Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40EH5300W Zwart Review

bartheijt 22 januari 2013, 7.552 views

Samsung UE40EH5300W Zwart

Pluspunten

• Goede zwartwaarden voor een LCD
  • Kleurweergave goed
  • Gunstig geprijsd
  • dunne randjes om het beeld
  • weinig lag voor gamen

Minpunten

• Perpendiculaire aansluitingen vormen een probleem met plat ophangen
  • De tv kan niet gedraaid worden op de voet.
  • Kijkhoeken zijn wat minder breed dan IPS panelen.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Beste Mede-Tweakers,

Ik ben nu, op het moment van schrijven, twee weken in het bezit van de Samsung 40EH5300W. Ik wil graag een toelichting geven bij de sterren die ik heb toegekend aan dit product. Ik ga hierbij dus niet extreem diep in op bepaalde punten omdat ik 1, niet de juiste meet apperatuur heb om bijvoorbeeld zwartwaarden en contrast te meten, 2 deze uitgebreide rieviews elders te vinden zijn. Toch wil ik mijn algemene indruk met jullie delen.

Mijn vorige tv, ook een Samsung (LE37A656) hield er mee op, ik stond voor een dilemma. Of het 5 jaar oude toestel laten repareren, of een nieuwe kopen.

Ik ben eigenlijk erg fan van plasma tv's. Bij familie heb ik de Panasonic TX-P50VT50 en een TX-P42GT50 mogen aanschouwen. Ik vind vaak dat de kleuren op het scherm lijken te liggen i.p.v. bij een lcd tv, dat de kleuren in het scherm zitten. De zwartwaarden zijn bij de Panasonic plasma's fantastisch.

Waarom ik niet voor een plasma heb gekozen? 1 Ik gebruik mijn tv scherm ook als computer scherm. Aangezien plasma nog wel eens kan inbranden als er balken lang in beeld blijven staan was dit niet echt een optie. 2 Daarnaast zocht ik iets wat vriendelijke was voor mijn portemonnee.

Featureset
De tv heeft voor mij voldoende opties, aangezien ik de tv voornamelijk als scherm gebruik en niet als mediaspeler. Mijn computer is tevens mijn mediaspeler, daarnaast heb ik nog een Playstation 3. Kortom het Smartv gedeelte had voor mij gestolen kunnen worden.

De Smartv functies zijn aanwezig, men kan apps op de EH5300 downloaden, internetten, en films met bepaalde codecs naar de tv steamen. Het enige wat mist is 3d-weergave en een extreem uitgebreid aanpassingsmenu voor kleur etc. vandaar dat ik hier 3 sterren heb toebedeeld.

Kleurweergave
De Kleurweergave lijkt mij erg goed. Volgens de andere reviews is de calibratie out of de box al goed. Ik moet zeggen dat ik hier tevreden over ben. Onder de review staan mijn instellingen.

Contrast & Helderheid:
Ik moet zeggen dat ik heb beeld vrij helder vind. Zoals ik bovenstaand mijn mening over het verschil tussen "de oude lcd-tv's" en plasma-tv's liet doorschemeren moet ik zeggen dat het beeld van nieuwe lcd's een stuk minder muf is geworden (Zeker als men kijkt het verschil tussen mijn Dell monitor en de Samsung EH5300 in de fotogalerij).

Het contrast lijkt me erg goed, in donkere scenes in een donkere kamer is het zwart nauwelijks blauwig. Overdag is het gewoon pikzwart. Wel moet ik melden dat de kijkhoeken van dit paneel niet de beste zijn. Zo hebben bijvoorbeeld tv's met IPS paneel betere kijkhoeken, echter zijn het contrast en zwartwaarden vaak weer een stukje minder. Als er vaak mensen onder een hoek naar de tv moeten kijken is het misschien niet de beste optie omdat de helderheid wat terugloopt.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving:
De behuizing van de televisie is van plastic. Het voelt allemaal wel redelijk stevig aan. Ik moet zeggen dat ik het ontwerp zeer fraai vindt voor een tv uit deze prijscategorie. Het is natuurlijk geen Panasonic VT50 met een mooie glazen plaat voor het scherm maar de smalle randen langs het beeld maken veel goed. De TV is wel "dik" in vergelijking met de ES modellen van Samsung. Dit vind ik persoonlijk niet zo erg.

