Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55LM860V Zwart Review

StraightOn.NL 21 januari 2013, 1.021 views

LG 55LM860V Zwart

Pluspunten

• Prima media functionaliteit
  • Zeer goede media speler (ook over DLNA)
  • Leuk dat je kunt internetten, net snel genoeg allemaal. De apps vallen wel een beetje tegen als je bijvoorbeeld Android op je telefoon gewend bent.
  • Goede zwart-waarden wanneer het beeld echt donker is, door de local dimming. Helaas is het een edge-lit-led tv waardoor local dimming zich dus beperkt tot de verticale zones. Wanneer er in beeld dus een object getoond wordt dat een andere kleur heeft dan absoluut zwart zul je over de hele horizontale breedte van dat object en de hele verticale hoogte van het scherm een grijze waas zien. De zwart-waarden van het beeld zonder local dimming dus eigenlijk vallen behoorlijk tegen. Nu schijnt dat redelijk normaal te zijn voor een IPS scherm...maar ik vind het eigenlijk tegenvallen. Dit punt hoort dan ook eigenlijk onder de negatieve punten.
  • Hele fijne en snelle setup-wizard; normaal stel ik liever alles met het de hand in maar het installeren van de TV, opnemen in het thuisnetwerk en alles werkte in een keer perfect!
  • Je kan vrij nauwkeurig de beeldinstellingen wijzigen en kalibreren met de mogelijkheden die de TV standaard heeft.

Minpunten

• Backlight bleeding; TV had in de eerste uren ENORM veel last van backlight bleeding, na ongeveer 10-15 uur speeltijd is dit flink afgenomen en naar een acceptabel niveau gedaald. Alleen in de hoeken heb ik nog een beetje last van Backlight bleeding als ik bijvoorbeeld een menu in duik of apps opstart waarna het beeld even op 'zwart' gaat. De edge-leds gaan dan namelijk niet uit.
  • Local dimming; ik vind de oplossing zoals in deze TV waardeloos, er zijn alleen verticale zones waardoor je soms heel raar beeld krijgt. Je ziet het bijvoorbeeld heel goed in de aftiteling...Dan heb je links en rechts goed zwart beeld en in het midden waar de tekst is is het grijs. Ziet er heel vreemd en on-natuurlijk uit.
  • Prijs; ten opzichte van de Sharp is deze TV erg duur. Ten opzichte van de Sony goedkoop, HX850 is wel echt een 2011 TV waar LG een 2012 TV is, neemt niet weg dat 1700 euro veel geld is voor een TV met zoveel backlight bleeding en waardeloze local dimming.
  • Ik krijg het ARC niet aan de gang in combinatie met mijn Onkyo TX-NR509

Een korte review nadat ik nu enkele dagen de 55LM860V in huis heb.

Ik was op zoek naar een nieuwe TV, mijn vorige TV een LG 46LD551 is mij zeer goed bevallen en wel om een aantal punten:
- Handig menu en afstandsbediening
- Goedkoop
- Eerste TV met CI+ en 100Hz
- Prima mediaspeler

Vandaar dat ik ook graag op zoek ging naar een nieuwe TV uit de LG stal. Het formaat was mij duidelijk, het moest een 55 inch (of groter zijn).

Qua prijs heb ik eerst gekeken naar de Sharp Aquos LC60, een heel betaalbare en TV van formaat, maar wel een uit het tijdperk pre-2011 eigenlijk.

De Sony KDL55HX850 stond (vorig jaar) ook erg hoog op mijn verlanglijstje en met de prijsdaling van de afgelopen tijd vond ik deze ook zeer interessant.

Ik ben uiteindelijk op het uiterlijk af toch voor de LG gegaan, veel strakker design dan Sony...dit is dus puur persoonlijk.

Heb jij ook een LG 55LM860V Zwart?

Ik heb zelf ook recent een LG gekocht, (47LM760) en ik ervaar de zelfde plus en minpunten. Al zie ik die backlight bleeding echt alleen maar tijdens opstart en wachtschermen van het systeem, niet of zelden tijdens een film, ook niet als er donkere scenes in zitten.

Via DNLA speelt hij perfect 1080p mkv bestanden of (ook andere formaten wmv, divx) alleen herkend hij bij de meeste mkv bestanden niet de ingebakken ondertitelingssporen en moet ik er vaak nog een losse .srt bijzetten. Verschillende audiotracks ziet hij ook niet (altijd) maar verder werkt het allemaal perfect. Ik kan ook makkelijk voor en achteruit spoelen of naar een bepaalde positie springen.

ARC krijg ik niet aan de praat in combinatie met mijn Panasonic HT en de ingebouwde CI+ tuner vind ik qua interface maar matigjes vergeleken met mijn Humax 5050C. Het meest vervelende vind ik dat ik de volgorde van de zenders niet kan veranderen wat ik echt onbegrijpelijk vind. Daarnaast onthoud de TV niet dat ik bijvoorbeeld mijn A favorieten heb geselecteerd. Dus iedere keer als ik de TV aan zet en de EPG opvraag laat hij ALLE zenders zien incl. alle ziggo meuk en kanalen die niet in mijn abbo zitten.
Helaas doen alle merken dat en heb ik voor LG gekozen omdat die “het minst slecht” was.

Verder is de TV echt een plaatje, ik wilde eerst een Panasonic maar daarvan is de smartsoftware helemaal bedroevend.
Ik heb ervaren dat Local Dimming op Laag prima werkt. Zet je deze op hoog, dan zie je in de ondertiteling verschillende tinten wit.

De bleeding van de led verlichting vind ik een onacceptabel effect. Maar ook bij andere merken schijn je hier last van te hebben.

Je hebt hem al gekocht, maar via ING (rentenpunten) kost deze 1574,- euro incl verzendkosten.
De sony waar je het over hebt via ING 1195,- euro. Misschien dat andere kopers hier iets aan hebben.
Dat is een goede aanbieding inderdaad, jammer dat ik geen 80.000 rentepunten heb, maar wel goed voor eventuele andere kopers om te weten :)