Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Sony 16-50mm f/2.8 Standard Zoom Lens Review

seekwekkeg11 19 januari 2013, laatste update op 18 juli 2013, 1.049 views

Sony 16-50mm f/2.8 Standard Zoom Lens

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Scherp
  • Redelijk lichtsterk
  • Design
  • Stof- en weerbestendig
  • Snelle en stille autofocus (SSM)

Minpunten

• Vervorming en scherpte @ 16mm
  • Bediening zoomring

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Ik heb deze lens nu 1,5 jaar in bezit en had al een beoordeling gegeven, maar ik vond het eigenlijk wel nodig om een eenvoudige review te schrijven. Deze lens verdiend dat wel een beetje, gezien de kwaliteit/prijs verhouding.
Het is geen uitgebreide review, online zijn veel reviews te vinden die bepaalde kwaliteiten zoals scherpte veel nauwkeuriger getest hebben dan ik, zoals Kurtmunger.com (engels) en CameraStuffReview.com/nl (nederlands) en niet te vergeten Dyxum.com (engels, gebruikersreviews).

Deze lens heb ik gekocht omdat het de goedkoopste Sony lens is die bij 16mm begint, stil scherp stelt, en lichtsterk is. De wijde beeldhoek is nodig als je binnen wilt fotograferen of filmen, en je meerdere personen wilt vastleggen. Andere eigenschappen die de lens voorsprong gaf op alternatieven, waren de stevige en weerbestendige bouw, DMF (Direct Manual Focus) en de focus afstandsschaal. Dit is de lens die ik gebruik als ik in dynamische omgevingen moet fotograferen zoals openbare gelegenheden.

De scherpte in het centrum heb ik nauwkeuriger onderzocht, en ik kwam tot de conclusie dat die op f2.8 al erg goed is. De enige lens in mijn bezit met overlappende brandpuntsafstand die beter is is de Sony 35 f1.8, en dat alleen vanaf f4. Wijd open is de 16-50 f2.8 net zo scherp als de Sony 35 f1.8 afgestopt tot f2.8. Dat is een hele prestatie. Uiteraard is de hoekscherpte wel beter bij de Sony 35mm. Aangezien hoekscherpte niet van groot belang is voor de foto's die ik maak, heb ik die ook niet nauwkeurig onderzocht. Over het algemeen is die goed rond f4, alleen op 16mm is het nodig om verder af te stoppen. Beeldkwaliteit op 16mm is ook de zwakste schakel van deze lens. Landschapsfotografen zijn beter af met de Sony 16-35 f2.8 Zeiss, of een ultra-wide angle lens zoals de Tokina 11-16 f2.8.

Verder is het van belang te weten dat optische defecten zoals vervorming, chromatische abberaties en vignetting automatisch worden gecorrigeerd op de huidige Sony camera's. Dan vervalt het negatieve punt van de vervorming op 16mm. Als je regelmatig in RAW fotografeert zoals ik, zijn de bestanden eenvoudig te corrigeren met een lensprofiel in Lightroom. Al met al hoeft vervorming dus geen groot probleem te zijn, maar wel noemenswaardig.

Wat handling betreft is de zoomring net wat stroever dan ik zou willen. Een voordeel is wel dat de zoomlock eigenlijk niet nodig is. Verder kun je het focuspunt aanpassen tijdens AF (DMF) wat ook een voordeel is t.o.v. de Sony SAM lenzen, die eerst omgeschakeld moeten worden naar MF. De lens is wat zwaar, en balanceert niet lekker met de kleinere en lichtere bodies zoals de A33/35/37. Op de A57/65 is de balans beter, maar i.c.m. de Sony A77 heb je de beste balans.

De prijs kwaliteitsverhouding is erg goed, zeker in vergelijking met de Nikon en Canon varianten, die op het moment van schrijven respectievelijk 1169,- en 887,- moeten kosten terwijl de Sony 579,- kost. Al met al is deze lens een aanrader, en nog voordeliger wanneer je hem aanschaft in een bundel met de A77.

(P.S. dit is mijn eerste review en zal uitgebreid worden waar nodig.)

Heb jij ook een Sony 16-50mm f/2.8 Standard Zoom Lens?