Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LM615S Review

1_Petje 22 januari 2013, laatste update op 26 maart 2013, 2.879 views

LG 42LM615S

Pluspunten

• Beeldkwaliteit !!
  • Bediening
  • Mediaplayer
  • Audio tuner bied veel mogelijkheden
  • Video tuner

Minpunten

• Constructie en bevestiging van de voet
  • soms resonantie in de speakers/behuizing.

15-01-2013
Wat is het toch leuk om een nieuwe tv te mogen kopen. Na vele uren uitzoekwerk op deze LG tv gekomen. Ik kom nog af van een oldskool beeldbuis tv icm met een digitale satelliet receiver die een analoog signaal uitstuurt richting de tv dmv scart. Tv kijken doe ik dan natuurlijk via Canal Digitaal met het goedkoopste abonnement zonder HD tv.

Bronnen
Het leukste is om je eens lekker te verdiepen in de allernieuwste technieken van televisie land en wat nou het beste bij je past. Ik ben bij verschillende winkels wezen kijken, vergelijken en praten met wat verkopertjes. Tegelijkertijd veel reviews, beoordelingen en forums lezen op internet. Zo kom je er achter dat de mensen die in de winkels werken vaak niet alle feiten goed op een rijtje hebben, vooral als je wat verder doorvraagt. Maargoed dat is ook wel enigszins voor te stellen omdat het een enorme bak info is die de volgende maand al achterhaald is. Daarnaast veel gebruik gemaakt van de Pricewatch al klopt daar alle info ook niet altijd (vooral bij het filteren), dus beland je gewoon op de website van fabrikanten zelf.

Het plan
Aan het begin van de tocht ging ik nog voor een tv met ingebouwde DVB-S2 tuner die geschikt was voor Canal Digitaal. En daarnaast over de leuke smart-tv functies beschikt die je ziet op verjaardagen bij vrienden. Maar na een tijdje kwam ik er achter dat het willen gebruiken van een ingebouwde DVB-S tuner veel beperkingen geeft.
  • Beperkte keuze “gecertificeerde” tv-toestellen
  • Die ook nog eens een stuk duurder zijn
  • En al wat oudere modellen zijn
  • Verplicht overstappen op een nieuw Canal Digitaal HD abonnement
  • Met de daarbij behorende aanschaf van te dure apparatuur
  • Niet erg toekomst bestendig, Canal Digitaal hoeft maar iets te doen, en het werkt niet meer
  • Tv’s schijnen niet erg vlot te werken met zo’n CI+ module, traag zappen e.d.
  • Losse HD-tuner bied veel meer mogelijkheden
  • en is een stuk sneller
  • De combi: Simpele tv + HD tuner is zelfs nog goedkoper
  • Even goed zoeken, maar leuke linux based HD-tuners hoeven geen ¤150,- te kosten
Vervolgens kwam ik erachter dat het fenomeen Smart-tv erg leuk is maar meestal gewoon niet naar tevredenheid functioneert. Ook hier gelden de punten snelheid en toekomst bestendigheid, bijkomend maar zeer belangrijk: de gebruikersvriendelijkheid. Fabrikanten zijn op dit moment gewoon nog niet in staat om dat goed te implementeren. Daarom heb ik deze eis ook van mijn lijstje laten vallen.

Vergelijken
Na dit vooronderzoek had mijn zoektocht had de volgende aandachtspunten:

Full hd
Uiteraard een vereiste, ook geen toelichting nodig.

LCD verlicht met LED
In principe heb je vier beeldvormingtechnieken.
1. De CRT beeldbuis die elektronen afschiet op een soort RGB filter,
2. De LCD, een doorzichtige plaat met kristalletjes die licht door kunnen laten,
3. De plasma, dat werkt met een soort micro tl-buisjes die gekleurd licht maken,
4. De OLED, met echte LEDjes die gekleurd licht maken.
Ik heb in de winkel gezien dat de LCD LED prima voldoet aan het beeld wat ik verwacht uit een tv. Plasma is te duur, CRT is niet meer en OLED is er nog niet. Dus LCD.