De dikte komt door de gebruikte beeldtechniek. Waar alle ES tv's uit de 5,6 etc. series van Samsung led edgelit backlight hebben, heeft dit EH model leds die het beeld van achter verlichten waardoor het beeld echt heel goed egaal verlicht wordt. Geen clouding te zien! Hierdoor is de beeld uniformiteit vaak beter in orde als bij de duurdere ES modellen.

De twee nadelen van het ontwerp: 1 Ik vind het niet handig dat de aansluitingen perpendiculair aan het toestel zitten. Dit maakt het vlak tegen de muur ophangen toch een stuk lastiger. 2 De tv kan ten opzichte van de voet niet draaien.

Ghosting & Inbrandgevoeligheid:
Ik heb zelf nog geen ghosting kunnen ontdekken. Er zou volgens de review wel wat motion blur kunnen ontstaan maar ik heb hier echter nog niet veel van gemerkt ondanks dat ik toch met een PS3 racegames & Shooters heb gespeeld. Dit schijnt ook een van de snelste tv's op de markt te zijn in de zin van lag. Tijdens het gamen heb ik hier ook geen problemen mee gehad. (ik heb een keer gegamed op een Philips tv, ik weet niet welk model dit was, maar dit was een blamage). Daarnaast ook geen inbrandproblemen, ondanks dat mijn computerscherm af en toe niet bewegende programma's langer dan een uur in beeld heeft staan.

Prijs:
Dit is waar de tv er pas echt uitkomt als een echte winnaar. Zeker als men bedenkt dat de beelduniformiteit bij dit toestel vaak nog beter in orde is als bij de hogere series en ES modellen van Samsung zelf.

Beeldinstellingen:

LED Motion Plus: off

System > Eco Solution:
Energy Saving: off
Eco Sensor: off

Heeft u nog vragen twijfel niet om mij een bericht te sturen. P.s. denkt u beter instellingen te hebben voor beeld, deel ze dan even met mij :P .

Heb jij ook een Samsung UE40EH5300W Zwart?

Nette review! Ik heb de TV zelf ook en ik was een beetje verbaasd dat hij zo goedkoop was voor de prestaties en features (ik ben niet echt gek van 3D, dus dat was voor mij niet echt een probleem). Bij ons in de winkel zei men ook al dat de TV een succes was in de UK.

Ook fijn dat je je beeldinstellingen meegeeft, ga ik zeker eens uitproberen :) . Ik gebruik hem vooral om digitale TV mee te kijken en in combinatie met Plex, die trouwens ook goed werkt op de TV.
Beste TChocenOne, bedankt voor uw reactie op mijn review. Heeft u de beeldinstellingen al getest? Wat vindt u ervan? Mocht je nog wat andere (betere) instellingen tegenkomen, deel ze dan even in een reactie!

Kan je misschien nog delen met welk apparaat je de Plex software hebt gebruikt? Wat vind u het voordeel van Plex over bijvoorbeeld XBMC?
Beste Bartheijt,

Zeer prettige review om te lezen. Fijn ook dat je de beeldinstellingen erbij doet.

Ik ben in race voor een nieuwe tv voor in de slaapkamer.
Het is de bedoeling de tv op te hangen en had liever ook geen Perpendiculaire aansluitingen gezien. Echter, zie ik wel (foto's) dat er ook een hdmi en usb aansluiting aan de zijkant zit. Dit zou het probleem kunnen oplossen.

In de specificaties van dit toestel lees ik niet terug of de tv ook voorbereid is om middels een wifi dongle internet op te vangen. Scheelt weer een kabel ;)
En misschien weet u ook of deze tv het vrijgegeven digitale kabel signaal (incl. HD) goed weergeeft?

Ik hoor graag uw reactie.

Mvg,

Manolo
Ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd, ik hoop dat ik uw vragen heb beantwoord! :)
Beste Bartheijt,

Weet u of het mogelijk is om een draadloze keyboard aan te sluiten op deze TV?
Als iemand anders hier het antwoord op weet, ook prima natuurlijk :)

P.S. Bedankt voor de uitgebreide review, zeer gewaardeerd.

Vriendelijke groet,

Kasper
Beste Kasper,

Ik heb het even voor u getest. Een draadloos keybord aansluiten is geen enkel probleem via de usb aansluiting. Ik heb het getest met mijn Rapoo E9080. Alles werkte naar behoren. Ik kon typen en muizen met het ingebouwde touchpad van de Rapoo. Ik hoop uw vraag voldoende beantwoord te hebben.

Groeten,
Bart