LG Nexus 4 8GB Zwart Review

DanielsWrath 13 februari 2013, 2.081 views

LG Nexus 4 8GB Zwart

Pluspunten

• geen fysieke knoppen op de voorkant
  • zeer strak design
  • zeer snelle processor en grafische chip
  • Android 4.2.1
  • scherp beeld, mooie kleurweergave
  • dual band ondersteuning
  • bijna geen onverwijderbare apps
  • Gesture Typing

Minpunten

• Achterkant niet krasbestendig
  • Accu houdt het niet lang vol bij het spelen van games of andere zwaardere applicaties
  • camera niet geweldig bij weinig licht
  • geen 4G (heb het zelf niet nodig)
  • geen SD lezer
  • geen USB OTG

(Deze review is hetzelfde als mijn review bij het 16GB model van de Nexus 4. De review is op beide modellen toepasbaar)

Ik was eind 2012 echt toe aan een nieuwe mobiel, nadat mijn iPod 3G kuren begon te vertonen en ik mijn Samsung galaxy txt ook wel zat was. Ik kwam erachter dat de Nexus 4 aangekondigd was en ik was vastberaden deze te kopen. Na twee maanden wachten op mijn telefoon, nadat ik hem besteld had bij de mediamarkt in Duitsland, heb ik hem nu eindelijk in huis. Ik heb er inmiddels ongeveer twee weken mee gewerkt, ik zal een zo uitgebreid mogelijke review over mijn bevindingen schrijven.

Hardware

De Nexus 4 heeft vrij indrukwekkende hardware aan boord. Zo beschikt het over een 4,7 inch IPS paneel met een resolutie van 1280 bij 768 pixels, 2 GB geheugen en een Qualcomm Snapdragon S4 Pro processor. Het apparaat beschikt over twee camera’s, een 1,3 Megapixel front- en een 8 Megapixel back facing camera. Ook beschikt het over WIFI 802,11 a/b/g/n, Bluetooth 4.0, NFC, HSPA+, HDMI SlimPort en de mogelijkheid om draadloos op te laden.

Nadelen van de hardware zijn vooral de zeer beperkte opslagcapaciteit (er zijn 8 en 16GB versies beschikbaar, het geheugen is niet uit te breiden), het ontbreken van LTE en het ontbreken van USB on the go. Zelf ben ik erachter gekomen dat ik de eerste twee punten niet als zeer nadelig zie. Ik heb nog geen behoefte aan 4G en ik vind 16GB geheugen voldoende. Veel 720p films zal je niet op kunnen slaan op de telefoon, hierom wou ik graag af en toe een USB stick met films aansluiten door middel van USB OTG, maar dit bleek niet mogelijk. Wellicht komt er een software update, waarna dit wel kan, maar ik verwacht het niet.

Uiterlijk

De Nexus 4 ziet er van de voorkant bijna hetzelfde eruit als de galaxy nexus van 2011. Er zijn geen fysieke knoppen geplaatst op de telefoon aan de voorkant waardoor het er erg strak uitziet. Alleen als je de telefoon aan doet zijn er virtuele knoppen zichtbaar onderaan het scherm. Ik vind dit zelf erg prettig en een stuk mooier dan fysieke knoppen. Het is nu ook onmogelijk dat een knop het begeeft, wat twee keer bij mijn iPod gebeurd was. Verder is er een led lampje geplaatst onder het scherm en twee sensoren, de speaker grill en een camera met 1,3 megapixel aan de bovenkant. Het led lampje is vrij uniek, het lijkt of er een soort filter voor het ledje is geplaatst waardoor een soort patroon zichtbaar wordt.

De rest van de telefoon is wel anders vormgegeven. De achterkant is bijvoorbeeld gemaakt van glas. Hieronder zit een laag met een patroon, dat alleen zichtbaar wordt door een juiste invalshoek van licht. Het ziet er allemaal erg fraai uit. Ik ben er alleen wel achter gekomen dat de achterkant niet krasbestendig is. Ik heb al een paar oppervlakkige en één iets diepere kras op de achterkant van mijn telefoon. Ook de glaslaag aan de voorkant van het apparaat is niet totaal krasbestendig. Er kunnen vrij gemakkelijk oppervlakkige krasjes ontstaan, ze zijn niet heel storend, maar het is wel jammer. Ik had toch meer verwacht van Gorilla Glass 2. Hierom het aan te raden een hoesje bij de telefoon te kopen, in Nederland is er echter nog niet veel keus, dus zou het kunnen dat je moet uitwijken naar buitenlandse sites. Verder is op de achterkant ook de speaker geplaatst, wat ook niet echt ideaal is. Bij het kijken van een film is het erg onpraktisch, omdat het geluid niet op je af komt. Om het goed te kunnen horen zal je je hand achter de speaker moeten houden om te zorgen dat het geluid toch nog op je af komt. Op de achterkant is tenslotte ook nog de 8 Megapixel camera en led-flits te vinden.