De truc die fabrikanten maken om het goedkope LCD hot te maken is de toevoeging van de term LED. We hebben al jaren LCD, alleen werden deze nog verlicht met de ccfl. Nu kan het met LED verlichting wat vele malen zuiniger is. De LEDs kunnen net als de cclf langs de kant geplaatst worden (Edge-lit) of zoals bij de Full LED tv’s verdeeld over het paneel. Hier is dus ook local dimming mogelijk. In tegenstelling tot de verwachting gaat dit dimmen trouwens per sectoren van enkele inches. Helaas zit local dimming alleen verwerkt in de duurdere LCD tv’s

100hz of hoger
Fabrikanten stunten wat af met de Hz’n en termen als “perfect motion rate” “pixel plus” “pure view” “motion clarity index“ “Clear Motion Rate”. Niet erg duidelijk dus. Even in het kort een (mijn) resumé:

Tv bron signaal hangt ergens tussen de 23 of 25 of 50 of 60hz.
De wat oudere 50Hz panelen zorgen voor een onrustig flikkerend beeld. Dit komt omdat het plaatje maar kort getoond wordt, gevolgd door een zwart plaatje, en dan het nieuwe plaatje. Hier heeft het trage kristal tijd om uit te doven en zo weer opnieuw een nieuwe kleur aan te nemen.

Om langer een kleurtje te laten zien moet het kristal vaker voorzien worden van een nieuw signaal. De latere 100Hz panelen zorgen hiervoor door een tussenkleur erbij te verzinnen . Het berekenen van deze kleur gaat niet altijd goed, en zorgt voor blokkerig beeld.

Ook gaan fabrikanten hun backlight aan en uit zetten. Met als resultaat een hoger contrast, omdat tijdens het uitdoven van het kristal, de verlichting even uit staat. Dit is zo kort, dat we het niet zien. Bewegende beelden worden hierdoor als scherper ervaren.

De nieuwere tv’s hebben betere processor power en slimmere algoritmes om deze tussenbeelden te bedenken. En zorgen dus voor een vloeiender beeld, maar het gaat nog vaak fout.

Toen kwam 3D tv. Men had in de gaten dat LCD’s weldegelijk snel kunnen zijn. Dus toen maar is 100Hz per oog introduceren. Dat ging goed, later kwamen de 400 en de 800hz aansturingen. 3D-tv is voor mij persoonlijk een non-feature en staat dan ook niet op mijn lijstje.

Nu geldt eigenlijk hoe meer hertz hoe vloeiender beeld je hebt. Bij grote tv’s is het verschil beter merkbaar dan kleine, net als dat 100hz beter merkbaar is dan 400 of 800hz.

Het mooiste kan je het zien aan de balk onderin beeld bij RTL-Z. Bij de wat oudere tv’s met een redelijk groot formaat, zie je de balk echt opzij springen. Terwijl bij de 800hz de tekst enorm scherp en goed leesbaar is.

Tip: Het best vergelijken van dit soort aspecten doe je echt in de winkel. Meerder schermen van hetzelfde merk naast elkaar.
Bron: http://forum.fok.nl/topic/1899434

Géén smart-tv
De inventieve Tv fabrikanten dachten, nu we toch processor power aanboord hebben kunnen we ook wel luxe menuutjes maken. Al snel bleek dat de menu’s en settings niet goed geïmplementeerd waren en was het dus nodig om je tv te updaten. Welkom ethernet aansluiting + nog wat meer reken power. Vervolgens was het tijd om internet content te laten zien op het scherm. En zo was de smart-tv geboren. Mijn persoonlijke mening is dat het hele concept nog in de kinderschoenen staat. Te vaak bugs en de gebruikersvriendelijkheid laat ook te wensen over. Vooral van de Philips tv’s lees ik veel over erg traag reagerende programmatuur. Zelfs bij de duurdere series.

Mijn conclusie: gebruik alsjeblieft de reken power voor het creëren van goed en vloeiend beeld. En laat dat smart-tv maar zitten.

