Specificaties 10,1" (2560x1600), Android 5.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Samsung Nexus 10 32GB Zwart Review

Avdo 23 januari 2013, 8.497 views

Samsung Nexus 10 32GB Zwart

Pluspunten

• Heerlijk scherm
  • Ongelooflijk snel
  • Prima geluid voor een tablet
  • Geen haperingen tot dusver

Minpunten

• Geen memorycard slot
  • Kale Android in mijn ogen iets te beperkt

Intro
Hoewel ik in december al de Nexus 10 wilde aanschaffen, was dit destijds niet mogelijk; De tablet is niet leverbaar in Nederland en mijn kennissen in Duitsland en de VS konden niets voor me doen omdat het apparaat constant out of stock was. Uiteindelijk heb ik toen maar de Nexus 7 besteld, waar ik tot een week geleden erg veel plezier aan heb gehad.

Een week geleden was ik dan zelf in de VS en na wat zoekwerk bleek de tablet met wat moeite her en der te vinden; Slechts één van de zoveel filialen van Walmart scheen 'm op voorraad te hebben, dus daar heb ik me maar naartoe gesneld. Daar aangekomen bleken ze inderdaad 2 of 3 van deze apparaten te hebben en na deze vlug bekeken te hebben besloot ik 'm mee te nemen. Hoewel ik liever de $100 goedkopere 16GB variant had gewild was alleen de 32GB versie beschikbaar. Bij geen keus, doe mij deze maar :-) Omgerekend heb ik circa 410¤ betaald (rond de $540 = $499 + tax).

Eerste indruk
In eerste instantie was ik wat sceptisch over het apparaat, aangezien ik twijfels had over hoe mooi deze er uit zou zien en ik her en der gelezen had dat er toch wat performance issues zouden zijn. Niets bleek minder waar; Om een of andere reden heeft Samsung een motorisch beperkte fotograaf in dienst die hun producten scheef zet op de press-release foto's (dit was ook al het geval bij de SGS3). In tegenstelling tot wat de foto's doen vermoeden is het apparaat wel degelijk symmetrisch en niet smaller aan de onderkant dan aan de bovenkant. Verder is 'ie in het echt aanzienlijk zwarter dan wat de pers foto's je zouden doen geloven.

Een volledig overzicht van de specs kan men vinden op: http://www.gsmarena.com/s...e_nexus_10_p8110-5084.php

Scherm
Het scherm is haartje scherp en een echte treat om mee te werken. Hier en daar lees je berichten over light bleeds, ik moet bekennen dat ik ditzelf ook enigszins heb geconstateerd na heel goed gekeken te hebben. Echter, na inspectie bleek de Nexus 7 dit ook te hebben. Een vergelijking maken met mijn telefoon gaat niet echt op, omdat het om een AMOLED scherm gaat (bij de telefoon dus). Echter, als ik mij goed herinner waren er bij de iPad 3 destijds ook al klachten dat er wat light bleeding optrad, wat te maken zou hebben met het aantal pixels (en daarmee backlights) wat er in deze schermen zit. Om een lang verhaal kort te maken, ik vind het persoonlijk nogal gejank, want bij normaal gebruik merk je hier echt niks van. (Als dit zo belangrijk is, zouden mensen pas echt depressief worden van monitoren).

Performance
Het eerste wat mij opviel bij het aanzetten van de tablet is hoe snel dit ding opstart. Na een week heb ik nog geen hapering kunnen opmerken tijdens algemeen gebruik, daarentegen valt wel op hoe bizar soepel de app-swichter reageert - ook bij spelletjes en andere 'zware' apps. Ook over de performance heb ik klachten glezen, namelijk dat de CPU/GPU niet capabel zouden zijn om de hoge resolutie te trekken. In mijn ervaring is niets minder waar - de Nexus 10 loopt als een tierelier. Zelfs bij de eerste keer het apparaat instellen liep het apparaat soepel terwijl mijn apps teruggezet werden door Play Store, . Ik kan hier een ellenlang verhaal over ophouden, maar ik denk dat de screenshots het meeste zeggen.
Bij de benchmarks 1 notitie: De wifi is getest op een 5GHz netwerk, waar ik met mijn SGS3 niet verder kom dan 65Mb/s. De screenshot geeft 110Mb/s aan, maar ik heb eerder ook de 122Mb/s aangetikt.

