Aqua-Computer aquagraFX 8800 GT Review

Frank__B 1 april 2008, laatste update op 2 april 2008, 1.202 views

Aqua-Computer aquagraFX 8800 GT

Pluspunten

• Goede koeling;
  • Mooi uiterlijk;
  • Verschillende soorten koppelingen aan te sluiten, en dus modbaar;
  • Plat design, handig voor SLI.

Minpunten

• Prijs is wat hoog;
  • Geen koppelingen inbegrepen;
  • Geen koelpasta inbegrepen;
  • Handleiding in het Duits.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Allereerst: Een prachtkoeler. Het edelstaal met koper ziet er echt heel mooi uit.
Ik had deze koeler gekocht vanwege mijn ervaring met andere VGA koelers. Het genot van een fluisterstille PC ondanks je Crysis aan het spelen bent met een resolutie van 1680x1050, is echt onwijs. De huidige koeling was niet toereikend, aangezien het spel naa een tijdje spelen begon te haperen, en na een korte rust wel (even) weer normaal verder ging.

Daarom wilde ik mijn MSI 8800GT OC version graag ook stil en koel houden, en heb dus deze koeling aangeschaft. En dat is een klein minpuntje, want 79 euro is een hoop geld voor een VGA koeler. Er zijn ook maar erg weinig modellen voor de 8800GT op de markt. Misschien had ik beter een 8800GTS kunnen kopen met een bijbehorende waterkoeler, want die zijn veel goedkoper te krijgen.

Toen ik de koeler binnen kreeg viel mij al op dat hij erg dun van formaat was, wat een voordeel en een mogelijk nadeel met zich meebrengt. Het voordeel is dat je met een SLI opstelling niet met een groot log blok in de weg zit, dus 2x waterkoelen kan dus ook. Het mogelijke nadeel is dat de waterflow daardoor misschien erg beperkt is wat de koelprestaties kan verslechteren.

Het monteren viel niet echt mee. De bijgeleverde handleiding is alleen in het Duits, en zonder illustraties. De oude koeler verwijderen betekent 12 schroeven losmaken, en voorzichtig zijn met de koelpads, die heb je namelijk ook nog nodig. Daarna kon ik met mijn beste Duits opmaken dat er ook nog koelpasta nodig was, die (ook) niet was inbegrepen. Voorzichtig de koelpads op de juiste plekken van de kaart plakken, en de nieuwe koeler erop schroeven. Damn, weer die 12 schroeven...

Gelukkig paste hij wel redelijk. Alles leek op de goede plek te zitten, en met diverse componenten was rekening gehouden. Alleen lijkt het wel alsof hij niet helemaal recht erop zit door een obstakel. Alle schroefgaten vielen wel perfect door de print, dus dat was wel even goed voor het moraal. Anyway, zolang de GPU, geheugen en schakelelektronica maar goed contact hadden, en dat was gelukkig zo.

Nadat ik de verkeerde slangkoppelingen (ook niet inbegrepen) besteld en gemonteerd had, kon ik deze vervangen. Gelukkig had ik nog een Zalman ZM-WB3 CPU blok over, waar de goeie koppelingen aan zaten, en die maar gebruikt.

Nadat eindelijk alles aangesloten was, kon ik het zaakje gaan testen. Dat was wel spannend want het is toch zonde van je videokaart van ruim 200 euro als het niet zo goed bleek te werken. Godzijdank werkt mijn koeler naar behoren, en de waterflow lijkt aan het radertje te zien praktisch even snel te draaien als zonder VGA koeler.

Door mijn enthousiasme ben ik vergeten de temperatuur te meten voordat deze koeler er op zat, dus die weet ik helaas niet. Nu is mijn temperatuur idle ongeveer 40~48 graden. Na een tijdje flink gamen wordt de temperatuur 65 graden. Dus best wel warm nog steeds, maar dat kan ook komen omdat mijn CPU ook watergekoeld wordt, en in het zelfde systeem voor mijn VGA blok aangesloten is. De watertemperatuur is dus al voorverwarmd door mijn CPU.

