Logitech Gaming Keyboard G105 (Qwerty US) Review

3x3 24 januari 2013, laatste update op 24 januari 2013, 8.434 views

Logitech Gaming Keyboard G105 (Qwerty US)

Pluspunten

• Met de prijs van 33 euro goedkope instapper
  • logische indeling
  • 6 G-knoppen.
  • mogelijkheid om de windows-knop te deactiveren.
  • Blauwe verlichting
  • diepte toetsen

Minpunten

• beperkt aantal -game opties tov duurdere ToBo's
  • Driver van 60MB
  • Slechts 1 kleur verlichting
  • toetsenbord heeft geen USB of audio aansluitingen
  • Toetsenbord is relatief dik.
  • geen mechanisch toetsenbord.

Dit is een korte review van de Logitec G105
De G-105 is ontworpen als gaming ToBo.

Uiterlijke beschrijving
Het toetsenbord heeft een zwarte bovenkant, en een prachtig rode onderkant. Het heeft een volledige QWERTY indeling met numeriek gedeelte. Daarnaast heeft het TOBO 6 programmeerbare G-knoppen (x3 Profielen)

Het toetsenbord is blauw verlicht, je kan de licht op volledige halve of geen verlichting zetten. Heeft geen aparte multimedia knoppen. Deze mulitmedia functies zijn wel ondergebracht onder de F-n knoppen.
W-ASD knoppen voor gamen zijn speciaal grijs. En het toetsenbord is relatief hoog vergeleken niet-game toetsenborden.

prijs
De prijs is momenteel 33 euro. Laag voor deze instapper.

De bouwkwaliteit
Het toetsenbord voelt stevig aan. De licht rubberen touch op de toetsen voelt prettig, tevens is de USB kabel dik

Preciesie
De diepte vanaf wanneer de toetsen aanslaan is relatief diep. Dit heeft als nadeel dat typen niet op zijn snelst gaat. En dat vingers eerder vermoeid raken. Voor uren Typwerk zou ik dit bord niet activeren. Voor het gamen ondervind ik geen nadeel van de diepte van de toetsten. Het is fijn dat je meerdere toetsen tegelijkertijd kan indrukken zonder gosthing.

Functionaliteit
De functionaliteit is erg basis. Er ontbreken aparte media-knoppen. Hoewel play-doorspoelen-stop en geluidsopties wel via de Fn knoppen geregeld kunnen worden. Verder heeft dit toetsenbord geen extra USB aansluiting of audio aansluitingen.
ICM de software die je moet downloaden van de website kun je de G knoppen programmeren en het toetsenbord verder instellen.

De ergronomie
Persoonlijk vind ik het Toetsenbord een beetje te hoog, waardoor het niet prettig is voor het typen van grote lappen tekst. De toetsen zijn cylindrisch vorm gegeven dat betekend dat de zijkant van de toetsen iets hoger liggen dan het midden van de toets om je vingers comfortabel op te vangen.

Drivers
De Logitec driver is super. Stabiel, loopt niet vast. En biedt uitgebreide betrouwbare opties voor het toetsenbord. Wel is deze 60MB groot.

Heb jij ook een Logitech Gaming Keyboard G105 (Qwerty US)?

Een algemene beoordeling van 5 sterren met een heel scala aan minpunten kan ik alleen niet echt rijmen. De prijs kun je dan wel 5 sterren geven, maar omdat dan meteen ook als algemene beoordeling te geven vind ik iets te kort door de bocht. Het is een fatsoenlijk toetsenbord maar hoort niet thuis in het rijtje "beste toetsenborden ter wereld" en dan vind ik 5 sterren wat overdreven.
Je hebt gelijk het is zeker niet een van de beste toetsenborden van de wereld. Ik denk dat het net naar gelang je zoekt, erg kan concurreren met andere toetsenborden in de zelfde prijs categorie van onder de 50 euro.
Ik heb zelf dit toetsenbord en het is een geweldig toetsenbord en in vergelijking met andere toetsenborden met ongeveer dezelfde prijs heeft hij meer te bieden, dus rond de 30 euro is dit zeker een van de beste toetsenborden.
Hoe lang en hoe breed is dit toetsenbord?
Thx voor de review.

Alleen al om dat ik dit ToBo niet eerder zag!? ;)
Mijn grootste vraag;
Hoe stil typt dit beest? :)
Hij is zeker niet stil.
Hij geeft redelijk wat geluid doordat je diep moet indrukken maar als je aan het toetsenbord went ga je zachter typen, en bovendien weet je dan ingame of je de toets hebt ingedrukt :)
De Logitech G15 heeft een schuifknop om de WIndows toets uit te schakelen (voor tijdens het gamen). Zit zo'n functie ook op dit toetsenbord?
Ja als drukknop.
Volgens de specs heeft het tobo 6kro. Genoeg voor alle games die je samen met een muis speelt dus, maar voor iets waar je met 2 handen aan het toetsenbord zit (street fighter bijvoorbeeld) is het niet voldoende.

Verder heb je als voordeel 'diepe toetsen', de meeste mensen ervaren dit als een nadeel en je geeft zelf al aan dat dit voor typen niet ideaal is.(in jou woorden: Voor uren Typwerk zou ik dit bord niet activeren)

Verder kan ik je aanraden om even (bij de action/hema/aldi of waar ze die dingen tegenwoordig voor een paar cent verkopen) een gel polssteun uit te proberen met het oog op het hoge toetsenbord. Gaan je polsen wat langer van mee. Als 2e tip raad ik je dan ook aan de voetjes niet uit te schuiven. Die maken het wel handiger om het opschrift van je toetsen te lezen, maar ze maken je toetsenbord ook nog weer hoger.

Ook leuk om te vermelden trouwens is welke layout je gekregen hebt. Logitech heeft nogal eens de neiging om van die waardeloze grote entertoetsen te leveren.

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 13 december 2014 23:38]

Wat ik het meest irritante vind aan logitech gaming toetsenborden is de kleine opervlakte van de toetsen zelf. Het vierkantje aan de bovenkant van elke toets is significant kleiner dan bij andere toetsenborden waardoor ik met mijn grote fingers gewoon heel veel mis druk. Gek genoeg is dit iets wat bijna nooit naar voren komt in reviews en ik helaas heb moet ondervinden door hem gewoon te kopen. Zeker bij gamen wil je een groot oppervlak zodat je niet snel ernaast zit, zeker als je aan het rammen bent..