Jetway X38X2-EN-1GQ Review

frankknopers 3 april 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.006 views

Jetway X38X2-EN-1GQ

Pluspunten

• Snel
  • Redelijk stil
  • CrossfireX met drie of vier gpu's mogelijk
  • Complete featureset
  • Goede standaardkoeling

Minpunten

• In spellen die geen CF ondersteunen wordt de kaart maar half belast
  • Stroomverbruik op volle belasting

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Na ruim tien maanden met hetzelfde tweetal HD2900XT kaarten te hebben gewerkt werd het toch tijd voor iets nieuws. De performance van die Crossfire opstelling was nog steeds voldoende, maar het stroomverbruik van twee HD2900XT kaarten had toch wel zijn impact op onze energierekening. Hoewel ik deze niet zelf hoef te betalen, begon het toch een beetje te knagen met twee van die stroomslurpers in mijn PC.

Toen de HD3870 X2 eind januari op de markt kwam had ik al een bijzondere belangstelling voor de kaart, maar een investering van 400 euro (introductieprijs van die kaart) vond ik toch iets te veel voor een beetje stroombesparing en warmte/geluidsreductie in mijn PC. Dus ik bleef bij mijn twee HD2900XT's hangen in afwachting van nieuwe ontwikkelingen.

Deze ontwikkelingen kwamen er, want twee maanden na introductie was de prijs van de HD3870 X2 al gezakt van naar 300 euro, waarmee de upgrade al een stuk beter gerechtvaardigd kon worden. Dit samen met de release van de CrossfireX drivers maakte de nieuwe X2 kaart van AMD een stuk interessanter, want nu zou ik bij aanschaf van n HD3870 X2 nog steeds de mogelijkheid hebben om de prestaties verder op te krikken met triple- en quad-crossfire.

Uiteindelijk heb ik de kaart 2e hands van een medetweaker gekocht voor een mooi prijsje. Hoewel de kaart al twee maanden op de markt is lijkt het me toch goed om er een uitgebreide review over te schrijven, wat mensen kan helpen bij de keuze tussen een 9800GTX van nVidia of deze HD3870 X2, die elkaar qua prijs weinig ontlopen.

De HD3870 X2
Andere hoek

Eerste indruk
De HD3870 X2 is eigenlijk een hele compacte videokaart als je bedenkt dat er twee RV670 gpu's en 1GB aan geheugen op geplaatst is. De koeler van de HD3870 X2 volgt hetzelfde ontwerp als die van de HD2900XT: een fan aan het uiteinde van de kaart die koele lucht door een heatsink (in dit geval twee) heen blaast en de warme lucht direct aan de achterkant uit de PC blaast. De hele koelconstructie is opgebouwd uit verschillende onderdelen: de basisplaat koelt de geheugenchips, de PCI-E switch en de mosfets terwijl twee heatsinks de RV670 gpu's moeten koelen. De plastic kap die de hele videokaart bedekt is mooi ATI rood en zorgt voor een optimale luchtstroom langs de heatsinks.

Mijn HD3870 X2 videokaart is van Jetway en werd compleet geleverd met de volgende onderdelen:
  • Handleiding
  • DVI-HDMI adapter
  • 2x DVI-VGA adapter
  • Component videokabel
  • S-Video/composiet videokabel
  • 2x Molex naar PEG stroomkabel
  • Crossfire brug (flexibel)
Het grappige is dat ik al deze dingen niet nodig heb, maar het is fijn dat Jetway voor zo'n strakke prijs zo'n complete uitrusting bij de kaart kan doen.

De HD3870 X2 naast zijn oude R600 broeders, zelfde performance maar tweemaal zo zuinig en stil

De RV670 core
De HD3870 X2 is gebaseerd op twee RV670 gpu's die intern in Crossfire modus samenwerken. De RV670 gpu is in feite een doorontwikkeling van de R600, de high-end gpu die in mei 2007 werd geintroduceerd.

Beide gpu's hebben 320 stream processors, maar omdat de RV670 op een 55nm procd wordt gebakken en een kleinere geheugenbus heeft van 256-bit is de chip een stuk kleiner dan de R600. Hierdoor verbruikt de RV670 minder stroom en is hij goedkoper te produceren. Door de nieuwe chip hoger te klokken en door wat kleine tweaks door te voeren is de RV670 chip vaak zelfs ietsje sneller dan de oude R600.

Op de achterzijde is duidelijk te zien dat het om een tweekoppige videokaart gaat.

