Sony Xperia tipo Zwart Review

Michae 28 januari 2013, 3.863 views

Sony Xperia tipo Zwart

Pluspunten

• Geluid van de handsfree speaker
  • touchscreen/scherm over alles
  • rubberen achterkant
  • stabiliteit van de software
  • ingebouwde opslagruimte/werkgeheugen
  • Xperia software
  • Batterijduur

Minpunten

• Camera heeft geen auto focus of flits
  • Xperia toetsenbord is onhandig
  • Media volume en beltoon volume zijn soms aan elkaar gekoppeld zonder dat dat duidelijk is.

Intro:

De Sony Xperia Tipo heb ik gekocht bij de media markt icm. een Sony headset (adviesprijs ¤100,-) samen voor 150 euro.

Voor de prijs krijg je aardig wat in huis.
De headset kan ik niet reviewen daar ik die heb weggeven als kerst cadeau.

Hiervoor heb ik een Htc Wildfire S gehad, een iets duurdere telefoon, maar zeker niet beter. Ik zal (veel) vergelijkingen met deze mobiel trekken.

Handzaamheid:

De Tipo lig fijn in de hand, de achterkant/batterijklep is van een rubberachtig materiaal wat goed beet pakt, niet glijd uit je handen of op je dashboard. De powerbutton zit een beetje diep, waardoor je goed moet zoeken en drukken, maar dat voorkomt ergernis, eerder dan dat er moeilijk aan te wennen is het zelfde geldt voor de volume knoppen hoewel deze wel duidelijker te voelen en vinden zijn.

Hardware/Scherm:

Het scherm heeft zeer goede helderheid, welke ik zelfs lager heb gezet. Contrast/kleuren zijn ook (erg-) goed te noemen voor de prijs die je voor het toestel betaald!
Het touchscreen is erg precies, wat soms lastig is tijdens momenten van beweging icm. bedienen; hij denkt niet lekker mee zoals bijv. een Apple product.
Het glas kras zeker niet snel, maar door mijn onzorgvuldigheid zijn er tóch krassen in gekomen, maar deze zijn bij gebruik amper te zijn, ze blijven helder en doorzichtig. Kijkhoeken zijn in ruimschoots in orde, geen extreem verlies van kleur, natuurlijk wel iets, en als je hem kantelt tijdens een film kijken bijv. dan merk je wel iets van polarisatie effecten, maar zeker verwaarloosbaar voor de prijs van de telefoon!

Hardware/Geluid

Het geluid uit de "oorspeaker" is niet luid, maar wel goed en helder, waardoor je niet zo veel volume mist. De muziek/handsfree/navigatie speaker is verbazingwekkend imho (iig in vergelijking met de Wildfire s) luid, duidelijk en bied een groot spectrum (relatief aan je verwachtingen ;) ). Tijdens het rijden op de navigatie, leg ik heb in de asbak waarop het geluid iets versterkt wordt, maar ook op het dashboard gelegd is het geluid duidelijk te horen en verstaan!.

Hardware/Camera

De camera daarentegen is erg op bezuinigd. De 3.2 MP komt niet tot zijn recht. Het contrast is slecht, donkere opnames zijn niet te zien en scherp stellen ho maar. Met autofocus zou de camera een voldoende kunnen krijgen. Daarom werkt een barcode scanner ook slecht tot soms niet. Ook is er geen flitser aanwezig. Reken ook op hooguit 1 foto per 1,5 seconden maken. Bij filmen is de geluidsopname goed te noemen, de framrate ook.

Hardware/Batterij &connectiviteit:

De telefoon blijft ook relatief koel bij intensief gebruik, batterij gaat een halve week mee bij normaal telefoneren en 3g gebruik, een dag bij navigatie gebruik.
Verder is de Gps ontvangst prima, op batterij alleen minder, in de oplader uitstekend. WiFi is ok, niet bijzonder, doet het gewoon. Bluetooth hetzelfde.
Bereik van 3g/hsdpa etc. is niks mis mee, bellen is ook optimaal te noemen

Gebruik:

Tijdens het gebruik, erger ik me wonder boven wonder NERGENS aan. Je merkt niet dat het een single core 800 soc is; alles loopt soepel, op commando en als je ff wat te veel vraagt dan wacht hij gewoon 3 seconden om vervolgens alles in een schappelijke tijd te resolven (zo heet dat geloof ik); stel, ik flits van angry birds snel naar mijn berichten terwijl angry birds nog aan het laden is, dan bevriest het beeld 3 seconden en je kan naar je berichten; Lijkt normaal, maar veel telefoons raken dan in de stress en lopen vast zoals mijn Wildfire s; er verschijnt dan snel een melding in beeld dat de htc is vast gelopen en het bureaublad op nieuw opstart...

Sofware en processor:

Het is en blijft een single core met 800mhz, maar door het relatief grote geheugen van 512 MB loopt alles heel soepel, zonder vastlopers etc. (heb letterlijk nog niet 1 keer gehad dat hij vast liep. (gebruik hem nu ruim 2 maanden)
De custom Xperia software doet het ook gewoon goed! Lekker duidelijk, mooi, overzichtelijk en snel. Social media integratie is ook verfijnd en eenvoudig. Hier heb ik vóór een grote update ff wat moeilijkheden mee gehad, maar na de update nergens meer een hapering gehad die ik niet kon verklaren (je wil 'm toch ff testen ;) .

