Steelseries Ikari Optical Review

themace 17 januari 2013, 392 views

Steelseries Ikari Optical

Pluspunten

• Ergonomie
  • Snoer is omhult met gevlochten stof.
  • Plastic/rubber zijkant zorgt voor anti-slip

Minpunten

• Software/Drivers is niks.
  • Plastic bovenkant voelt goedkoop.

Ik heb al sinds de Microsoft Intelli Explorer muizen een voorkeur voor ergonomische muizen. Na een aantal logitech muizen versleten te hebben dacht ik een ander merk te proberen. Ik vindt dat de keuze voor muizen van dit type nogal laag. Ik wil graag altijd de muis besturen met mijn duim en ringvinger. Na wat gezoek op het internet was voor mij de vorm het belangrijkste van deze muis. En voor een zacht prijsje van 29.99 vondt ik dit wel een leuke muis om te proberen.

Voorgaande muizen Logitech MX1000, MX1100, Performance MX

Het ziet er vaak wat raar uit op de foto's op het internet maar hij ligt inderdaad erg lekker in de hand. Het lijkt eerder een muis voor links-handigen maar mijn duim en ringvinger vallen precies aan de zijkant op het aflopende deel waardoor je de muis makkelijk kan besturen zonder je hand te moeten optillen. Je vingers rusten op de zijkant als je hem niet beweegt. Dit is natuurlijk er persoonlijk. Mijn handen zijn niet al te groot.

Op de zijkant van de muis zit ook een soort anti-slip plastic/rubber. Dit zorgt ervoor dat je de muis niet "verliest". Helaas is de bovenkant gemaakt van een glad plastic wat je normaal op een 5 euro muis van trust ziet.

De software die bij deze muis zit heeft 1 instelling met 3 mogelijkheden. Na jaren logitech setpoint gewend te zijn viel mij dit erg tegen. De volgende keuzes heb je in het menu.
Mouse CPI Settings:
1 Low CPI:400 High CPI:800
2 Low CPI:400 High CPI:1600
3 Low CPI:800 High CPI:1600*
*Please note that the combination of "Low: 800, High: 1600", will have a latency of 300msec and is therefore not recommended for fast toggeling.

Eigenlijk heb je dus maar 2 opties als je echt gebruik wilt maken van de de CPI Toggle. Deze toggle zit bij het muiswieltje als knop en links vooraan de muis zit een lampje zodat je kan zien op welke instelling hij nu staat. Als je aanpassingen doet in de software wordt dit in de muis zelf aangepast wat natuurlijk erg handig is.

Helaas vindt ik 800 veel te laag en 1600 veel te hoog. En heb ik dus de instellingen van windows zelf moeten aanpassen. En dat is nou net wat ik niet wil doen want nu moet ik in elke game de instellingen weer aanpassen.
Die CPI toggle knop zal ik ook nooit gebruiken om te "Snipen" in een game. Ik heb het nooit nodig gehad en ziet het nut er niet van in. Het liefst zou ik de knop uitschakelen wat met bijvoorbeeld de logitech software prima kan maar niet bij steelseries. Vooral de eerste 2 weken raakte ik hem regelmatig aan waardoor de muis opeens heel traag ging.

Heb jij ook een Steelseries Ikari Optical?