Aan de rechter zijkant vinden we alleen de aan/uit knop, deze moet altijd gebruikt worden om het apparaat in te schakelen, omdat er geen andere knoppen zijn die dit werk kunnen verrichten. De knop is op zich redelijk geplaatst, vaak kan je er gewoon goed bij. Aan de linker zijkant vinden we de volume knoppen en de SIM kaart slot. Deze moet je openen met een meegeleverde pin. Aan de bovenkant is de 3,5 mm jack plug geplaatst en aan de onderkant de micro USB poort en de microfoon.

Bereik

Ik heb de afgelopen weken gekeken hoe goed mijn bereik was. Dit was redelijk. Ik woon in het oosten van het land (noord Overijssel) en heb vrijwel altijd ongeveer 4 van de 5 streepjes via Tele2 (het netwerk van T-Mobile). Als je de telefoon vasthoudt gaan hier vaak 2 vanaf. Als je de telefoon met twee handen vasthoudt kan het echter wel rap gaan. Regelmatig geeft de telefoon 1 tot nul streepjes weer, ik heb dan echter nog wel bereik.

Accuduur

De accu is toch wel een van de grootste minpunten van dit apparaat, ook als je andere sites mag geloven op het internet. Het is zeker niet dramatisch. Ik kan zeker wel 12 tot 17 uur met de batterij doen op een doordeweekse dag. In het weekend gebruik ik mijn telefoon echter vaker en gaat deze dan ook minder lang mee. Toch red ik de 12 uur zeker wel. Het enige probleem kan zijn dat bepaalde applicaties zeer veel stroom verbruiken. Zo kan een paar minuten need for speed de batterij al met 5% doen verlagen. Ook heb ik problemen ondervonden met de maps en de buienradar app. De maps app wordt gebruikt door Google Now en dit gebruikt best veel energie. De buienradar app blijft vaak aan staan nadat je hem geopend hebt, waarna de app veel van je telefoon vraagt. Je kan dit probleem vaak zelf wel oplossen door een energiebesparende app te installeren of Google Now uit te schakelen als je dit toch niet gebruikt.

Scherm

Het scherm van de Nexus is zeer goed. Door het IPS paneel heb je een zeer brede kijkhoek, zonder dat de kleuren veranderen. Ook kan het scherm vrij helder zijn als je het op maximaal zet. Verder valt er ook niets te klagen over de resolutie van het scherm, met 320 ppi zijn pixels niet te zien.

Software

Als je een Nexus koopt, doe je dit ook voor de software. Als Nexus bezitter heb je namelijk als eerste toegang tot alle updates van Google. Dit is niet anders met de Nexus 4. De telefoon wordt standaard geleverd met android 4.2 Jelly Bean, maar als je hem aanzet thuis is hij direct te updaten naar versie 4.2.1. Daarnaast is deze versie van Android helemaal ‘clean’, er is niets aan toegevoegd.
Eerst kijk ik naar de nieuwe functies van de nieuwste Android versie. Hieronder vallen:
  • Photo Sphere (een toepassing waarmee je Google Streetview achtige foto’s kan maken)
  • Gesture typing (een swype variant)
  • Share to HD (deel je Android scherm met een HD apparaat)
  • vernieuwde Google Now
  • Daydream (customizable lockscreen)
  • Quick Settings (in het notificatie scherm)
  • Multi-user support (werkt alleen op tablets)
Niet elke feature is even handig. Zo heb ik de Photo Sphere toepassing meerdere malen getest, maar ik kreeg zelden een goed resultaat. Ook vind ik de daydream functie niet overweldigend, het is leuk, maar ik gebruik het eigenlijk zelden. Ik kan met dezelfde swype beweging even de telefoon unlocken en op het icoontje tikken. Wel vind ik het Gesture Typing echt geweldig, het gaat stukken sneller dan regulier typen en hij herkent de woorden meestal direct. De toevoeging van Quick Settings is ook zeer welkom, dit hadden veel andere bedrijven (zoals Samsung) al in hun schil om Android toegevoegd, maar de reguliere versie miste het nog. De verbeterde Google Now is leuk, maar eigenlijk is Google Now gewoon onbruikbaar als je niet in Amerika of Engeland woont. Het praat niet terug en voert gewoon je zoekopdracht in op Google. Ook is de stemherkenning niet je van het. Vaak worden woorden verkeerd verstaan en wordt naar de verkeerde dingen gezocht.