Muziek:

Bij het luisteren van muziek, aangesloten op in-ear phones of stereo komt de tipo prima uit de verf, gewoon goed te noemen. Helaas kan je de equalizer niet echt uitschakelen, daarentegen is er wel een fijne button die je snel en makkelijk toegang geeft tot het verkrijgen van oa wiki info van huidige nummer/artiest, links voor het kopen via play now store, karaoke versies vinden op youtube(leuke gimmick!), normale video versie vinden op youtube, songteksten vinden via google, en evt. meer uitbreidingen zoeken op het internet.

Opmerkingen:

De voor-geïnstalleerde programma's zijn ook allemaal fijn, spraakherkenning werkt goed, alleen het xperia toetsenbord is wat onhandig klein en als je de functie inschakelt voor het snel inspreken van een tekst, dan verschijnt de knop daarvoor naast de spatie.... erg onhandig daar je er vaak op kan drukken zonder dat je dat wil! (zou bijv. alleen geactiveerd moeten worden door lang ingedrukt houden, maar dat is niet zo)

Erg prettig is overig de ingebouwde 2,5 gig opslagruimte, waarvan je effectief 2 gig kan gebruiken. Ik vind het persoonlijk ook wel stijlvol dat ze een halve gig extra hebben ingebouwd waardoor je écht 2gig kan gebruiken, ipv 1,5 zoals bij veel fabrikanten gebeurd.

Wat ik nog wél wil vermelden: Als je een game speelt en je zet het geluid uit, dan zet je ook gelijk je ringtone uit zonder dat dat duidelijk is voor de gebruiker. zodoende heb ik heel veel oproepen gemist!

Heb jij ook een Sony Xperia tipo Zwart?

Een schapelijke tijd? Haha Schappelijk kan ook hoor! O+
Nouja, een heel redelijke review toch? Heb zelf een wildfire s gehad, maar had die problemen niet. Misschien had je hem een reset moeten geven of dat te verhelpen?
Hahaha Dank voor de feedback, de fout is gecorrigeerd :)

Ook dank voor het compliment, het kost ff wat tijd ;)

De wildfire S heb ik inderdaad gereset waarop de problemen weg waren en/of verminderden.

Maar na een tijdje kwamen deze weer terug. De reden: het interne geheugen, Ram en flash, zijn beiden erg klein. Het gevolg is dan ook dat bij het vollopen (door bijv. Facebook,, whatsapp, apps, etc. De programma's die op de interne flash MOETEN staan, samen met de systeem software en Htc Sense software)het snel te veel wordt voor de Wildfire. Updates kan ik niet installeren, schakelen tussen apps en htc sense loopt slecht en het systeem loopt vaak vast omdat de cpu het geheugen te vaak opnieuw moet indelen ipv gewoon bij schrijven. En aangezien htc sense behoorlijk zwaar is voor een low budget mobiel, loopt hij binnen een maand na de reset weer te haperen en loopt hij erg vaak vast.

Waarom bij jou geen problemen en bij mij wel? Factoren als hoe intensief gebruik je de telefoon? En hoeveel apps zijn er geladen in het geheugen etc. Zijn dan de crux in de vergelijking. Ben iig blij dat jij die problemen niet hebt, want het is in de basis een goed mobieltje!!

(Maar deze vind ik fijner werken hahaha)

[Reactie gewijzigd door Michae op 28 januari 2013 14:55]

Te weinig geheugen had ik inderdaad ook last van, ben daarna naar een Htc Evo 3D gegaan en heb nu een One X, ook beide prima toestellen. Zegt de htc fan haha.

Ik had enkel de apps Facebook, Twitter, Instagram en Whatsapp op mijn telefoons staan, maar zelfs toen was het geheugen al weinig inderdaad.

Maar mooi dat hij goed werkt dan!
Prima review!

Alleen is mijn ervaring met het apparaat minder positief.
Misschien heeft iemand tips?

Gekocht met name wegens de compacte afmeting, maar van deze touch interface wordt ik nerveus. Het ziet geen verschil tussen een veeg (scroll) en een tik (selecteer), dus 'k ben continue aan het selecteren waar ik wil scrollen. Heel lastig als je een contact zoekt in de lijst.

Bovendien voelt'ie traag aan. Voorbeeld: als 'k in rustig tempo, met 1 vinger, de cijfertoetsen voor nummerinvoer aantik, mist'ie de helft van de aanslagen. Verschijnt er een knop dan reageert die vaak pas na een 1 of 2 seconden. De snelheid van de applicaties lijkt me in orde, maar de interface voelt schokkerig. Precies het omgekeerde van m'n vorige toestel, de X10 mini pro.

Zijn 't mijn lompe vingers? Ben ik teveel verwend met duurdere telefoons als de Samsung Ace 2 en de Nokia 620?