HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart Review

HeyDude 29 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.904 views

HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart

Pluspunten

• de brilliante kleuren
  • de automatische dimmer
  • de weergave voor mijn doeleinden
  • de USB hub

Minpunten

• in de 2 weken ie ik het scherm gebruik: nog geen
  • de inkijkhoek is goed voor een TN scherm

Selectie
Ik wilde:
  • Meer ruimte op mijn desktop (1920x1200) voor surfen / grafische en software ontwikkeling
  • Afspelen van HD beeldmateriaal om mijn PC
  • En in de toekomst geschikt voor gamen in HD (bv PlayStation 3)
  • een HDMI aansluiting
Aspecten waar ik niet zo'n belang bij heb en dus niet zo hoge prio hadden
  • Een scherm met natuurgetrouwe kleurweergave
  • Weergave van puur zwart
  • Goede inkijkhoek
Uitpakken
Het scherm is goed verpakt, de voet is verend en vast gemonteerd dus geen schroeven die later los kunnen gaan of moeten. Er zit een HDMI / VGA en USB kabel bij. Een manual en een CD met drivers en software. De drivers zijn echter niet nodig en de software heb ik nog niet gebruikt.

Het scherm
De HP heeft een TN paneel. Mijn vorige scherm was (korte tijd) een Acer 2223W, een 22 inch 1680x1050 TN-paneel. Daarvoor bijna 3 jaar een 17inch Eizo L565, een IPS paneel.
De HP heeft duidelijk een betere weregave voor een TN paneel dan de Acer.
De inkijkhoek is goed te noemen en ik zit er voornamelijk recht voor, dus de mindere kijkhoek die van nature bij dit soort schermen horen zijn niet echt van belang voor mij. De lichtopbrengst is groot en zodanig dat je het scherm de automatische dimmer (die ook uit kan) echt nodig is.
Op mijn exemplaar waren geen defecte pixels aanwezig en ik hoop dat dat zo blijft.

De features
1:1 Pixel mapping is een waar genot, op mijn Eizo was het soms storend om een spelletje van de kids in een mini scherm te moeten bekijken zonder aanpassingen. Dit scherm schaalt automatisch en met een goede verhouding (ik stel niet al te hoge eisen aan aspect ratios etc).
Ik moet nog testen welke HD resoluties zoals 1080i en 1080p het scherm kan weergeven en wat er dan gebeurd (meer later) en uiteraard testen of een beeld van een (toekomstige) PS3 goed
weergegeven wordt. Er zit een USB hub ingebouwd, handig en makkelijk. (2 aansluitingen links en 2 onderaan). De VGA aansluiting heb ik een aantal dagen gebruikt maar nu heb ik een DVI->HDMI kabel gekocht en is er geen conversie meer nodig van DVI-VGA.

Speakers
Ik heb nog geen gebruik gemaakt van de ingebouwde speakers, meer later als ik tijd over heb ;)
Het menu
Bediening via het menu is intu´tief en makkelijk. Snelle toegang tot een aantal voorinstellingen voor film/foto/text en custom settings. En wisselen tussen HDMI en VGA voor 2 PCs is eenvoudig.
Veel functies zijn snel met een aantal clicks te benaderen.

Gaming
Als ik de kans krijg om de PC voor speldoeleinden in te zetten (drukte en kids die ook een kans willen) dan valt me op dat de weergave goed is: resoluties op 1920 * 1200 voor bijvoorbeeld Zoo Tycoon 2 zijn geweldig qua kleur, geen ghosting of andere nare effecten te zien (geen expert op dit gebied dus be gentle...).

Eindoordeel (na 2 weken gebruik)
Geweldige monitor, wel duur voor een TN scherm. Het oog wil ook wat en als je je niet stoort aan de glossy achtergrond (stoort mij in ieder geval niet) en de pianoglans om het scherm is dit een lust voor het oog. Er zijn veel features aanwezig op dit 24inch scherm. Voor mijn doeleinden is dit een goede monitor voor PC gebruik.

Heb jij ook een HP Pavilion W2408H Zilver, Zwart?

Ik heb dit scherm zelf ook en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met dit scherm. Het is elke euro waard.
Ik wil dit scherm graag kopen, maar ik wil er ook graag HD content zien. Heb je dat al kunnen testen?! En hoe zag het eruit? Screenshots? Tnx!
Heb hem zelf ook, superscherm.
Speel er met m'n Xbox360 op via de VGA kabel, bij 1920x1080 zijn de games super, en dankzij de 1:1 pixelmapping geen last van uitrekking.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 21 oktober 2008 15:12]