Acer P241W Grijs, Zwart Review

Nicklazzz 4 april 2008, laatste update op 4 april 2008, 6.608 views

Acer P241W Grijs, Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Full HD
  • 5ms
  • 3000:1 dynamic contrast

Minpunten

• Het handvat van de doos is erg fragiel wat ik al had gedacht , na het opstappen van de bus brak het af.
  • Als je bv een applicatie opent waar een witte achtergrond aanwezig is dan fluit lichtjes het scherm, bij een donkere is het minder/bijna niet.

Inleiding:

Na een lange tijd gebruik te hebben gemaakt van BenQ's namens de 17" series ( FP 767 v12/ FP71GX) ben ik maar eens gaan kijken voor wat groter. Een twee-tal weken geleden was ik op een lanparty en zag veel mensen met 20"/22"/24" en dacht dat is wel mooi dat wil ik ook wel. Nu ben ik veel gaan vergelijken qua merken en specificaties , Samsung had altijd al de voorkeur bij een volgende aankoop van een monitor maar vooral de acer's trokken men aandacht met de scherpe prijs en het strak design mede de specificaties. Dan ben ik na lange tijd af te wachten revieuws lezen enz... een acer p241wd X-serie gaan bestellen.

Bestellen en aankoop:

Het bestellen liep vlot even een telefoontje gepleegd naar alternate.be en het was geklaard , ik zou de monitor na een 3 à 5 dagen mogen komen ophalen. Nu na de 5de dag alternate te hebben gecontacteerd zei één van de medewerkers dat de bestelling rond de middag zou arriveren , echter had ik al een flauw vermoeden dat dit niet zo ging zijn. Rond sluitingstijd was hij er nog altijd niet , de volgende dag na een e-mail te hebben verstuurd kreeg ik een bericht terug met de melding dat ik de moniitor mocht komen ophalen.

prijs:

De prijs ligt hier in België iets hoger dan in Nederland wat natuurlijk normaal is met de 21% btw ipv 19% en dus heb ik er ¤349+¤40 pixelgarantie voor betaald.

Uitpakken:

Eerst en vooral had ik een vermoeden dat deze monitor al was gebruikt , na het openen werdt men vermoeden bevestigd. Nu als het allemaal naar behoren werkt dan vindt ik het opzicht geen probleem , dit hangt natuurlijk van de persoon in kwestie af. Het uitpakken verliep vlot alles zat mooi verpakt en het bevat :
-Een Acer p241wd
-boekje/cd/garantie bewijs
-een analoge kabel (vga)
-een digitale kabel (dvi)
-een stroomkabel
-en nog een kabel voor de stroom maar voor mee op de voeding aan te sluiten.

Installatie:

De installatie liep zeer vlot , 2 snoeren aansluiten en dat is het.

Pixeldefecten:

Er waren gelukkig geen pixel defecten aanwezig , maar mochten er zijn of mochten er nog komen ( wat normaal gezien niet gebeurt of het moest een zwakke pixel zijn) ik heb me voor 40¤ extra een pixelgarantie van één jaar erbij gekocht.( Pure geldklopperij )

In gebruik name:

Na het opstarten van de pc was alles inorde zoals het hoort, direct een schooter (Call of duty 4) opgestart en direct getest. Van ghosting of inputlag zie je niets.

FPS :
COD4 gemiddeld +60fps 1920x1200 alles op het hoogste
CS:S gemiddeld +160fps 1920x1200 alles op het hoogste

Film:

Even een filmpje opgezet en ik ben hier ook zeer tevreden over.

Kleurweergave:

Je hoort vaak dat mensen zeggen dat Tn-panels hun kleuren vanuit de boven/zijkant gezien er verschillend is t.o.v. de normale kleuren , dit valt bij dit scherm eigelijk zeer goed mee.

T.o.v. andere 24" modellen benk ik er haast zeker van dat zwart hier ook zwart is, enkel in een film is het meer met een witte schijn.

foto's:

• Intel Q6600
  • 4GB ocz Xtc
  • msi p35 combo
  • asus 8800GTS 512 G92
  • Windows XP

Heb jij ook een Acer P241W Grijs, Zwart?

@ direxess

Blacklight bleeding valt zeer goed mee , ik had het erger verwacht en de kleuren t.o.v. men BenQ's zijn stukken beter.

Het fluit geluid is vooral bij een felle oplichting bv: wit en omdat de monitor in de modus Graphics is ingesteld heb je het ietsjes meer dan bv: bij text of user mode. Echt storend kan je het niet noemen vooral als je pc iets of wat lawaai maakt dan merk je er bijna niets van.

[Reactie gewijzigd door Nicklazzz op 4 april 2008 16:36]

Klein foutje met de foto's :(
Uum, ik dacht even dat je een videokaart reviewde door het FPS stukje :P

Zou je foto's van het scherm in het donker kunnen maken? Het liefst met een gevarieerde achtergrond.
Kan je ook meer over de kleurweergave vertellen en of zwart ook zwart is?
Ik ben blij met je review omdat ik (ooit) een goed WUXGA scherm wil kopen. Ik wil eigenlijk niet meer zonder nu ik gewend ben aan mn WUXGA laptopscherm.

Zie je veel backlight bleeding (oneffen lichtverdeling bij een zwart beeld in een donkere kamer)? En wat vind je over het algemeen van de kleuren van het scherm?

In de negatieve eigenschappen noem je bovendien dat het scherm licht "fluit". Bedoel je dat het scherm een zachte hoge toon maakt? Stoort die toon je?
dat fluit geluid heb ik ook, maar ik hoor het alleen als ik achter mijn monitor sta, dus mij hoor je er niet over klagen. Voor de rest ben ik het met je eens.

Overigens: die extra stroomkabel is voor Engels grondgebied: het is een Engelse stekker.
Heeft dit scherm een Glossy laagje over het scherm?
@ YggY

Kheb contact opgenomen met alternate en mocht deze binnen brengen maar als jij het al hebt zal het wel een kinderziekte van acer zijn , ik stoor me er ook niet echt aan.

@ BlackWhizz

Nee :)
Kun je met dit scherm ook lagere resoluties schalen zodat ze toch scherp blijven?
Dus dat 800*600 op een kleiner deel van het scherm wordt weergegeven in plaats van uitgerekt naar 1920*1200?
@metalant,

Neen :)

[Reactie gewijzigd door Nicklazzz op 26 mei 2008 10:18]

Lijkt me een mooi product, maar kun je ook via het menu wisselen van input? Tussen VGA en DVI zegmaar?