MSI RX3870-T2D512E-OC Review

robertchr15Newbie 31 maart 2008, 2.283 views

MSI RX3870-T2D512E-OC

Pluspunten

• Zeer stabiele kaart goed beeld Crysis in high settings gespeeld en liep als een zonnetje.
  • Ondanks de stockkoeler kaart op 35 graden en na 3dmark 45 graden
  • Edit: nu met aangepaste bios (voor de fanspeed) en stockkoeler 39 graden en 47 graden na de run van 3dmark

Minpunten

• Wat echt zeer tegen valt is de geluidsproductie, de fan loopt op 100% en is niet te regelen. Heb alles geprobeerd en ben nu aan kijken of ik van MSI een oplossing kan krijgen. Zal dit dan ook laten weten als er een oplossing komt
  • Edit: fanspeed nu in orde draait op 50% en is lekker stil!!!

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Na lang nadenken heb ik besloten voor de OC kaart van MSI gaan en heb deze gehaald bij Informatique. Pakket is super compleet en bestaat uit:
CDrom met drivers en div software,Colin mcrea Dirt, Lord of the Rings/online, Dsub plud, DVI naar HDMI plug, 2 sets cinch, molexkabels en svhs kabel. Verpakking is goed en stevig kaart ligt in het foam en is uiteraard verpakt in de non static bag.
De kaart laat zich met enige moeite installeren, daar hij nogal lang is moest ik mijn HD omhoog verplaatsen. Kopers moeten zich hiervan zeer bewust zijn dat de diepte en het extra slot voor de koeling nogal veel ruimte inbeslag nemen.

3Dmark06 score kwam uit op 10472
CPU1 - Red Valley 1,103 FPS
CPU2 - Red Valley 1,650 FPS
HDR1 - Canyon Flight 44,194 FPS
HDR2 - Deep Freeze 47,770 FPS

EDIT: Ondertussen heb ik vanaf de website van MSI (forum) een nieuwe bios gepakt en deze met Radeon bios editor gecheckt en als rom gesaved en daarna met Ati winflash deze bios via Vista geflashed. Nu draait de fan op 50% bij 39 graden en dit is zeer stil. Ik tevens hierboven een nieuwe 3dmark toegevoegd, zag alleen dat dit onder directx 9 is en dit is dus niet helemaal optimaal

Heb jij ook een MSI RX3870-T2D512E-OC?

Gebruik de zelfde kaart momenteel, je kan de fan stil krijgen met winflash in combinatie met radeon bios editor.
Beetje korte review. Zou je misschien wat benchmarks etc. kunnen toevoegen op verschillende resoluties? ;)

plaatjes misschien ?

[Reactie gewijzigd door Ivar88 op 30 maart 2008 22:45]

je kan een andere bios flashen in de kaart waardoor de ventilator trager gaat lopen.

Heb ik gedaan en werkt prima. Kijk even op het forum van MSI

Je moet je wel even registreren anders zie je de files niet.

[Reactie gewijzigd door pj op 31 maart 2008 00:58]

heb een sapphire HD3870, en had hetzelfde fan-probleem...effe flashen en probleem opgelost :)
Heb het ondertussen zelf opgelost door een bios van het MSI forum te pakken en deze eerst te cheken met Radeon bios editor, je kan dan kijken hoe de speeds zijn ingesteld en daarna heb ik deze met Ati winflash geflashed en dit onder windows. Geen flash via dos dus ultra makkelijk

meuk: TechPowerUp Radeon Bios Editor 1.08

:) :)
Volgens MSI is er ook gewwoon een LiveUpdate utility beschikbaar voor deze kaart. Zie:

Is er een reden dat je deze niet gebruikt hebt?
Heb een tijdje geleden dezelfde kaart gekocht. Niet alleen maakte de fan een verschrikkelijke herrie, hij werd ook behoorlijk heet (ca. 90 graden op 100% load). Na wat onderzoek bleek dat het koelblok niet goed contact maakte met de GPU, een hoekje rustte op de heatsinks van het geheugen.

Heb alle probleempjes opgelost door er een Zalman ZM-GWB3 koelblok op te zetten. Nu 40 graden op 100% load en superstil door 3x 120 mm Nexus RealSilent @700rpm. :)
Sinds een week heb ik deze kaart ook in m'n nieuwe systeem draaien maar hier draait de fan al vanuit de doos op 52%. Lijkt er dus op dat er tussentijds al wat gesleuteld is door MSI aan de meegeleverde firmware.

Het geluidsniveau zou opzich nog best ietsjes lager mogen maar storend is het zeker niet en tijdens het spelen van games valt de hogere snelheid en extra geluidsproductie weg tegen wat de speakers produceren.