Natuurlijk spreekt mij het hele concept wel erg aan. Vooral als het nog een beetje te tweaken is. Zo tussen de bedrijven door kwam ik achter het bestaan van de Android HDMI stick of box. Dat lijkt me een zeer goede oplossing voor smart-tv. Die dingen zijn spot goedkoop, werken wel snel en beschikken ook nog eens over legio apps.

Momenteel ben ik me nog aan het verdiepen hierin. Eerste nadeeltje heb ik al wel gevonden. HD-streaming schijnt nog zeer beperkt haalbaar te zijn. Gelukkig is het een hot topic op o.a. de Tweakers fora.

Aansluitingen
De beeldbuis die ik nu heb heeft een grote ronde vlek met verkeerde kleuren. Veroorzaakt door een kapotte degauss component. Ben dus dringend opzoek naar een nieuwe tv. Om toch satteliet tv te kunnen kijken moet de tv compatible zijn met SCART. En voor een nieuwe HD-receiver en de zojuist genoemde Android-stick is HDMI een vereiste.

Afmeting
Aanvankelijk ging ik ervan uit dat een 37 inch meer dan voldoende was. Om toch een betere indicatie te krijgen van hoe het nou zou staan zo’n grote platte tv, heb ik van een groot stuk karton het formaat van het scherm nagebootst. 32 tot 42 inch op een karton getekend. Toen zag ik dat 37 inch wel wat magertjes was. 42 moet het worden.

Prijs range ¤ 400-500
Er moest dus een betrouwbare tv komen met fatsoenlijk beeld en verder niets. Het mag niet te veel geld kosten omdat er ook nog geld moet naar een HD-tuner en de Android oplossing. Ik zocht een gunstige euro/tv gehalte. Toen ik eenmaal wist dat ik een non-smart-tv wilde, kocht ik bijna een tv van onder de 400 euro, lekker goedkoop. Gelukkig niet gedaan want dat waren de eerste generatie LED LCD’s met tamelijk beroerd beeld. Dan toch maar wat meer Hz.

Bekend / fatsoenlijk merk
Om ook een betrouwbaar gevoel bij de te krijgen moest het een breed gedragen merk zijn. Dus Samsung, Phillips en LG.

De keuze
Alle bovenstaande punten hebben geleid tot de LG LM615S. De keuze hierop is vooral gekomen omdat ik bang was voor de slechte beeld-processing van de goedkopere tv’s. De 100Hz eis heb ik verhoogd naar 200Hz waardoor je automatisch in de nieuwste modellen komt. Hierbij kan je er vanuit gaan dat de fabrikanten een verbeterslag hebben doorgevoerd.

Ik kwam bij LG omdat zij gewoon veel tv leveren voor weinig geld. Daarnaast hoor ik veel positieve verhalen over LG tv’s en ook het Hz verhaal vind ik bij LG het meest geloofwaardig.

Liever ging ik nog voor de 620 met 400Hz maar die vond ik echt te duur. Het verhogen van de eis naar 200Hz op zich brengt al een prijskaartje met zich mee. Met ¤509,50 ging ik net over m’n budget heen. Achteraf gezien eigenlijk best veel geld voor een non-smart tv, maar het beeld vind ik echt super.

De tv heb ik uiteindelijk gekocht bij PlatteTVDiscounter.nl. Zij waren het goedkoopst. Levering was snel, ik had hem met twee dagen in huis. Waarschijnlijk is tijdens transport er een deukje in de metalen achterplaat gekomen. (zie foto) Echter dat is zo minimaal, en aan de acherkant, dus daar piep ik niet over.

De tv wordt geleverd met een losse voet die je in elkaar moet schroeven. De robuustheid hiervan vind ik tegenvallen. Het TV paneel is behoorlijk zwaar, ik schat zo tussen de 20 en 25 kilo. En dat staat/hangt aan een plastic bevestiging. Deze is gemonteerd op de voet die ook van plastic is en verzwaard is met metaal in de voet onderin. Als het eenmaal staat ziet het er sjiek uit maar het is wel een beetje gammel allemaal. De tv is niet draaibaar op de voet. Hierdoor bestaat de kans dat iemand daar wel vanuit gaat en er zo een ruk aan geeft. De bevestigingsbeugel zal dan zo afbreken denk ik. Niet aankomen dus. Er worden ook vier afstandsringen meegeleverd zodat je de tv aan de muur ophangen kunt. Dit is wellicht een betere oplossing.

