TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point Review

tommyz 16 januari 2013, laatste update op 16 januari 2013, 1.640 views

TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Prijs!
  • Ping Watchdog (als repeater voor X aantal minuten niet bereikbaar is, wordt AccessPoint gereboot)

Minpunten

• Minder mogelijkheden dan AP's die voorzien zijn van DD-WRT (wellicht kan dit ook op dit AP, maar nu geen behoefte aan)

Prima apparaat, vooral voor het geld! Had erg veel moeite om mijn signaal naar de zolder door te zetten. Het doortrekken van de kabels naar zolder is geen optie helaas.

Had hiervoor een Netgear repeater en een Netgear router (wat tevens anderhalf keer zo duur was), maar haalde met moeite 2Mbit. Dit was voor mij veel te weinig, aangezien ik boven een NAS heb met films en beneden af wil spelen. De NAS beneden neerzetten was ook geen optie, aangezien deze primair gebruikt wordt voor het werken met RAW foto bestanden a 25MB per stuk, waarbij de NAS via kabel aangesloten is op mijn Macbook op zolder.

Uiteindelijk de Netgears vervangen door de TP-Links, waarbij mijn snelheid van 2Mbit naar 25Mbit ging. Beneden heb ik 'm als repeater geconfigureerd, die het signaal van het draadloze Ziggo modem oppakt. Boven als client geconfigureerd en vervolgens aan beide AP's een switch gekoppeld.

Overigens zeer eenvoudig te configureren! Mijn Netgears waren voorzien van DD-WRT firmware, maar na enkele weken geprobeerd het netwerk te optimaliseren heb ik de moed opgegeven. Dit is een prima oplossing! Overigens heb ik nog een aantal directionele antennes in bestelling staan, hiermee verwacht ik ook nog wel winst te halen, zodat ik met gemak 1080P films (a +/- 12 GB) naar mijn mediaspeler kan streamen.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point?