Heb jij ook een Aqua-Computer aquagraFX 8800 GT?

die intake-fan zal je kabels vast goed koel houden :)
Maar wat heb je aan een mooi uiterlijk ? door dat je zo zorg vuldig je kabels hebt weg gewerkt zie je der toch niks van.

Ik snap wel dat me waterkoeling je airflow niet zo belangrijk is. maar dit lijkt me ook niet echt handig.

verder goede reviuw.

verder goede reviuw.
Jammer genoeg zijn er nog genoeg andere componten op het moederboard die ook wel de nodige koeling kunnen gebruiken, zeker bij waterkoeling. Want dan mis je namelijk die enorme fan die lucht over je processor heen blaast/trekt.
Dat betekend dus dat al die spannende heatpipes die over het MB lopen dus niet gekoeld worden evenals het geheugen.

Verder inderdaad trouwens een zeer mooie
Kortom je kabels netjes wegewerken heeft zeker wel voordelen bij waterkoeling, waarschijnlijk nog meer dan bij luchtkoeling. Daarnaast is het een klusje van 5 minuten en zeker als je regelmatig in je computer loopt te prutsen heb je daar enorm veel plezier van.

Verder trouwens inderdaad een prachtige waterkoeler, mooi design. Wat weegt het beestje eigenlijk?

Ik bent trouwens ook wel beniewd naar die witte kabel brij die dwars door de kast heen loopt en aan de achterzijde eruit gaat. Pomp aansturing ofzo?
Ja, het moederbord zelf (P5N-T deluxe) is afgeladen met koelribben en heatpipes. Daarom twijfelde ik ook hoe nadelig mijn waterkoeling daarvoor zou zijn. Er zit n low noise case fan vlak bij deze koelribben aan de achterkant (linksboven nog te zien) die constant aan staat. Ook de voeding zuigt nog wat weg. De mainboard temperature ligt ongeveer op 38 graden (bij flink gamen), dus evengoed niet verkeerd.

Bovendien wil ik nog niet gaan overklokken dus echt heel zwaar belast zal het mainboard ook niet worden. En het geheugen? Das gewoon el-cheapo valueram PC6400, dus ook niks speciaals. (hyperX was met 350 euro net even te duur...)

Kabels, tsja, daar begin ik niet echt meer aan. Heb het zaakje bij elkaar gebonden zodat het niet totale chaos was. De kast is een big-tower, dus ik zat ook met de lengte van sommige kabels, daarom kon ik het ook niet echt netjes maken. Bovendien staat de PC in een computerkast, dus er naar kijken heeft ook niet veel zin.

Die reserator 2? Weegt leeg 7 kilo. Valt best mee dus. Hij is ook niet zo groot als ik had verwacht, 37cm hoog, 44cm diep.

Die witte kabels zijn van mijn cardreader. Dat is echt een drama, om daar de goeie voor te vinden. Mijn cardreader heeft USB/Firwire/Audio/SATA/E-SATA. Er zit geen voeding op aangesloten (niet mogelijk), dus heb je al 2 usb kabels nodig om hem aan de praat te krijgen. Aangezien alles aan de achterkant van je PC doorgelust wordt (muv. SATA) krijg je vanzelf een berg kabels die kant op 8)7
Met deze tip (dat je twee USB poort nodig hebt om de cardreader aan de praat te krijgen) heb je waarschijnlijk mijn drama van een half jaar proberen opgelost.... Ik laat het je weten! Ik dacht, ik wil alleen een paar kaartjes lezen, geen firewire, audio, sata etc....
Gek genoeg scheelt het nog wel een paar graden als de intake fan aan staat. Komt waarschijnlijk ook omdat de PC in een kast staat. Voor de rest gebruik ik de case fans eigenlijk alleen in de zomer.
Mooie review, staan wat spelfoutjes in, zoals, de prijs is hoog of laag, en niet duur/goedkoop (bij negatieve eigenschappen) ;)

Verder ''Alle schroefgaten vielen wel perdect door de print, ''

Achja, we all make small mistakes he :P

Goede review verder!
Ok, veranderd! Ik had voor het insturen nog wat spelfoutjes gevonden, maar blijkbaar niet allemaal...