Specificaties 7" (1024x600), Android 4.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Yarvik TAB07-200 Xenta Zwart Review

Melvinvm 22 januari 2013, 8.325 views

Yarvik TAB07-200 Xenta Zwart

Pluspunten

• Ips scherm, helder, scherp, goede kijkhoeken
  • Licht en compact
  • Goedkoop
  • Veel aansluitingen
  • MicroSD slot
  • Snelle CPU en GPU
  • USB host werkt met toetsenbord (g510), muis(g700), usb sticks, usb hub

Minpunten

• ONTZETTEND slechte wifi, maximaal 10 meter bereik
  • 2.5 mm koptelefoon aansluiting (ipv 3.5m wordt een adaptor meegeleverd)
  • Slechte camera's
  • Standaard launcher afgesteld op 4:3 scherm (iconen en widgets lopen van het scherm)
  • Mini usb (ipv de nieuwe standaard micro usb)

De xenta 7ic is een prachtig, snel, compact apparaat maar de wifi problemen maken dit een tablet die te vaak offline is. Als je weinig gaat browsen met je tablet maar veel games speelt, boeken leest of films en series kijkt is dit een top ding!

Mijn situatie
Tablets zijn de toekomst als we Apple en Microsoft mogen geloven. Apple verkoopt ontzettend veel iPads en Microsoft gaat all-in op touchbediening met Windows 8. Dus ik moest er ook maar aan geloven. Het standaard 9.7/10 inch tablet is ideaal om op de bank te surfen maar daarvoor zou ik mijn tablet niet gebruiken. 7 inch is veel makkelijker mee te nemen en lijkt een mooie brug te zijn tussen mijn andere apparatuur. Er staan/liggen hier een pc, laptop en een smartphone. Dit was op zich het ideale mengsel van apparatuur: thuis de pc en telefoon en onderweg vervangt de laptop de pc. Maar zo’n laptop is groot, zwaar en de accu is nooit echt geweldig geweest.

Typen
Op de telefoon een mailtje typen dat is toch niet wat, maar om nou met een laptop te slepen voor die paar keer dat ik hem nodig heb dat is wel een beetje afzien. Mijn telefoon is zeer geschikt om korte berichtjes te schrijven of lange mailtjes te lezen. Typen op een 4,3” scherm gaat al snel vervelen en is onoverzichtelijk. Typen op een tablet gaat een stuk makkelijk dan een telefoon, is lichter dan een laptop en het is natuurlijk ook leuk om mee te doen aan de tabletgekte.

Keuze
De Yarvik Xenta 7” is een compacte tablet voor weinig geld met mooie specificaties. Voor slechts 155 euro krijg je een IPS scherm, dual core 1,6ghz cortex A9 met een quad core mali 400 gpu. Daarnaast nog allerlei aansluitingen zoals hdmi, usb host en een micro-sd slot.
De Asus Nexus 7 was toch wat aan de dure kant en heeft geen uitbreidbaar geheugen en hdmi. De extra snelheid en nog beter scherm hebben voor mij niet genoeg toegevoegde waarde om de meerprijs goed te praten.

Goedkoop == duurkoop?
Bij telefoons hoef ik niet na te denken, je koopt gewoon de beste die er is want je hebt hem altijd bij je. De tablet is eigenlijk alleen nodig om tekst in te voeren voor onderweg en mag dus niet teveel kosten maar moet wel een beetje rap/vloeiend werken. Er zijn genoeg verhalen te vinden over Yarvik’s en andere budgetmerken waarbij de gebruikservaring niet geheel vlekkenloos is maar met deze specs (met name snelle cpu en mooi scherm) zou dat wel snor moeten zitten. Bouwkwaliteit is ook nog wel eens een struikelblok. Het eerste exemplaar dat ik ontvangen heb rammelde dan ook bij het schudden, vermoedelijk de accu die los zat. Gelukkig kwam er snel een nieuw exemplaar dat wel stevig in elkaar zat. Helaas is de wifi daarbij om van te huilen, tussen 5 en 10 meter werd het signaal onbetrouwbaar.

Aansluitmogelijkheden
Genoeg!
Mini-HDMI
Mini-USB (slave en host (incl. adapter))
Audio aansluiting, 2.5mm (incl. adaptor 2.5>3.5mm)
Micro-SD slot (maximaal 64GB)
Laderaansluiting

Wifi, slecht(s) 10 meter!
Wifi 150n: alleen 2.4 GHz, slecht(s) 10m bereik.
Het eerste exemplaar is nooit meer dan 2 meter van het accesspoint verwijderd geweest en heb ik dan ook geen wifi problemen mee gehad. Het tweede exemplaar was betreurenswaardig slecht in wifi bereik. Zonde want de rest van het apparaat is geweldig. Na hem van het bureau afgehaald te hebben kwam ik erachter dat het signaal al gauw verdween. Volgens de wifi analyser app was het signaal 20dB zwaker dan op mijn Htc Sensation. Vanwege de slechte wifi zou ik vaak zonder internet zitten en daarom heb ik de tablet ingeruild. Misschien had ik wel weer pech maar na een beetje rondkijken op fora lijk ik niet de enige te zijn. Aangezien dit al de 2e xenta was heb ik niet weer een nieuwe gevraagd.

