Specificaties 110mm diameter met 19,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS9700 NT LED Review

H.Boss 4 april 2008, laatste update op 4 april 2008, 2.564 views

Zalman CNPS9700 NT LED

Pluspunten

• Koelt Super!
  • Mooi design
  • Aparte kleur led

Minpunten

• Kan duur uitvallen,omdat het er goedkopere koelers zijn met dezelfde koelprestaties.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste review op tweakers.net, dus verwacht niet alteveel. I'll do my best! haha.

Reden van Aanschaf:

Ik had hiervoor een Zalman CNPS7500-ALCU LED cpu cooler en die kon de cpu toch niet zo super coolen. Dus heb ik overwogen overtestappen naar een betere cooler, heb daarbij heel het internet afgezocht naar reviews, maar stuitte uiteindelijk toch op de Zalman CNPS9700 NT LED. Vooral om het design, uitstekende koelprestaties en modificatie.

Verpakking:

Het betreft bij de Zalman CNPS9700 NT LED een groene verpakking, er staat verder niet veel boeiends op. Daarnaast krijg je in de verpakking meegeleverd:

- De koeler(1 x fan erbij)
- Installatie instructies
- Schroefjes en bevestigings clips.
- Koelingvloeistof(Super Thermal Grease)

En dit geheel stevig en netjes ingepakt.

De koeler:

Om te beginnen met de specificaties:

-Gewicht: 764 gr
-Fan voltage: 12V
-Fan speed: 1250 - 2800 rpm
-Product opbouw: Alles is van koper, de vinnen, de geleiders en heatpipes.
-Fan control: PWM control/Auto restart
-Fan: 110 mm met groene led.
-Er zit een nvidia logo op de fan, omdat die door nvidia wordt aangeraden.
-Ondersteuning voor alle Intel sockets en Alle AMD sockets.

De installatie van de koeler verliep vlekkeloos. Ik had al een zalman dus had alleen de nieuwe koeler erop moeten schroeven, omdat de cpu brackets van de vorige hetzelfde waren. De koelingvloeistof die bijgeleverd werd heb ik niet gebruikt omdat ik koelingpasta toch fijner vind. Daarna de pc opgestart en doordat die PWM ondersteund is het mogelijk,althans bij mij, om doormiddel van Q-fan van Asus de fan te regelen. En dat gaat gemakkelijk, draait nu op 1800 rpm op de Ultra silent mode. De koeler zelf is redelijk groot en zwaar, maar vanaf een miditower moet het goed gaan. Bij een mini tower kan het allemaal wat te krap worden.

Prestaties:

Ik gebruik deze koeler icm een Q6600 op stocksnelheid. En daarbij moet ik zeggen dat ik 10 graden erop vooruitgegaan ben in Idle en 15 graden in load. Dus dat is een hele verbetering.

CNPS7500-ALCU LED(oude koeler)

Windows Vista Ultimate x64:
- 45 graden bij 1800 rpm(idle)

Crysis Benchmark(CPU):
-60 graden(load)

Zalman CNPS9700 NT LED:

Windows Vista Ultimate x64:
- 35 graden bij 1800rpm(idle)

Crysis Benchmark(CPU):
-45 graden(load)

Het is wel degelijk een grote vooruitgang zoals je zelf ziet hierboven. Daarnaast is de geluidsproductie op 1800rpm onhoorbaar. Maar als die richting de 2200rpm gaat dan wordt die wel wat luider, maar het blijft wel acceptabel.

Modificatie:

Hij wordt geleverd met een 110mm fan, die er al aan vast zit. Daarnaast is er de mogelijkheid om aan de andere kant nog een fan te bevestigen. Maar tot nu toe is er aan een fan meer dan genoeg. Vooral omdat ik een 250mm fan aan het zijpaneel heb die er op blaast dus ook de koelvinnen meekoelt.

Conclusie:

Ik ben er uiterst tevreden mee, vooral de koelprestaties zijn perfect te noemen in tegenstelling tot mijn vorige koeler. Ik heb voor deze prachtige koeler 69,95 euro neergeteld bij een lokale pc boer, al weet ik dat die via een dergelijke internetshop goedkoper zal zijn. Het was meer de luiheid haha. Voor diegene die echt waarde hechten aan goede cpu koeling+mooi design, dan is dit een pareltje om het zo maar even uittedrukken.

Hieronder zijn nog de fotos te bezichtigen van hoe het eruit ziet.

Mvg,

Mrjoker....

Heb jij ook een Zalman CNPS9700 NT LED?

Nette review, al heb ik hier en daar een andere mening ;)
Zelf heb ik deze koeler al meer dan een jaar, en ben redelijk onder de indruk van de koelprestatie zelf.
Over de fan ben ik niet zo te spreken: op z'n laagste stand (~1200RPM) is het de luidste component in m'n kast, luider dan m'n casefans (Antec Tri-cool en Scythe S-FLEX @ 800rpm), voeding (Corsair HX520W) en graka (MSI 8800GT OC, met imho, zeer stille koeler). Alle componenten zijn welliswaar gekozen voor stilte. @1800RPM stoor ik me er licht aan, en koelt ie m'n E8200 niet veel beter dan op de laagste stand, en @ ~2400RPM is het net een vliegtuig dat opstijgt :+ Dus draait ie nu op 1200RPM, maar moest ik hem voor een redelijk bedrag kunnen verkopen en een stillere kunnen kopen met vergelijkbare koelkracht zou ik het gelijk doen.