Nu over naar het uiterlijk van de Android versie. De interface heeft een hele schone look. Het ziet er niet heel druk uit en er wordt veel gebruik gemaakt van wit in Google’s meegeleverde apps. Een voorbeeld is de standaard berichten applicatie, die zeer mooi ontworpen is. Zeer overzichtelijk en heel strak. Jammer is wel dat veel app ontwikkelaars de nieuwe richtlijnen van Google nog niet volgen en dat je daarom deze mooie look maar bij een aantal apps hebt. Je zult niet heel veel verschil zien tussen deze interface en de standaard 4.1 interface. Als je echter een Android versie met een custom schil gewend bent, zal je wel veel verschillen zien.

Camera’s

Ik heb de camera’s al even genoemd in het begin. Het gaat dus om een camera van 8 Megapixel aan de achterkant en een van 1,3 aan de voorkant. Om maar bij de front facing camera te beginnen, deze is niet geweldig. Er is veel sprake van kleurruis, helemaal in situaties met weinig licht. De vraag is echter hoe erg je dit vindt, aangezien de meeste mensen deze camera toch zelden gebruiken. Voor af en toe gebruik voor videochats volstaat de camera. De camera aan de achterzijde presteert gelukkig beter, maar het is zeker niet de beste camera die je in een telefoon kan vinden. Overdag bij veel omgevingslicht maakt de camera goede foto’s, maar als het donkerder wordt zijn de foto’s zeer korrelig. Er is dan veel sprake van kleurruis. Bij het gebruik van de flits kan dit soms enigszins tegengegaan worden, alleen treedt dan een nieuw probleem op. De flits kan iets makkelijk overbelichten, waardoor de foto’s niet echt natuurlijk gekleurd zijn. Filmpjes zijn ook redelijk te maken met de telefoon, maar om dit mooi te laten lijken is ook redelijk wat omgevingslicht vereist.

Hieronder staan drie foto's die ik heb genomen. De eerste buiten met zon, de tweede binnen met lampen aan en met flits en de derde binnen onder dezelfde omstandigheden als de tweede, maar nu zonder flits. Te zien is dat de foto buiten goed is gelukt, de tweede ziet er nog redelijk uit, maar helaas is hier al veel meer kleurruis te zien. Op de derde foto is duidelijk veel kleurruis aanwezig, daarnaast is het allemaal ook een beetje onderbelicht. Ik heb een aantal foto's moeten maken met flits voordat het er goed uitzag. Vaak krijg je namelijk een vage waas.

We zijn nu bij misschien wel het belangrijkste punt van deze telefoon aangekomen, namelijk de prijs. De reden dat de telefoon zeer gewild is en ik hem gekocht heb is de zeer lage prijs. Als je de telefoon in de Google Playstore kan kopen (o.a. in Duitsland, Engeland, de VS, Frankrijk en Canada) kost de telefoon (exclusief verzendkosten) slechts 350 euro. Dit is ongeveer 120 euro goedkoper dan de Galaxy SIII en de telefoon is vergelijkbaar qua specificaties. De telefoon is echter zeer moeilijk verkrijgbaar via Google’s site en je hebt een adres nodig in het land van de Store, het kan dus zijn dat je naar de winkel voor de telefoon moet. Het is dan mogelijk om de telefoon voor 395 euro te kopen bij de saturn of de mediamarkt in Duitsland. Ook is de Nexus sinds kort verkrijgbaar bij Belsimpel.nl. Hier kost de telefoon wel veel meer, 525 euro.

Al met al vind ik de Nexus 4 een hele goede high-end smartphone. De telefoon heeft een paar kleine minpuntjes, maar deze mogen de pret zeker niet bederven. De prijs-kwaliteit verhouding is bijna ongekend en daarom raad ik iedereen aan om deze telefoon te kopen als je hier toe instaat bent. Deze verhouding ligt echter alleen zo hoog als je de telefoon bij de Play store of bij de Mediamarkt/Saturn haalt, want ik vind de 525 euro die je in Nederland moet betalen toch wel aan de hoge kant. Sterker nog, ik zou deze telefoon niet hebben gekocht als hij zo duur was. In dat geval zou ik je aanraden te kijken naar de Samsung SIII of te wachten op de nieuwe smartphones van 2013.

Tot slot

Graag hoor ik want jullie vinden van deze review en ontvang ik opbouwende kritiek. Als je nog iets mist, dan hoor ik dit ook graag en zal ik het proberen toe te voegen.

Update 13-02-13: Foto's toegevoegd camera Nexus en afbeeldingen van Android OS

Heb jij ook een LG Nexus 4 8GB Zwart?