HTC Windows Phone 8S Zwart Review

The Bigboss 16 januari 2013, laatste update op 16 januari 2013, 2.513 views

HTC Windows Phone 8S Zwart

Pluspunten

• Windows Phone 8 als besturingssysteem
  • Goede prijs/kwaliteit-verhouding
  • Design

Minpunten

• Kwaliteit beeldopname
  • Instellingsmogelijkheden mogen wat uitgebreider (zeker voor geavanceerde gebruikers)

Introductie
Na 2 jaar lang vast gezeten te hebben aan mijn vorige telefoon: de Samsung Wave (S8500), was ik toe aan een nieuw toestel. Vooral het feit dat er weinig veel gebruikte apps voor het besturingssysteem Bada uitkwamen irriteerde me. Nu moet ik toegeven dat ik er van houd om veel belovende, en tegelijkertijd nieuwe producten uit te testen. Daarom viel bij mij de keuze op de HTC Windows Phone 8s. In mijn zoektocht naar een nieuwe telefoon was ik er al vrij snel achter dat ik een telefoon wilde met het nieuwe Windows Phone 8 als besturingssysteem. Omdat mijn budget niet zo groot was, en omdat het design me aansprak, ben ik uitgekomen bij de HTC 8S.

Featureset
De specificaties van deze telefoon zijn in mijn ogen niet spectaculair, bijna iedere telefoon heeft tegenwoordig wel een 1GHz processor met 1 0f meerdere kernen. Het RAM-geheugen van 512Mb is ook niet spectaculair. Desalniettemin werkt het geheel soepel en met slechts zelden een enkel hikje bij het snel switchen tussen programma's.

Hoewel ik al wel eens gelezen had over HTC Beats Audio, verwachtte ik er niet veel van. Nadat ik de eerste keer muziek had geluisterd was dit veranderd, het klinkt goed en maakt de muziekkwaliteit echt beter!

De afmetingen van het scherm zijn ook niet uniek meer, voor mij is deze grootte echt precies goed. En merk ik niets van de relatief lage resolutie, alles is super scherp.

software
Een belangrijk onderdeel van de featureset vind ik de meegeleverde en beschikbare software. Standaard is een Office-pakket meegeleverd voor mobiele telefoons (Word, PowerPoint, Excell en OneNote). Om onderweg voor werk/studie je presentatie wat bij te werken of andere documenten aan te passen is dit ideaal. Hoewel ik weet dat er voor verschillende platforms ook dergelijke apps te vinden zijn, zijn deze vaak betaald. Dat is hier niet het geval, Microsoft biedt verder ook een gratis PDF-reader aan die handmatig te downloaden is.

De beschikbaarheid van apps vind ik goed, in de media spreken ze vaak over hoeveelheid apps die beschikbaar zijn in de verschillende appstores. Ik vind dat je beter kan kijken naar de kwaliteit van de apps die beschikbaar zijn. Zo zijn alle, mij bekende, gangbare apps beschikbaar. Onder andere Whatsapp, apps van verschillende Nederlandse banken, maar ook de Uitzendinggemist-app is te downloaden. Een nadeel vind ik wel dat er geen FM-radio aanwezig is op de telefoon, ook apps (die gemaakt zijn voor Windows Phone 7) die te downloaden zijn, werken niet. HTC heeft ook wat apps meegeleverd, waarvan het weer-onderdeel (van accuweather) handig en mooi is. Deze toont op het standby-scherm het huidige weer met een afbeelding ervan (die afbeeldingen zijn zeer fraai :) )

Bereik
Het bereik is goed te noemen, het is duidelijk beter dan mijn vorige telefoon. Daarnaast is de ontvangst van het WiFi-signaal echt goed te noemen, deze is zelfs beter dan die van mijn laptop.

Accuduur
De accu van de telefoon gaat best lang mee, 2,5 - 3 dagen bij weinig gebruik: 1 tot 2 uur per dag via 3g internetten, terwijl WiFi en bleutooth uitstaan, de rest van de tijd op standby.
Bij intensief gebruik, gaat hij 1 tot 1,5 dag mee: 3 uur muziek luisteren, 3 uur Angry Birds spelen en 1-2 uur via WiFi internetten.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak vind ik echt top bij dit toestel, het beginscherm bied je met één tik op het scherm toegang to de belangrijkste applicaties (via de tiles). Deze tiles kunnen makkelijk naar de juiste plek geschoven worden, behalve de positie is ook het formaat simpel aan te passen.