Verder zit er een aardigheidje bij, namelijk vier vrolijk gekleurde 3D brillen. Zitten bij mij nog nieuw in de doos met het plastic er nog eromheen.

Gebruik
De tv is nu een week in gebruik en bevalt prima. De beeldkwaliteit vind ik echt goed. De kijkhoek is groot en dat is ook fijn.

Er zitten veel instelmogelijkheden op maar er zijn ook automatische instellingen die je aan kunt zetten. Bijvoorbeeld de “intelligente sensor” die de helderheid regelt van het scherm. Bij het aanzetten kan je goed zien dat helderheid wordt afgesteld op de hoeveelheid omgevingslicht. In een wat dieper menu kan je ook zaken als kleurtemperatuur en contrast etc. instellen.

Over het algemeen vind ik de helderheid wel wat te hoog. Helaas kan je niet een factor instellen bij het automatisch afregelen van de helderheid. Het is natuurlijk nu wel winter, dus erg donker en daarnaast kan invallend licht van buiten hier bijna niet op de tv schijnen.

De afstandsbediening beschikt over een ecomodus-knop waarmee je kan snel wisselen tussen verschillende helderheden.

Het geluid van de tv wordt gepresenteerd doormiddel van twee speakers die in de onderkant van het paneel verwerkt zitten. Het zijn een soort groot uitgevallen laptopspeakers, heel mooi onopvallend naar beneden ‘schijnend´ weggewerkt.

De afstandsbediening beschikt ook over een toets om snel van geluidsweergave te wisselen. Bijvoorbeeld: muziek, film, radio, bioscoop enz. Je kan ook handmatig heb geluid instellen, hoge tonen e.d. maar dat geld dan wel voor alle modussen. Ook is er een optie om stemgeluid automatisch te versterken. Voor veel tv programma’s werkt deze optie erg goed. Maar zodra je radio of een muziek zender aanzet, merk je dat het stemdetectie algoritme niet goed weet wat precies de bedoeling is. Overgangen tussen zang (stem) en muziek verlopen soms wat onverwacht. Even van geluidstype wisselen is dan een goede remedie.

De bijgeleverde afstandsbediening werkt op twee AAA-batterijen en geeft zijn signaal dmv infrarood licht. Het is een simpele AB en het aantal knoppen is goed gekozen. Naast de standaard tv- knoppen en het numerieke veld zijn er een aantal dedicated knoppen om snel instellingen te wijzigen. Bijvoorbeeld: input bron, helderheid, geluidstype, quick menu, 3D. Daarnaast zijn er nog knoppen voor gebruik van de ingebouwde tuner(s). Een favorietenlijst, quick overview, gids, info.

Voor iemand die van een beeldbuis komt is dit een uitstekende tv. De bediening is simpel en de beeldkwaliteit is erg goed te noemen.

Echter tijdens het maken van deze review stuit ik op een wat minder positieve concluderende review. Het schijnt dat het contrast van de tv niet al te hoog is, en er ook geen motion interpolation is. Er worden dus geen beelden bijverzonnen. Dit verklaart natuurlijk waarom ik nog geen beeldfouten gezien heb. Ook het geluid wordt niet erg geprezen. Hier ben ik het wel mee eens omdat er gewoon erg kleine speakers gebruikt worden. Tuurlijk is een home cinema set stukken beter.

Wel is men positief over de standaard ingestelde beeldkwaliteit. Dat kan ik zeker onderstrepen. Ook schijnt de 3D ervaring zeer goed te zijn. En ondanks dat het een non-smart-tv is, heeft LG er toch een uitstekende mediaplayer ingebouwd voor weergave van media uit USB of LAN via DLNA. Ook dit kan ik onderstrepen.

Link: http://www.digitalversus....42lm615t-p14128/test.html

26-03-2013
Edit: Nu na een aantal maanden gebruik even een update.

