Specificaties HTPC, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Epsilon EC-HTPC-1 Review

wvtoledo 24 januari 2013, 4.550 views

Epsilon EC-HTPC-1

Pluspunten

• Vormgeving past perfect bij Hifi componenenten.
  • Voldoende ruimte voor basiscomponenten HTPC
  • Externe kwaliteitsindruk meer dan uitstekend voor de prijs

Minpunten

• Overbodige knoppen front panel
  • Geen extra bay SSD
  • Enkel low profile grafische kaarten (alleen voor niet-APU gebruikers)
  • Kabeltje bende front panel
  • Geen manual

Recent deze Epsilon gekocht als HTPC kast voor in woonkamer.

Eisen:
- Estetisch verantwoord voor woonkamer (=subjectief natuurlijk)
- Hoogte beperkt (<110 mm)
- FF MB: m-atx

Gekozen boven verder identieke MS-Tech MC-1200 vanwege uitgesloten voeding. Teveel negatieve reviews overgelezen, dus keuze voor separate: Be-Quiet SFX Power 300W.

Bouwkwaliteit & afwerking:
Relatieve stevige kast. Frontpaneel erg netjes, met uitzondering van merk-tekentje. Passing voor SFX-voeding was wel wat krap. In achterpaneel kan een koelrooster uitgebroken worden voor een montagepaneel voor eventuele low profile uitbreidingskaarten. Deze montagepaneel steekt echter wat vreemd uit aan achterkant. De kabels vanaf het frontpaneel zijn rommelig. De Voedingsaftakstekkers (ATX) passend enkel met meer dan wenselijke kracht. Een USB 3 aansluiting in het frontpaneel was leuk geweest.

Inbouwmogelijkheden:
Voldoende voor een HTPC. Uitbreidingskaarten beperkt to low profile. Slechts plaats voor 1 HDD en 1 ODD. Gezien de opkomst van de SSD, mist hier een slot voor. De ruimte is er in principe wel.
In mijn geval totaal overbodig door AMD A10-5800, maar niet-APU gebruikers zijn wel sterk beperkt door de beperking tot low profile grafische kaarten

Koelingsmogelijkheden:
Voor m-ATX is er ruimte voor een 80 mm casefan, bij ITX-board voor een 120mm fan. Wat opvalt, is wanneer de 80mm casefan op drie(!) bevestigingspunten is gemonteerd, de opening is de bodem, de fan deels afdekt. Een creatieve ziel, kan ruimte vinden/maken voor een 2e 80mm als nodig. Gezien de positie (bodem), moet deze naar binnen blazen. Geen data beschikbaar van een loadtest.

Vormgeving:
Geborsteld alu frontpaneel. Plaatsing ODD open/close knop wat onpraktisch in combinatie met klepmechanisme. Bij geopende drive is knop nauwelijks bereikbaar..

Installatiegemak:
De horizontale positie van de kast is heerlijk om mee te werken. De ruimte tussen achterzijde ODD en voeding is wel wat beperkt. Catastrofaal is het totaal gebrek aan een handleiding. Niet zozeer voor de hardware, maar wel voor de kabeltjes van het frontpaneel.

Modbaarheid:
Beperkt; Met wat kluswerk, kan een 2e 80mm ge´nstalleerd worden.

Prijs:
Goede waar voor zijn geld

Heb jij ook een Epsilon EC-HTPC-1?

Dank voor de feedback, ik had de resolutie-foutmelding gemist bij het uploaden. Foto's toegevoegd.
Dat past echt perfect! Dit vult de review mooi aan! Danku!
Wat een mooie behuizing is dat!

Paar kleine opmerkingen:

Enkel low profile grafische kaarten (alleen voor intel gebruikers)

Dit geldt toch ook echt voor amd gebruikers die er nog een aparte grafische kaart bijsteken.
Volgens mij staat het beter als je enkel "Enkel low profile grafische kaarten" neerzet als minpunt.

En zou je een foto kunnen posten van binnenkant van de behuizing (het liefst compleet ge´nstalleerd met jou componenten)?

En hoe zit het met het geluid wat er uit de kast komt? Zijn er trillingen etc.

Erg nette gebruikers review!
Volgensmij is dat logo geplakt, zoals bij de mijne. Kan je hem zo verwijderen :)
Goeie review.

Ik zie dat jij hem ongeveer hetzelfde in een kast geplaatst hebt als ik.
Ik heb alleen last van dat de cpu temp rond de 70 graden wordt, ik maak alleen gebruik van de Shuriken koeler en geen andere fan.
Heb jij ook last van een hoge cpu temp?
Hee Pannenkoek,

Dank!
JA! Ik gebruik de stock koeler nog, maar zie inderdaad met regelmaat hoge temperaturen langskomen met zeer beperkte belasting. Ik overweeg dan ook een andere koeler. Evt de big shuriken. Heb jij de big of de normale? Ik krijg zelfs af en toe zwart scherm....
Het liefste zou ik naar waterkoeling gaan, de radiator kwtijraken dan wel een spannende..

De hoge temp staat voor mij los van de koeling in de kast, aangezien mijn processor dit beeld ook geeft kort na opstarten en ook met open kast
Hi

Ik gebruik deze Scythe Shuriken Rev. B CPU Cooler
Ik heb tot nu toe geen zwart scherm gehad. Welke programma gebruik jij om de cpu temp te monitoren, ik had eerst de asus software geinstalleerd, maar dat werd mij afgeraden door de winkel waar ik hem gekocht heb ik gebruik nu deze:

Ik heb de htpc nu al een geruime tijd aanstaan en tot heden is de temp niet boven de 63 graden gekomen wat mi al erg hoog is.

Ook is mij aangeraden om deze fan erbij tedoen mocht het problem zich voor blijven doen, omdat ie ook zeer stil is:
Noiseblocker M8-S1

[Reactie gewijzigd door Pannenkoek14 op 29 januari 2013 16:48]

Hey,

Ik heb interesse om deze behuizing aan te schaffen, maar ik vraag me af wat al die knopjes op de voorkant moeten betekenen en of je ze aan de praat hebt gekregen.
Hoi, ik heb dezelfde behuizing en voeding. Maakt de voeding bij ook zoveel herrie? Bij mij is het heel storend. Hij draait constand op vol vermogen.
Werkt een Logitech Harmony (650) ook op deze behuizing?
Dit zou ik inderdaad ook graag willen weten, zou wel een dealbreaker voor me zijn als dat niet het geval is