Featureset
De featureset van deze X2 videokaart is zeer goed. Om maar een paar technieken te noemen:

- DX10.1 (wordt nog niet gebruikt door games, maar het is het nieuwste wat je op dit moment kunt hebben en daardoor misschien handig voor de toekomst)
- Powerplay technologie (maakt de videokaart nog zuiniger door bij lage belasting de kloksnelheid en het voltage van de gpu's te verlagen)
- UVD (universal video decoder, neemt werk over van de processor als het gaat om het decoderen van (HD) videomateriaal. Naast het offloaden van de processor kan de UVD engine van de RV670 gpu ook het beeld verbeteren door ruisonderdrukking en deinterlacing)
- Quad-Crossfire (sinds de Catalyst 8.3 driver is het mogelijk om allerlei combinaties van RV670 videokaarten te maken, waardoor je ook twee HD3870 X2's aan elkaar kunt koppelen voor quad crossfire of een losse HD3870 kan toevoegen voor triple-crossfire)

Verder is de kaart voorzien van twee dual-link DVI aansluitingen waarmee er dus twee 30 inch monitoren aangestuurd kunnen worden. En van de DVI aansluitingen kan ook audio doorsturen als je de DVI-HDMI adapter erop aansluit. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee, maar het kan handig zijn als je de PC direct op een LCD-TV wilt aansluiten.

Tweemaal Dual-link DVI en een rooster voor de warme lucht. En DVI poort kan audio doorsturen naar de HDMI adapter.

Testopstelling
Om de videokaart te testen gebruik ik mijn primaire game PC. De specificaties zijn als volgt:

CPU: Intel C2D E6600 @3,00GHz
Geheugen: 4x1GB OCZ DDR2-800 CL5-5-5-15
Moederbord: Asus P5E (X38)
Videokaart: Jetway HD3870 X2 1GB(825 core, 1800 MHz mem)
Harde schijf: 2x WD Raptor 74GB in raid0
Voeding: Cooler Master Realpower M1000

Besturingssysteem: Windows Vista 64 bits SP1
Videokaart driver: Catalyst 8.3 WHQL

Tests (op 1680x1050 en 1920x1200, noAA en 4xAA):
1. 3DMark06 - #4 Deep Freeze
2. Crysis V1.2 - Harbour Assault
3. Call of Duty 4 - Training missie (SP)
4. Call of Juarez - DX10 benchmark

Toelichting: Voor COD4 heb ik de fps met fraps gemeten, bij Crysis heb ik voor elke setting de score van de 2e run genomen. Voor Call of Juarez is de shadow op 2048x2048 ingesteld. Verder stonden alle details op maximaal. Crysis is getest in 64bit mode in DX10 met medium en high detail. Bij 3DMark heb ik alleen de fps geregistreerd, omdat de totale 3DMark score meer zegt over je CPU dan over je GPU en dus nutteloos is als indicator voor de videokaart prestaties.

Resultaten:
Hieronder de resultaten in een grafiekje, daaronder de tabel met de exacte fps.

Als ik tijd heb voeg ik nog wel wat extra games toe aan deze benchmarkset. Ik heb de indruk dat in sommige gevallen de videokaart wordt beperkt door de E6600 processor, dus wellicht dat je met een E8400 meer frames uit de kaart kunt persen, zeker als je hem klokt naar 4+ GHz. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de performance, ook ben ik nog geen crossfire-gerelateerde problemen tegengekomen tijdens het gamen of benchmarken.

De X2 videokaart is een slag groter dan de HD2900XT.

Modbaarheid en koeling
De HD3870 X2 is eigenlijk nauwelijks modbaar, door het zeer geavanceerde ontwerp en de vele componenten op de kaart. Omdat beide RV670's op n PCB zitten is het wel mogelijk om er stikstofkoeling of waterkoeling op te zetten. Alternatieve luchtkoelers zijn er volgens mij nog niet, maar voor waterkoelblokken kun je al wel terecht bij diverse merken.

De noodzaak voor een alternatieve luchtkoeling is eigenlijk niet zo groot, want de geluidsproductie van de standaardkoeler valt heel erg mee. De RV670 cores worden idle 43 en 56 graden, onder volle belasting blijft de temperatuur onder de 80 graden.

Op het moment van schrijven is de HD3870 X2 ongeveer 300 euro, waarmee de kaart amper duurder is dan de onlangs geintroduceerde 9800GTX. Welke moet je dan kiezen? De 9800GTX is een single-gpu kaart en kan dus altijd optimaal presteren. Toch heeft deze X2 kaart van AMD veel meer potentie wanneer Crossfire wordt ondersteund, en dat is in bijna alle moderne games het geval.

Wanneer je al een SLI moederbord hebt is de 9800GTX misschien een betere keus, omdat twee van deze kaarten in SLI best goed schalen. In alle andere gevallen heb ik denk ik toch een HD3870 X2, omdat de 9800GTX niet veel meer is dan een overgeklokte 8800GTS 512.

De HD3870 X2 geinstalleerd in de PC. Er is nog ruimte voor een tweede :)

Heb jij ook een Jetway X38X2-EN-1GQ?