Prestaties
SNEL! Geen vertragingen gemerkt. Paar spelletjes gespeeld om te testen hoe soepel alles werkt. Rail rush, Subway surfers en trail extreme zagen er goed uit en liepen erg vlot.

Constructiekwaliteit
Vrij stevig. Je kan de behuizing lichtjes torderen maar in normaal gebruik zal je dit niet merken.

Werktijd op accu
Mijn eerste exemplaar was tevens vastgelopen met een half volle accu. Het duurde toen 6 uur voor de accu leeg was maar was toen zo ver leeg dat hij nergens meer op reageerde.

Het tweede exemplaar heb ik niet echt goed kunnen testen. Battery monitor en android zelf lieten grote sprongen in het batterijpercentage zien, dit zou beter kunnen worden als de accu een keer helemaal geladen en ontladen is. 5 uur browsen lijkt mij minimaal haalbaar.

Kwaliteit beeldscherm
Ontzettend mooi, zeker voor deze prijsklasse. Hoge resolutie, goede kijkhoeken, heldere verzadigde kleuren, kortom alle eigenschappen van ips. Het scherm reflecteerde wel sterker waardoor de helderheid wat hoger afgesteld moet worden. Er is geen omgevingslichtsensor dus de helderheid moet altijd handmatig ingesteld worden.

Draagbaarheid
Compact en licht, makkelijk vast te houden met 1 hand.

Heb jij ook een Yarvik TAB07-200 Xenta Zwart?

Ik heb hem ook een tijdje thuis gehad maar ik had ook een maandagochtendmodel.

Regelmatige crashes en de accu was binnen no time (< 100 min. gebruik) leeg. Na een uiteindelijke crash (grijs scherm, niet uit te zetten of te resetten) moest ik wachten tot de accu leeg was. Nadat hij opgeladen was deed hij het weer, maar toen kon hij niet meer opladen. Ik heb hem teruggebracht naar de mediamarkt en m'n geld terug gekregen.

De wifi verbinding was daarentegen top! Flink beter dan de meeste laptops en telefoons. Dus het lijkt mij dat het voor die van jou ook exemplarisch is. Dus in principe is het wel een goede tablet. Hij is idd erg snel en het scherm is simpelweg prachtig. Bouwkwaliteit lijkt me prima.

Het enige wat ik een serieus nadeel vond is dat hij niet wilde opladen via USB, heeft die van jou dat ook? En de 2,5" koptelefoonaansluiting slaat natuurlijk nergens op. De mini-usb aansluiting ipv micro usb kan ik wel mee leven, op de meeste plekken zijn nog wel mini-usb kabels te vinden. Maar hij wil er alleen niet mee opladen.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 23 januari 2013 14:30]

Beide exemplaren zijn een keer gecrashed waarbij ik moest wachten tot de accu leeg was. Daarna heb ik de laatste nog tot leven weten te wekken door hem een tijd aan de lader te leggen. Ik had ook het idee dat hij niet laadde via usb maar het schijnt dat wel meer tablets het niet aangeven als ze zo geladen worden.

Het had zo'n mooi ding kunnen zijn... Vanavond alsnog maar de Nexus 7 halen, dan maar voor 2 dubbeltjes op de eerste rij.
Binnen 2 weken na aankoop al weer spijt gekregen deze tablet gekocht te hebben.
Klachten: slechte connectie tussen adapter en connetor waardoor de tablet niet wilde opladen, frequent wegvallen van de Wifi verbinding en na installatie van applicaties wilden deze na 2 dagen niet meer opstarten.
Op advies van de helpdesk, moest ik het systeem maar resetten. Dit hielp aanvankelijk maar 2 dagen later wederom hetzelfde probleem., en de tablet moest weer gereset worden.
Weer de helpdesk benaderd en deze gaven nu aan om de tablet op te sturen naar de reparatie afdeling in Duistsland. Uiteindelijk de tablet voor reparatie opgestuurd welke ondertussen 2 maanden oud was met een voorgevoel dat deze waarschijnlijk niet terug zou keren!!!
Een maand later kreeg ik een mail met de mededelingvanuit Duistand dat de tablet was verzonden. Per mail maar even geinformeerd wanneer deze bij mij zal aankomen.
Na een maand wachten nog niets ontvangen en ook geen reactie op de mail. Dus maar een 2e mail gestuurd waar het tablet blijft. Ook hierop kwam geen antwoord .
Uiteindelijk via de site van Yarvik contact opgenomen m.b.v. het contact formulier.
Nu 3 mails en 2 maanden verder blijft het ook verdacht stil vanaf de zijde van Yarvik, dit ondanks dat ik een bevestigings bericht hen mogen ontvangen dat zij een aanvraag tot contact hebben ontvangen.

Ik kan helaas niet anders concluderen dat het apparaat op zich mij erg is tegengevallen, maar de afhandeling van klachten en het retourneren na herstel nog meer te wensen overlaat.

Een zeer slechte reclame voor deze fabrikant, inclusief de bereikbaarheid van de klantenservice.

[Reactie gewijzigd door FS touwhalsters op 15 mei 2014 13:49]

Ik heb dit weekend 2 apparaten gehad. De ene wilde niet meer aan nadat ik 'm aan de lader had gehangen en de 2e had een knipperend scherm.
Ik ben wel even klaar met Yarvik.