MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC Review

Remz 19 januari 2013, laatste update op 27 april 2013, 955 views

MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC

Pluspunten

• Goede performance
  • Nette prijs
  • Mooie aanbieding destijds(AMD's NeverSettle)
  • Mooi design

Minpunten

• Hoge temperaturen
  • Koeler maakt boven de 55% herrie
  • Zeer slordig werk met koelpasta
  • Drivers zijn niet altijd stabiel

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Disclaimer: Dit is een review gebaseerd op mijn ervaring. Ook is dit een zeer bondige review, verwacht geen mooie grafiekjes met testresultaten. De testresultaten die er aanwezig zijn worden mondeling uitgelegd.

MSI HD7950 TwinFrozrIII OC

Deze kaart is een upgrade geweest op de XFX HD6870 Black Edition. Ik heb dit altijd een prachtige kaart gevonden, goede prestaties en zeer stil(nauwelijks hoorbaar).

Ik ben overgestapt op deze kaart omdat ik toch wat meer power wou hebben. De nieuwste games draaien niet meer op de hoogste settings, en toch wou ik dit graag.

Bij Alternate hadden ze nog een mooie aanbieding, na wat mailen met ze kreeg ik toch de vouchers toegestuurd met games(Far Cry 3, Sleeping Dogs, Assasins Creed 3. Waarde van zo'n 120 euro, dat voor een kaart van 280 euro, zeer netjes!

Qua prestaties is hij top. Alle games draai ik met gemak op de hoogste settings(Battlefield 3, Guild Wars, Crysis) met 60 FPS.

Minpunt: Temperatuur & geluidsproductie
Waar ik me zeer aan ergerde was de geluidsproductie van de kaart en de hitte wat daarmee gepaard gaat.
Als tool gebruik ik MSI Afterburner om de fan speed en temperatuur in de gaten te houden. Tijdens Guild Wars 2 (GPU usage rond de 50 - 70%) zat m'n temperatuur al snel op de 80 graden!
De MSI TwinFrozr3 cooler kan nogal een herrie maken op hogere snelheden, en boven de 55% wordt het al snel lawaaierig en niet plezierig voor de medebewoners en ook niet voor jezelf.
Tijdens Battlefield 3 kon de kaart soms snel de 90 graden aantikken met een fan speed van 70%.

Deze week was ik het helemaal zat, ik merkte aan mezelf dat ik vaker stopte met gamen omdat ik gewoon niet meer tegen het lawaai kon.

Ik ben op internet gaan zoeken of dit een normaal iets was bij deze kaart, maar andere gebruikers praatte over 60 - 70 graden full load met fan speeds van 50%. Dit was voor mij onmogelijk!

Na een aantal tests gedraait te hebben had ik het idee dat de koeler nauwelijks iets deed. Bij het gebruiken van de GPU schoot de temperatuur van 40 graden idle naar 80 graden binnen enkele seconden.

Vandaag ben ik met Furmark gaan testen en heb de fan profile weer op stock gezet. Furmark Burnin test 1080p kwam na 15 minuten met de volgende resultaten.

Furmark 1.10.6
AMD Catalyst 13.5 beta 2
880Mhz Core / 1250 Mhz memory

Eerste test: Burnin test 1080p. Kamertemperatuur: 21,8 graden
Max GPU: 99%
Max Fan Speed 97%
Max Temperature: 87 graden

Belachelijke temperaturen voor de fanspeed van 97%.

Hierna heb ik besloten om de koelpasta van de GPU te vervangen met Artic MX-4.
Wat me opviel tijdens het openen van de koeler is de slordigheid van de koelpasta uit de fabriek. Er zat nauwelijks iets op de GPU, en grote hoeveelheden koelpasta buiten het "koelvlak". Zie foto's!

Na het vervangen te hebben met Artic MX-4 kwam ik uit op de volgende resultaten:

Burnin test 1080p. Kamertemperatuur: 21,5 graden
Max GPU: 99%
Max Fan Speed 49%
Max Temperature: 67 graden

Een wooping verschil van 20 graden!!! En dat met de helft minder fan speed!!!

Zoals je ziet op de foto's heeft MSI belachelijk werk afgeleverd met de koelpasta, en veroorzaakt onnodige irritatie bij vele gebruikers.

Ik blijf voorlopig bij MSI vandaan.

Zeer sloridig werk van MSI wat voor veel overlast heeft gezorgd de afgelopen maanden. Toch is het een mooie videokaart qua performance en prijs, zeker met de aanbieding van toen, met 3 gratis games.

• Corsair Vengeance 16GB
  • Crucial M4 128GB
  • Gigabyte Z77-D3H
  • Intel i5 3570k @ 4,0Ghz
  • LG IPS235V-BN

Heb jij ook een MSI R7950 Twin Frozr 3GD5 V2/OC?

Meer advertenties

Quality control is werkelijk non existant daar bij msi .
Dank, bevestiging van het vermoeden dat MSI sinds de 6xxx/5xx de weg kwijt is.
Gelukkig springt gigabyte in het gat dat onstaat.
De Twin Frozr's komen wel vaker dan weer heel goed, en dan weer heel slecht uit de tests: er bestaat er veel verschil tussen modellen.

Dat het aan de koelpasta kan liggen is heel interessant. Misschien neem ik mijn Twin Frozr II op mijn Geforce 560 TI ook wel eens onder handen...
Ik heb dus de BE OC editie van deze kaart (261mm) en heb totaal geen last van hitte. Bij mij wordt de kaart gestresst niet warmer dan 62C
Een vriend van mij heeft deze ook. Kwam niet hoger dan 70C tijdens 100% load, toch voor de zekerheid hebben we de koelpasta vervangen, verschil van zo'n 3 graden.
Zal wel incidenteel zijn dat dit fout gaat. Toch bedankt voor je reactie :)
Naar aanleiding van deze review heb ik vandaag ook de koelpasta van deze kaart vervangen, maar dan door Arctic Silver 5. Ik trof ook een rotzooi aan rond het plaatje, en nauwelijks koelpasta waar het zou moeten zitten. Ben er uiteindelijk 20 graden op vooruit gegaan. Waar de kaart eerst 85 graden werd binnen een halve minuut, blijft hij nu netjes rond de 65 hangen. En hij is nu ook lekker stil :) Bedankt!
Goed om te horen!
Reageer alsjeblieft niet als je niets zinnigs hebt te zeggen. Een Fractal Design kast heeft voldoende airflow om de volledige kast normaal koel te houden. En ja, een TwinFrozr3 staat er om bekend een enorme herrie te maken na 50% fan speed, kijk de YouTube filmpjes er maar op na. Niet acceptabel in ieder geval voor een videokaart.

Daarnaast is het belachelijk dat er zulk slecht werk door MSI word afgeleverd.

Volgende keer dat je beslist om te reageren om 3:15, bedenk dan eerst of je wel iets zinnigs te melden hebt. Want op zulke reacties zit niemand te wachten en draagt ook totaal niets bij aan deze review.