicht op de andere toestellen in die prijsklasse.

Dit toestel kan zich meten met de Galaxy S3 die in ieder geval nog steeds een stuk duurder is