Specificaties 16GB USB 3.0-stick - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart Review

redtails 16 januari 2013, laatste update op 16 januari 2013, 1.966 views

Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart

Pluspunten

• Niet te lelijk
  • Snel lezen

Minpunten

• Traag schrijven

Heb deze stick een tijd geleden gekocht om er een "recovery stick" mee te maken. Hij bevat op dit moment dan ook de Windows8 installatie en de installatie-files van al mijn programma's. Voor die functie werkt hij prima. Ik zal even wat puntjes aanstippen:

Algemene beoordeling:
Alweer een plastic USB stick. Niet de mooiste, maar zeker ook niet de lelijkste wat ik gezien heb. Zie hier de "datasheet" (een verkapte advertentie pdf): http://www.kingston.com/datasheets/dt111_us.pdf . Het is opvallend dat Kingston helemaal niet de fabrieksprestaties vermeld. Misschien een sluwe zet.

Prijs & stabiliteit/betrouwbaarheid:
In het verleden zijn wel eens emtec USB sticks van mij spontaan stuk gegaan. Bij Kingston e.d. betaal je een beetje meer per gigabyte, maar in mijn mening is dat zeker het geld waard. Daarnaast krijg je van Kingston zelf 5 jaar garantie. Maarja, of ik serieus na 4 jaar nog zo'n garantieprocedure ga gebruiken, vooral als je denkt dat deze stok nog geen tientje kost, betwijfel ik ten zeerste :) .

Prestaties:
Ondanks de USB3.0 connectiviteit is deze USB stick ontzettend langzaam in schrijven (4.7 megabyte per seconde), maar redelijk oké in het lezen (circa 70megabyte per seconde). Beide zijn uiteraard getest in een usb3 poort. Van mij krijgt hij nauwelijks een voldoende gezien de trage schrijfsnelheid...Als deze USB stick sneller kon schrijven, dan kon hij best wel opboksen tegen de grote jongens. Maarja, het is een budget stok, dus misschien zijn mijn verwachtingen fout.

Conclusie:
Redelijke USB-stick voor zijn prijs. Heel handig als je er vooral van gaat lezen en weinig gaat schrijven.

EDIT:
Crystaldiskmark afbeelding toegevoegd. Alle testen zijn uitgevoerd met FAT32, andere bestandssystemen zijn niet getest.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart?

Bedankt voor je review, deze nemen we dus niet. Zoek een geschikte stick om een installatie van WIndows 8 op te zetten zodat ik deze op PC's kan installeren met een goede snelheid.
Als Windows8 installatie USB-stick werkt hij prima

Alleen geduld hebben bij het schrijven erop! :)
4,7 MB/s schrijven is wel erg traag. Misschien de drivers van je USB3.0 poorten installeren?
Nope, ben bang dat dat de echte snelheid is van deze stok.

Voor de zekerheid heb ik het nog in een andere pc met usb3 geprobeerd; zelfde resultaat.

Dat is dus wat je krijgt bij Kingston
Heb deze stick laatst gekocht (64gb) en op usb 2.0 krijg ik zelfs 12mb/s schrijfsnelheid
Mooi :) . Andere capaciteiten hebben uiteraard verschillende nand chips, die misschien iets anders verbonden zijn met de controller. Dus als je zin/tijd hebt, zeker een review schrijven!
Ja dat zou ik wel willen doen maar ik heb alleen een wat oudere laptop met usb 2.0.
Dus voor de meeste niet zo relevant.