Alle uitleg in de menu's is in het Nederlands beschikbaar, en is goed vertaald. Het instellingen-menu is voor bijna iedere gebruiker goed te begrijpen en zit duidelijk in elkaar. Omdat de beschrijvingen en instellingen niet zo uitgebreid zijn als bij een Android-telefoon, is dit een pluspunt voor gebruikers die niet zo thuis zijn in 'computertermen'. Dit is tegelijkertijd ook een nadeel voor geavanceerde gebruikers, zoals de meeste Tweakers hier ;), want sommige handige instellingen zijn niet te vinden. Een voorbeeld hiervan is het instellen wanneer er back-ups gemaakt worden, en welke apps, muziek en berichten je wel en niet gebackupt wil hebben. Ook een 'nu-backuppen' knop ontbreekt. Zo zijn er nog wat functies die in mijn ogen ontbreken, daarom scoort de telefoon geen 5 maar 4 sterren hier. Ik verwacht wel dat dit in de toekomst toegevoegd gaat worden met updates.

Design
Dit vind ik een sterk punt van het toestel, de voorkant van het toestel is superglad (geen uitsteeksels) en het scherm is verwerkt in de behuizing. Onderaan het scherm zijn drie touch-knoppen te vinden die soepel reageren. Door de afgeronde achterkant en het gebruikte materiaal (poly-carbonaat?) ligt de telefoon goed in de hand, en glipt hij niet snel eruit. Ook de rechthoekige vorm met licht afgeronde hoeken spreekt mij aan. Daarom krijgt hij 5 sterren, ik begrijp dat dit onderdeel nogal smaakgevoelig is en dat dit voor iedereen anders is.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is dik in orde, hij voelt robuust aan. Het klepje aan de onderkant is wat minder robuust. En ik verwacht dat als je hem regelmatig eraf haalt, het wel eens kapot zou kunnen gaan. Bij normaal gebruik verwacht ik er geen problemen mee. Dit klepje is om bij je sim- en geheugenkaart te komen. Het gorilla-glass van HTC vertoont na 1 maand dagelijks gebruiken van de telefoon nog geen enkele kras, dit vind ik een groot pluspunt. Hierdoor kom ik op een score van 4 van de 5 sterren.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De reden waarom dit onderdeel 5 sterren krijgt, is om de simpele reden dat hij nog nooit is vastgelopen, of dat het nodig was hem opnieuw op te starten.

Het toestel heb ik niet los gekocht maar in combinatie met een abonnement, daarom baseer ik dit onderdeel op de prijs in de pricewatch. Ik vind het toestel een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Het is, op dit moment, de goedkoopste Windows Phone 8 die te koop is. En daarnaast vind ik hem niet onderdoen qua functionaliteit in vergelijking met een Samsung Galaxy S2, die ongeveer in dezelfde prijscategorie zit.

Beeldkwaliteit van opnames
Dit is het zwakste punt van de telefoon, de foto's kunnen er mee door en zijn van voldoende kwaliteit. Verwacht alleen geen hoogstandjes van deze telefoon ;) .

Algemene beoordeling

Heb jij ook een HTC Windows Phone 8S Zwart?

Netjes. Het zou je review wat completer maken als je nog wat foto's en camera samples zou plaatsen. Verder een nette review die een redelijk beeld geeft van het toestel in het algemeen.
Hoi,

Je bent het zelfde type elektronica geek als ik. Gewoon out of the bx denken en dan doen. Ook ik denk aan een ander toestel na 2jr de samsung wave 8500.

Het wordt een htc one s of deze. Deze is wel helft goedkoper en keuze tussen andriod of windows mobile 8...

Wat zeg jij na paar weken verder te zijn?
@LCP. Dank je, goed punt heb je. Dan moet ik de foto's alleen wat kleiner maken, als ik tijd over heb zal ik dat eens doen.

@sysiwan: Grappig dat jij ook een Wave hebt/had. Heb weinig mensen op straat zien lopen met zo'n telefoon:P. En dat we daarbij ook nog op dezelfde manier over onze keuze denken:).
Maar om je vraag te beantwoorden, ik zou alsnog gaan voor de HTC. Ik heb het zelf niet zo op Android gezien de malware en adware er steeds regelmatiger verschijnt. Natuurlijk kan dat ook op Windows Phone 8 gaan komen, maar voorlopig is dat een stuk minder interessant dan voor Android of iOS.

Bij de HTC moet je wel rekening houden met het relatief beperkte geheugen voor apps. Ik kan me voorstellen dat het bij sommige mensen gaat irriteren. Bij mij overigens niet, bouwkwaliteit en krassen is hetzelfde gebleven: geen achteruitgang. Succes met je keuze!