Tv bevalt uitstekend! maar er zitten ook addertjes onder. De grootste is het geluid wat bij bepaalde frequenties de boel enigzins laat resoneren. Dit is vooral wanneer de tv wat harder staat, en mensen op tv de "ng" klank uitspreken. Bij luisteren van radio is me dit trouwens nog niet opgevallen. De tv kan lekker hard. Het geluid is dan niet slecht te noemen voor een tv met zulke kleine speakers.

Een opzich wel goed uitgewerkte feature vind ik de optie "heldere stem" waarbij de tv het stemgeluid extra versterkt zodat deze goed boven andere geluiden uitkomt. Het kijken van journaal is daardoor een stuk aangenamer geworden, vooral op enige afstand van de tv (meter of 8). Op die afstand zet je de tv altijd al iets harder. Maar dat is minder nodig omdat de het stemgeluid dus extra helder is. Het intro en outro deuntje klinkt dan ook niet overdreven hard door de kamer.

Via de geavanceerde instellingen kan je overigens prima instellen hoeveel de feature ingrijpt, of volledig uitzetten.

De feature is overigens wat minder handig als je radio luisterd. zodra de Dj komt, gaat de boel weer wat "harder". Wat tevens een gemiste kans is vind ik dat het beeldscherm niet na xx minuten op zwart; niet automatiesch uitschakeld. Ofwel als je dus aan het radio luisteren bent. Je kan dan wel zelf actief het scherm (backlight) uitschakelen, maarja dat zijn te veel handelingen. Qua energie besparing valt daar dus nog wat te halen.

Ik wil graag nog een paar foto's toevoegen van verschillende menu's maar daar heb ik nog steeds niet de tijd voor genomen.

Smart tv
Op dit moment heb ik nog geen android stick gekocht. Ik volg actief de diverse fora waar mensen hun ervaring delen over de stick's en box'es. Ik wil er niet te veel geld aan kwijt, dus wacht denk ik nog even tot het moment dat Rockchip met de eerste RK3188 devices komt. Zodat de MK808 echt in prijs onderuit klapt. nog een paar weekjes wachten dus. Dan weer een volgende update.

• Phillips SRU 5130 universele afstandsbediening
  • Strong SRT8000 met SatTracker 4.0 firmware

Heb jij ook een LG 42LM615S?

Ik heb een vrij simpele en goedkope oplossing gevonden tegen het resoneren van de speaker en de achterplaat.
De drummer van een band waarin ik speel heeft op zijn trommels speciale pads om de drums zachter te laten klinken. Dit bracht mij op een idee. Ik heb bij de Action vijf anti-slip matjes voor op het dashboard van een auto gekocht à ¤ 0,79 en deze op de achterplaat van de tv geplaatst, in de hoeken en midden van de plaat. Een zie dat, geen resonanties meer. De maatjes werken als dempers.
Handige tip. Ik zou zeggen vertel het door.
haha, geweldig! zo eenvoudig. bedankt voor de tip. ga ik toepassen. Ik had me er eigenlijk gewoon al bij neergelegd. zo van "dr komt nog een keer een audio setje onder te staan" maja tot die tijd.

moet trouwens nodig de reveiw weer is updaten *todolist item#428
Hallo, dit is alweer van lang geleden, maar hoe heb je die matjes precies op de achterplaat van je tv geplaatst? Met tape of lijm ofzo?

Ik hoor het graag.

Groeten,
Jconra
Hoi,

De matjes heb ik helemaal met BisonKit ingesmeerd. Ze moeten goed contact hebben met de metalen achterplaat. Tv een dagje plat voorover laten liggen om te laten drogen.

groetjes
Goede uitgebreide review w.m.b.

Zover ik weet is er in de betaalbare "lees -1000¤',, geen tv die fatsoenlijk geluid produceert, maar het is moeilijk en bijna niet mogelijk om zonder klankkast goed geluid te produceren.

Wat de constructie betreft, waarschijnlijk gingen ze er van uit dat hij toch opgehangen word, dat was in het begin heel populair maar imho door de extravagante prijzen van de fabrikanten van een simpele ophanging met een paar schroeven , en de crisis natuurlijk blijft dat ook een probleem waar bijna alle fabrikanten zich beter van bewust moeten worden.