Seasonic G-series 650 watt Review

theike 23 januari 2013, 4.136 views

Seasonic G-series 650 watt

Pluspunten

• Stil
  • Energie zuiniger dan zijn voorganger

Minpunten

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Dit is geen uitgebreide review, alleen enkele bevindingen en niet al te nauwkeurige meetresultaten voor de efficiëntie
van de PSU te delen.

Reden
Toen ik enkele weken geleden in bed lag hoorde ik een rare hoge toon.
Het bleek afkomstig van mijn PSU in de computer immers, toen ik de schakelaar achterop de
voeding omzetten was het weg. Eerder was me al opgevallen dat de computer onder load
rare geluiden begon te maken; tikjes en rare hoge tonen. Erg vervelend in ieder geval.
Dat is de reden dat ik de König voeding heb vervangen, in dit geval voor de Seasonic G650.

Waarom een van Seasonic en waarom de G650?
Heel kort;
- G650 (en vele andere) vallen in de budget range.
- Merk met een goede reputatie.
- Modulaire voeding.
- CPU kabels die lang genoeg zijn om de via kabel-management in de Fractal Design Define
R4 achter het moederbord langs te kunnen leiden.

Er zijn vast alternatieve te verkrijgen maar in mijn wereldje klopte het.

Enkele niet super nauwkeurige meetresultaten gemeten met een hobby energie meter aangekocht bij van de lokale bouw,
zou een die je in het stopcontact steekt en die het verbruik aangeeft.

König 550W
Idle 130W
DOTA 2 320W
Geluid 0

Seasonic G650W
Idle 112W
DOTA 2 280W
Geluid ++ idle/load (Videokaart fans produceren meeste geluid van de computer)

Wat opviel tijdens de installatie
Het aansluiten van de CPU kabel was lastig. De kabel is vanaf de behuizing tot aan het uiteinde van de stekker, 55.3cm lang.
Mede door de hoge kwaliteit van het gebruikte materiaal, zijn de kabels ontzettend stug en daardoor boven in de Define R4 moeilijk te plaatsen (met mijn grote handen..).
Maar heb je dus een moederbord waarvan de CPU voeding aansluitingen bovenaan het moederbord zitten zoals de bij de M5A97-PRO, en heb je een Define R4, dan is het dus NET haalbaar.

De Seasonic G650 is voor mij ten opzichte van de vorige PSU de aankoop meer dan waard. Het geluidsniveau wat de computer produceert is afgenomen, dat wil zeggen het geluidsniveau van de ventilator zowel idle als onder load. De computer verbruikt sinds het plaatsen, aan het stopcontact aanzienlijk minder stroom, dit herleid ik naar de efficiëntie van de PSU.

Heb jij ook een Seasonic G-series 650 watt?

Thx, Dit is/kan wel nuttig zijn ;)
Dit is zeker een nuttige review.
Ik ben bezig met mijn eigen PC en heb ook een R4.

Ik zit dan wel naar de 550w te kijken en vraag me af of andere PSU's wel langere kabels hebben.
Die zijn er zeer zeker.
De prijsvergelijk mogelijkheid op hardware.info geeft de lengte van de diverse kabels weer.
http://nl.hardware.info/v...9308-119313-130361-130362 Bijvoorbeeld.
Vraag je over het kabel issue. Ik zit ook aan deze voeding te denken voor in de R4 met een z77 moederbord waarbij de CPU voeding bovenin zit. Was de kabel zo kort dat je hem niet meer achter de backplate kwijt kon en of kon je hem wel gewoon netjes via de kabel management gaten routen?
Hallo IceLawlz, ik kon hem via de kabel management gaten routen, ja maar het houd niet veel over. Het verwijderen van de tiewrap die de moederbord, GPU, en CPU voedingskabels bij elkaar houden waar die net uit de voeding komen geeft waarschijnlijk (iets) meer ruimte.
Thx, goed om te weten.
Zeker goed om te weten. De 550w komt dinsdag binnen en heb een R4 met een Z77 moederbord. Wilde graag een Seasonic door de goede naam. Ik schrijf zelf een korte review als het er allemaal in zit :D
Vandaag deze voeding in mijn setup geinstalleerd als vervanging voor een oudere PSU:
Antec Performance One P280
MSI Z77A GD65

De kabels voor moederbord en CPU pasten maar net inderdaad. Ik moest de voeding zelfs weer losschroeven om de kabels fatsoenlijk in te pluggen. Maar cablemanagement lukte wat dat betreft nog net.

De bijgeleverde modulaire kabels waren stuk voor stuk te krap bemeten, ik moest dvd speler en enkele harddisks verplaatsen. De langste molex kabel is veel te kort en loopt nu noodgedwongen dwars door de case, net als de kabel voor de dvd speler.

Bij mijn vorige niet modulaire voeding waren alle kabels lang genoeg om via de daarvoor bedoelde backplate te geleiden. Voor cable management in grote kasten is deze Seasonic voeding uitermate teleurstellend.

Gelukkig kocht ik de voeding met name voor de volgens de reviews zeer goede kwaliteit, energiezuinigheid en de budget prijs. ;)
Ja prima voeding hoor, draait bij mij als een zonnetje sinds maart 2013. Toen was de voeding echt nog 145 euro zie ik nu, dus je hebt nu een mooie prijs :-) Kabels zijn aan de korte kant.