Reviews door de redactie

Zeer mooie review. Complimenten.
Volgende week krijg ik mijn spullen, waaronder 2 losse sapphire hd3870 kaarten, en een e8400.
De kaarten waren bij elkaar 298 euro. Aangezien de prijs hetzelfde is, zal ik proberen om een review te maken met dezelfde benchmarks. Misschien wel een leuk idee?!
Tuurlijk, al denk ik neit dat er veel verschil is. Probeer voor de lol maar eens de CPU flink over te klokken, ik ben benieuwd of dat verschil maakt.
Schitterende review. Vijf sterren is nog te weinig! ;)
citaat:

Klopt niet helemaal, alternatieve lucht koelers zijn er wel, bijv, 2x een zalman vf900cu ofzo kan er wel op ;)
Dat zou best wel eens kunnen passen, want bij Unika hebben ze ook twee van die waaierkoelers op deze kaart. Ik vraag me alleen af hoe je dan de pci-e switch wilt koelen, want daar is dan geen ruimte voor.
Ongelooflijk mooie en gedetaileerde review. je kunt er veel informatie uit halen en ik denk dat je zo ook wel een aantal mensen over de streep trek wat betreft HD3870X2 of 9800GTX.
Ik heb de kaart vanmiddag geinstalleerd en qua performance merk ik gewoon bijna geen verschil met de twee HD2900XT kaarten, en dat vind ik toch wel een compliment voor een kaart die zo ingenieus in elkaar zit en op zo'n klein PCB oppervlak twee gpu's huisvest. :)

Ik ga de komende tijd nog wel wat meer games testen, maar de eerste indruk is positief. Als de volgende Catalyst release nog wat dingen verbetert met triple/quad crossfire dan wil ik er wel een extra kaart (al dan niet X2) bij zetten.
Daar was ik al benieuwd naar hoe is de performance tov je 2x HD2900 XT. En kon je het dus toch niet laten ?

Of is het een review sample ? Je kunt met behulp van een extra HD3870 ook eens tri fire (tripod) testen. Dat schijnt in verhouding beter te schalen dan Quad CF en is goed te doen qua kosten.

En stroomverbruik onder volle belasting valt toch wel mee ? Die is net zo hoog als een HD2900 XT. Misschien ietsjes meer.
Performance is ongeveer gelijk aan twee losse HD2900XT's. De performance met AA enabled is iets beter voor mijn gevoel.

Als iemand mij een HD3870 wil uitlenen voor triple-CF tests dan sta ik daar natuurlijk voor open :P Het was ook mijn plan om er later nog extra videochips aan toe te voegen, maar daarvoor moeten de drivers eerst nog wel beter worden.

Het stroomverbruik noem ik als nadeel omdat deze kaart wordt gepositioneerd tegenover de 9800GTX van NV. Dat is een single-chip kaart die onder volle belasting veel minder stroom nodig heeft, terwijl de performanceverschillen in sommige pro-NV games vrij klein zijn.
He Frank, mooie review!

Nu nog even in mijn poeziealbum schrijven :D Veel plezier ermee :P

ps. Als ik jou kast van binnen zie, krijg ik spontaan zin om met de kniptang aan de gang te gaan :D:D

En die geluidskaart, waar komt die vandaan? *Kuch* stof *kuch*

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 3 april 2008 01:38]

Zelfs met een modulaire voeding ontkomt je er niet aan. :X
En die geluidskaart, waar komt die vandaan? *Kuch* stof *kuch*
Die heeft een ongelukje gehad met de waterkoeling en trekt nu veel stof aan. Is een audigy 2 ZS uit 2003.

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 3 april 2008 02:00]

lol ik zal je wel wat foto's laten zien hoe het wel moet ;)

:O hij ziet er nl uit als een geluidskaart van een jaar of 10 geleden

feedback is genoteerd ;)
Wel vreemd dat de kaart bij Crysis in 1920*1200 en geen AA/AF hoger scoort dan in 1680*1050 reso... Het scheelt wel niet veel, maar toch...

15 fps bij 1680*1050 en 4xaa... is niet goed speelbaar h...

Wel heel goede review! Hoed af! _/-\o_
Het benchmark programma neemt een relatief zware scene in het spel, bovendien gooit de motion blur roet in het eten. Normaal speel ik Crysis op medium 1920x1200 en dan trek ik er makkelijk 50-60 fps uit. De benchmark tool heeft motion blur wl altijd aan staan.

Volgens mij is er nog geen enkele videokaart die wl vloeiend met AA kan renderen, het is gewoon heel erg zwaar in de setting van Crysis waar heel veel vegetatie staat en veel HDR effecten aanwezig zijn.

Als je in de benchmarks kijkt naar de scores van Crysis op medium zou je toch wel heel sterk het vermoeden krijgen dat de processor de boel een beetje ophoudt.. ;)

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 3 april 2008 11:09]

Frank,

heb gisteren ook een jetway binnengehad... er stond op de doos dat de X2 een kloksnelheid had van 2x755mhz... maar dat klopt volgens mij niet want hij draait gewoon op 825... raar is dat... stond dat bij jou ook?
Ik heb neit op de doos gekeken, maar Rivatuner, ATI CCC en GPU-Z geven allemaal 825 aan als 3D speed. Niks aan de hand dus :)
De reviewer heet Frank :+
Nee Daan heeft m verkocht aan Frank.
En frank is volgens mij niet echt een overclocker :|

En had die V-mod op een X2 nut ? of heb je het over die 2900 XT's ? want ook die verbruiken nu al genoeg wordt na een mod alleen maar meer.