Netgear Prosafe GS108T-200 Review

lennaert.goris 15 januari 2013, 3.002 views

Netgear Prosafe GS108T-200

Pluspunten

• Web interface voor configuratie
  • VLAN, zowel port based als 802.1Q
  • QoS

Minpunten

• Nog niet gevonden

Features Score: 5
Deze switch in combinatie met twee GS105E's in gebruik om 802.1Q VLAN trunking toe te passen zodat ik Internet en IPTV over dezelfde kabels naar de andere verdiepingen in het huis kan krijgen.

Prima switch, een stevige ombouw en geen ventilatoren die voor extra geluid zorgen. Daarnaast is de switch via een web-interface prima te bedienen.

Heb jij ook een Netgear Prosafe GS108T-200?

Het betreft hier een Switch, en geen Router. Het is dan ook niet mogelijk om een KPN router te vervangen door dit apparaat.
Je kunt wel de VPN uit elkaar trekken met zo'n managed switch, wat normaal je experia box doet. Zo kun je bijvoorbeeld zelf je internet via je eigen router regelen.
Heb nog even een vraag aan je, heb je de KPN router vervangen voor deze?
want dat is een oplossing waarnaar ik opzoek ben.
Het betreft hier een Layer 2 switch, je kunt hem dus niet als VPN endpoint gebruiken. Ik zie niet zo een, twee, drie hoe deze switch je in staat stelt om veel te regelen aan je eigen internet maar misschien heb ik ergens iets gemist, heb xs4all en over het algemeen niet de noodzaak om dingen buiten mijn fritzbox te regelen.

Ik gebruik dit apparaat om TV en Internet via VLAN over dezelfde kabel te laten lopen. Hierdoor kan ik met bestaande kabel op meerdere plaatsen in huis IPTV gebruiken. Daarnaast is het fijn dat dit ding een 16Gbps backpane heeft waardoor alle poorten tegelijk op volle snelheid info kunnen doorzetten maar daar maak ik zelf zelden gebruik van (heb nooit de behoefte om op 8 computers tegelijk info van de ene naar de andere over te zetten en omgekeerd).

Voor de rest heeft de switch wat QoS functies, Link Agregation, STP, IGMP snooping en nog een paar andere features maar al deze functies heeft de gemiddelde thuisgebruiker weinig aan.

Voor een LAN party is hij dan weer een beetje klein maar als extentie van een groter netwerk is het weer een prima aanvulling.
IPTV en internet over dezelfde LAN kabel - hoe doe je dat precies, wat zijn de benodigde instellingen op de GS108T?
Ik heb hetzelfde probleem: achter de KPN Experiabox V8 heb ik mijn eigen router. Tot nu toe heb ik een losse kabel direct van de Experiabox naar de KPN TV box - die werkt niet als ik hem aan mijn eigen router aansluit, geen idee waarom niet.
Ik maak gebruik van meerdere VLAN capable switches. Internet en IPTV komen samen binnen over de DSL lijn en worden in het modem gesplitst. Ik heb vervolgens twee kabels, een voor internet en een voor IPTV, aangesloten op een VLAN capable switch. Vanaf die switch gaat er een kabel naar mijn core switch. Vanaf de core switch gaan er netwerkkabels naar de verschillende ruimtes in het huis. Elke ruimte die alleen internet (of IPTV) nodig heeft krijgt alleen het internet (of het IPTV) VLAN op de kabel. Voor ruimtes waar ik beide wil aansluiten zet ik beide VLAN's op de kabel. Ik heb in die ruimte dan wel een VLAN capable switch nodig om het signaal weer te splitsen, anders werkt het niet.

Waarom dat bij jou router niet werkt hangt af van zowel de mogelijkheden als de configuratie van je router. Ik heb zelf een FritzBox modem/router en vind het een beetje zinloos om daar een tweede router achter te hangen, werkt alleen maar vertragend en heeft in mijn geval geen meerwaarde. Ik kan je daarom ook niet van praktisch advies voorzien hierin. Als alle bekabeling al ligt en het werkt, zou ik er niet mee gaan zitten rommelen.