HIS 7870 IceQ X Turbo Review

RoboSpinoza 16 februari 2013, 753 views

HIS 7870 IceQ X Turbo

Pluspunten

• Mooi en een wat anders uiterlijk
  • Prijs gunstig (alhoewel niet de goedkoopste 7870)
  • Degelijke bijgeleverde software
  • Geluid
  • Warmte

Minpunten

• iTurbo heeft wat ouderwetse looks (net als de site)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
HIS was een mij niet al te bekend merk, maar na wat positieve reviews (voornamelijk op Amerikaanse sites) nam ik de gok om eens niet een GPU bij de grotere merken te halen. Vooral de afgesloten koeler, net als bij reference kaarten, sprak mij wel aan. Ik heb een zeer dichte en stille behuizing en ik hoop dat de koeler de lucht vooral aan de achterkant eruit blaast nu de koeler netjes 'afgesloten' is. De gunstige prijs en het feit dat hij als stil werd aangemerkt in de test waren voor mij genoeg om deze kaart te kopen.

Verpakking, uiterlijk en accessoires
Ben helaas vergeten foto's te schieten, maar de HIS 7870 IceQ X Turbo wordt in een voor GPU's karakteristieke doos geleverd met een overvloed aan informatie en alle unieke pluspunten van de desbetreffende kaart. Daarin bevind zich een volledig zwarte doos, met heel minimalistisch het merk en de slogan (Faster. Cooler. Quiter.) erop. Veel stijlvoller en persoonlijk had ik niet de tweede doos erom heen gedaan, maar de HIS marketing afdeling dacht daar anders over.
De kaart zelf met de 'honeycomb cooler' ziet er naar mijn mening zeer stijlvol uit. Zeker anders dan meeste andere grafische kaarten. Wel even de stickertjes van HIS eraf gehaald (gaat heel makkelijk). Vond ze niet mooi en zaten niet echt recht geplakt. Verder laat de koeler zat ruimte over voor een tweede grafische kaart, hij neemt slechts twee sloten in.
In de doos zitten verder een korte handleiding, een Crossfire bridge, DVI naar VGA adapter en een cd met de His iTurbo software. De kaart zelf zit netjes en heel stevig in een soort dempingsmateriaal weggestopt zodat hij tijdens het transporten tegen een stootje kan.

Performance en temperatuur
Ik heb de kaart nog niet echt intensief kunnen testen, maar idle blijft de kaart netjes rond de 31 graden (fan op 28%, ~960rpm). 3dMark11 levert in de performance mode een totaal score van rond de 6350 op icm de rest van mijn hardware. Na 2x 3dMark gedraaid te hebben had de GPU een temperatuur van rond de 45 graden.
Misschien niet heel relevant, maar een half uur durende stress test op mijn CPU had totaal geen invloed op de temperatuur van de GPU.

Bijgeleverde software
De HIS iTurbo software is een zeer simpel maar effectief programma om je GPU mee in te stellen, over te klokken of simpelweg de temperatuur af te lezen. Overklokken ben ik niet van plan, maar de simpele sliders in de menu's maken het kinderspel.
Verder is de ventilator heel makkelijk in te stellen. Er is een optie automatisch, een vast percentage of een schema waarbij je voor verschillende temperaturen verschillende percentages kan instellen. Op automatisch draait de fan bij mij idle 28%.
Qua geluid begint wordt de koeler pas merkbaar te worden rond de 50%, maar slechts heel zacht. Rond de 75% begint het pas zo hard te worden dat ik het als storend zou benoemen, maar niet onoverkoombaar. Bij 100% lijkt het wel een beetje een straaljager, maar tijdens het gamen ben heb ik dat nog nooit gehad.
Het mooie aan iTurbo is vooral dat je heel makkelijk een profiel kan aanmaken met een bepaalde settings voor de fan en die onder het knopje cooler of quieter kan zetten. Met één druk op be bijbehorende knop in het hoofdmenu wordt dat profiel aangezet. Ook voor het overklokken kunnen er profielen gemaakt worden, die kunnen alleen niet direct in het hoofdmenu aangezet worden.
Enige nadeel is dat iTurbo er mijns inziens een beetje ouderwets uitziet qua looks, maar het doet wat het moet doen op simpele wijze voor de gemiddelde gebruiker.

*kleine update*
Performance, temp en koeling
Net een uurtje of 2-3 BF3 gespeeld op 1920x1080 met de settings op ultra. Fps varieert van 45-60, wat mij betreft prima.
Qua temperatuur blijft hij op de automatische setting met 50% fan speed rond de 59-60 schommelen. De fan is dan een klein beetje te horen (zonder het geluid van BF aan overigens). Na zelf wat gespeeld te hebben met de fancontrol denk ik dat de GPU onder load alleen koeler gehouden kan worden wanneer de fan op hoger dan 60-65% staat, maar dan is hij zeker te horen(ik zit wel vrij dicht naast mijn behuizing).
Daarbij maak ik gebruik van een Cooler Master 120mm 800rpm fan achter en 2x een 120mm voor (eentje 1200rpm en eentje 800, draaien alledrie nu nog rond de 75%, zal naar 100% gezet worden) en de Silencio 550 behuizing is vooral voor stilte bedoeld en heeft niet veel extra koelingsmogelijkheden. In een wat uitgebreider te ventileren kast is de temp zeker lager te krijgen.
CPU blijft onder de 50 graden.

iTurbo
2 kleine nadelen met iTurbo, het ingestelde profiel voor de fan werkt alleen als iTurbo aan staat, als je het uit zet gaat ie weer op de automatische mode. En als je hem tegelijk met Windows op laat starten en zegt dat hij minimized moet starten, is hij helaas niet minimized.

*kleine update 2*
Met de Catalyst 13.1 drivers scoor ik bij 3dMark een totaalscore van 7464 (icm i5 3350p). Qua overklokken (zonder met de voltages te spelen) wist ik de score op te krikken naar 7874, dus ongeveer 5,5% extra, met de core clock op 1200mhz (ipv 1100) en memory op 1250 ipv 1200. Met de i5 op multiplier 35 ipv 31 scoorde ik een 8166. Als ik de core of memory clock verder verhoogde gingen de scores omlaag. Om er dan nog een positief effect uit te krijgen zal het voltage wel verhoogd moeten worden.

Heb jij ook een HIS 7870 IceQ X Turbo?