In je review zeg je dat er een tweede fan te bevestigen valt. Wat bedoel je er precies mee? Bedoel je dat er voldoende plaats aanwezig is om dit met wat creativiteit te doen, of dat er al iets voorzien is om dit te doen? Mss dat dit de gewone, blauwe LED versie onderscheidt van de nVidia versie ;)
Dankjewel! ;)

Nou het is inderdaad zo dat de koeler op zijn hoogste stand zoals jij zegt, op een opstijgende vliegmachine begint te lijken. Maar goed, zelfs onder heavy load hoor ik hem nog niet en koelt die goed. Het verschilt natuurlijk per persoon, wat hij/zij stil vindt.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat er aan overkant van de fan een zelfde inham zit, maar dan zonder fan en is er volgens de manuals die bijgeleverd zijn de mogelijkheid om nog een fan te bevestigen doormiddel van een speciale bracket.
Bedankt voor je antwoord :)

Ik heb zonet nog een review van de 9700 NT gelezen, en blijkbaar heeft die een iets betere (stillere) fan dan de 'gewone' 9700, alsook PWM 'automatische' fan-regeling (bij de niet NT is dit handmatig, d.m.v. de bijgeleverde Fan Mate 2, wat imho wel gemakkelijk is). Maar @ ~2800RPM zal ie volgens mij ook luid zijn :P

M.b.t. een tweede fan: ik heb zonet even de manual op de Zalman site doornomen en heb geen vermelding van monteermogelijkheden van een andere/tweede fan d.m.v. een speciale brackte. Mss heb ik iets over het hoofd gezien, kan altijd ;) Staat hier iets over in de Engelstalige manual, zoals die online te vinden is?
Ik heb ook een tijdje een CNPS9700 gedraaid, maar ik heb 'm weg gedaan, en graag ook.

Koelprestaties en uiterlijk zijn inderdaad zr goed in orde. Het enige echte grote nadeel aan deze koelers is het lawaai dat ze kunnen produceren. Terwijl je voor hetzelfde (en minder) geld koelers koopt die vele malen stiller zijn en qua koelprestaties in het geheel niet onder doen voor deze.

Imho is het veel belangrijker dat een koeler niet klinkt als een stofzuiger dan dat ie er mooier uit ziet. Maar smaken en wensen verschillen uiteraard.
Knappe review ;)

Nog n lay-out tipje: Een blanco lijn voor je kopjes is fijn, maar die blanco-lijnen tussen kopje en stukje tekst is nogal verwarrend, die zou ik weghalen.

Voor de rest kan ik enkel deze review be-amen. Heb zowel deze cooler (op een AMD X2 6000+) als z'n kleine broertje (de 9500NT op een X2 5600+) en dit zijn echt geweldig goeie coolers. Zalman heeft volgens mij de perfecte combinatie tussen design/koelcapaciteit/stilte weten te vinden. Ik vind het wel bizar dat je deze NT gebruikt op een Intel. Bij mijn weten waren de 9700/9500 NT's speciaal voor het AMD AM2-socket gemaakt (althans bij m'n 9500, die ik recentelijk kocht, zaten alleen bevestigingsdingen voor AM2). Ofwel heb je onmiddellijk de modbaarheid maar getest ;)

Die 69.95 is inderdaad aan de hoge kant. Ik heb 'em vorig jaar voor 51 gekocht bij BG-Computers (meen ik mij te herinneren). Voor die prijs is het echt een topcooler, maar die 70 zou ik er ook voor betaald hebben!

@3phemeral: Wanneer je hem hoger begint te draaien lijkt het inderdaad op een vliegtuig, maar ik vind 'em in z'n laagste stand echt wel stil en daarbij meer dan voldoende koelend. Als je nog stiller wil gaan heb je de Scythe-stuff enzo maar daarbij wordt het koperblok wel heeeeeel erg groot en ziet het er ook niet uit. Daarom dat ik zeg dat Zalman de ideale design/koelcapaciteit/stilte-combo te pakken heeft. Hij doet in alles meer dan voldoende zonder overdreven groot, lomp, zwaar of luid te zijn.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 4 april 2008 00:49]

Dankjewel! ;)

Thanks voor de tip! Dat zal ik onthouden en zo meenemen naar mijn volgende review.

Nou deze is zowel voor intel als amd sockets. Je krijgt ook 2 verschillende bevestigingsclipjes bijgeleverd. Een voor de AMD socket en een voor de Intel socket.

Ja inderdaad je krijgt wel waar voor je geld.
kan hij ook in een mobo tray????
voor coolermaster Wavemaster