Kingston SSDNow V300 120GB Review

Tweaker626 7 februari 2013, 5.654 views

Kingston SSDNow V300 120GB

Ik heb deze SSD sinds een paar weken en ben er tevreden mee: goedkoop (destijds 82 incl verzenden), snel, betrouwbaar (vs Samsung 840) en koel (22-29C).
En het belangrijkste: 7mm en past daarmee in mijn Thinkpad x121e.
Omdat ik vast zat aan de 7mm hoogte ging het voor mij tussen de Samsung 840 en Kingston V300: de laatste scoort op alle fronten beter: lagere prijs, betere prestaties, betrouwbaarheid MLC vs TLC, en destijds ook betere beschikbaarheid.

Quote van HWInfo:

Wie een lekker goedkope 120 of 128 GB SSD zocht, kon al terecht bij Crucial en Samsung voor respectievelijk de v4 of de 'niet-Pro' 840. Op beide SSD's is echter wel wat aan te merken: de v4 is naar huidige maatstaven echt traag; de 840 is bij schrijfopdrachten niet snel en werkt met TLC-geheugen, dat zich nog niet helemaal bewezen heeft.

Kingston brengt nu met de V300 een SSD die op de markt die qua prijs wl budget is, maar qua prestaties zeker niet. De prestaties liggen keurig in lijn met andere SandForce SF-2281 gebaseerde SSD's. En laat gezegd zijn: dat is anno 2013 al lang niet meer voldoende om in de bovenste regionen van alle grafieken uit te komen, maar is in ieder geval duidelijk beter dan die andere budget SSD's. Kort en goed: op de prestaties van de Kingston V300 is eigenlijk niets aan te merken.

Dat maakt onze conclusie helder: in het budget segment is de Kingston V300 120GB zonder meer onze eerste keuze. Een ideale SSD om een bestaande PC te upgraden zonder te veel geld te spenderen!

Zoals gebruikelijk bij producten die in het oog springen door een uitstekende prijs/prestatieverhouding, belonen we Kingston met een Bronze Award.

Qua review heb ik wat andere reviews voor jullie verzameld; waarom zou ik dat zelf nog eens dunnetjes overdoen en dezelfde benchmark testen uitvoeren? :)
Dat kunnen anderen veel beter, uitgebreider en waarschijnlijk ook objectiever!
Het is een bewuste keuze alleen te linken en te qouten: daarmee maak ik duidelijk wat de bron is en voorkom ik plagiaatbeschuldigingen.... ;)
Bovendien pretendeer ik geenszins een luxe uitgebreide review te willen schrijven; enkel informatie verschaffen incl bronvermelding.

Linklijst, veel leesplezier:

Heb jij ook een Kingston SSDNow V300 120GB?

Reviews door de redactie

Prestaties van SSD's zijn weinig veelzeggend.
Volgens mij is het voordeel van een SSD voornamelijk de lage accestime en minder de hoge doorvoersnelheid (wat wel fijn is).

Belangrijkste criteria voor een ssd zijn mijns inziens dan ook prijs en duurzaamheid.
De samsung mag dan wel TLC werken, ik verwacht dat die het een stuk langer gaat uithouden dan een SandForce SSD. Sandforce=Rotzooi. De enige die er nog iets fatsoenlijks mee weet te brouwen is intel, maar om de Intels met SF loop ik toch met een grote boog heen.

overigens matige review, plagieer er vrolijk op los, maar zet de inhoud (plaatjes) dan in de review. Zo hebben we er namelijk bijna niets aan.