Afwerking & Ergonomie
Het apparaat is goed afgewerkt, daar heb ik absoluut niks op aan te merken. Alles behalve het Gorilla glass is afgewerkt met een rubberen coating die een goede grip heeft, naar mijn mening beter dan alle tablets die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad. Ergonomie is het enige punt waarin ik de Nexus 10 niet vind uitblinken. Het apparaat voelt ietwat log aan, maar dit kan wellicht verklaard worden omdat ik hiervoor de Nexus 7 gebruikte; Vrienden/kennissen die met de Nexus 10 gespeeld hebben deelden deze mening tot dusver niet.
De Nexux 10 (263.9 x 177.6 x 8.9 mm, 603 g) is op papier dunner en lichter dan de iPad 3/4 (241.2 x 185.7 x 9.4 mm, 652 g), maar ik kan niet bepalen welke lekkerder vasthoudt, aangezien ik geen iPad ter referentie heb. Ik kan me echter voorstellen dat de laatstgenoemde wat minder log aanvoelt, omdat deze aanzienlijk minder breed is en daarmee minder 'momentum' heeft op de hand (in het geval van vasthouden met 1 hand).

Software
Hoewel ik Android zeer waardeer moet ik zeggen dat ik ondertussen iets te gewend ben geraakt aan CyanogenMod; Het heeft dan ook niet lang geduurd voordat ik (net als op de Nexus 7) CyanogenMod 10.1 er op heb gezet. Mijn motivatie hiervoor is dat een aantal zaken wat beter zijn afgewerkt door het CM team (zaken zoals toetsenbord en wat meer mogelijkheden om de omgeving te personaliseren).
Ik moet zeggen dat het unlocken, rooten enz. wat meer tijd kost op Nexus apparaten dan op Samsung's eigen toestellen, waar ik best verbaasd over was. Geduld is een schone zaak en de pret kan beginnen wanneer het apparaat eenmaal unlocked is en er TWRP custom recovery op staat.
Het flashen van CM10.1 en Gapps ging zo snel dat ik werkelijk twijfelde of het flashen wel goed was gegaan. Dit bleek inderdaad gelukt te zijn, wat bekracht dat de A15-core ontzettend rap is.

Er is overigens al een noemenswaardige community voor het apparaat: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1914

Hoewel ik in eerste instantie sceptisch was over het apparaat ben ik na een week niet één ding tegengekomen dat mij heeft teleurgesteld; De ervaring is tot dusver alleen maar positief en ik denk dat ik een hele poos mij zal kunnen vermaken met dit apparaatje. @Google & Samsung: puik werk!

Heb jij ook een Samsung Nexus 10 32GB Zwart?

Welke Apps gebruik je dat je zo hoog test, alleen games? En die prijs, nog duurder dan de iPad4 en wel zoveel sterren? Wat was je sceptie tegenover dit apparaat voor deze test en waarom ben je zo omgeslagen dan, de accuduur? Google Play? Het Scherm?

Onder Software begin je over Roms enzo, zou graag zien dat je hem test met een paar favoriete HD apps onder het kopje Software, en hoe die draaien, en wat de meerwaarde is voor jou boven een 7.
Ik zal een poging doen je vragen 1 voor 1 te beantwoorden.

1. Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met 'zo hoog test'. Wat test ik hoog?
2. De prijs is net zo hoog als die van een iPad 4 met 16 GB, een iPad 4 met 32 GB is precies 100$ duurder. Dit had je overigens ook zelf kunnen nazoeken.
3. Uit de review:
"In eerste instantie was ik wat sceptisch over het apparaat, aangezien ik twijfels had over hoe mooi deze er uit zou zien en ik her en der gelezen had dat er toch wat performance issues zouden zijn. Niets bleek minder waar"
Ik ben niet iemand die mijn apparaat volblaft met apps, mijn grootste gebruik van het apparaat is browsen, mailen (hoofdzakelijk lezen), youtube kijken en sporadisch een spelletje spelen. Voor de eerste 3 heeft het scherm een grote toegevoegde waarde, aangezien de tekst heerlijk scherp is en de filmpjes op HD afgespeeld kunnen worden. De laastste is met de hardware dan ook weer goed te doen. Verder wil ik even toevoegen dat je in de praktijk eigenlijk geen last hebt van de slechte diagonale kijkhoeken - het was me niet eens opgevallen totdat ik het vandaag las in Tweakers' review.

Het voordeel van een Nexus 7 is dat 'ie in je binnenzak past, wat met de Nexus 10 echt niet gaat lukken. Het voordeel van de 10 is echter dat het scherm bijna 2 keer zo groot is, wat voor het bekijken van schaalbare content aanzienlijk fijner is. Aangezien ik altijd een 4.8 inch scherm in mijn zak draag, heeft het voor mijn doen meer nut om een Nexus 10 te hebben. Wat zijn de voordelen van een iPad t.o.v. een iPad mini? Dit is dezelfde discussie.

Verder misschien een interessant gegeven dat Epic Citadel benchmark 52~53 fps haalt, waar de SGS3 niet verder komt dan 42. In beide gevallen draaien de apparaten op hun native resolutie :)
Kun je op deze tablet externe USB disk/stick aansluiten?
Als je het juiste kabeltje en kernel hebt wel... Weet niet of het out of the box kan-